HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur montera filter/element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nishur
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/03/16 :  00:08:10  Show Profile Send nishur a Private Message
Hej,
Jag är nybörjare på sånthär men håller på med mitt första hemmabygge.

Högtalarna är små tvåvägare, med bas och diskant från seas (basreflex).
Lådan är ett vanlig, fyrkantigt bygge med ett stag i mitten.

Men det är lite saker jag behöver hjälp med:

Hur ska delningsfiltret monteras? Jag har lött ihop komponenterna i
varandra, utan kretskort, så det ligger bara löst för tillfället, så
att säga. Ska jag limma fast allt på en liten träplatta och skruva
fast den? Eller räcker det med att skruva fast spolarna direkt i
lådan, och låta de lättare komponenterna "hänga fritt"?

Och vart i lådan brukar man sätta filtret? Jag hade tänkt skruva fast
det i bottnen, men då får jag knappt plats med något dämpningsmaterial
där (för en portad låda ska väl ha dämpmaterial på golv/tak och inte
bara på väggarna?)

Jag undrar även hur man ska montera elementen,
är det bara att skruva fast dem eller måste man täta på något sätt?
Ska man köra med någon slags inslagsmutter eller skruva direkt i lådan?

Och till sist, hur ansluter man bäst innerkablaget till elementen?
kabelskor+löda?

Detta inlägg blev kanske lite flummigt, men jag hoppas det går bra ;)
Tacksam för svar.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/16 :  00:38:19  Show Profile Send edison a Private Message
Filtret: