HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur montera filter/element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nishur
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/03/16 :  00:08:10  Show Profile Send nishur a Private Message
Hej,
Jag är nybörjare på sånthär men håller på med mitt första hemmabygge.

Högtalarna är små tvåvägare, med bas och diskant från seas (basreflex).
Lådan är ett vanlig, fyrkantigt bygge med ett stag i mitten.

Men det är lite saker jag behöver hjälp med:

Hur ska delningsfiltret monteras? Jag har lött ihop komponenterna i
varandra, utan kretskort, så det ligger bara löst för tillfället, så
att säga. Ska jag limma fast allt på en liten träplatta och skruva
fast den? Eller räcker det med att skruva fast spolarna direkt i
lådan, och låta de lättare komponenterna "hänga fritt"?

Och vart i lådan brukar man sätta filtret? Jag hade tänkt skruva fast
det i bottnen, men då får jag knappt plats med något dämpningsmaterial
där (för en portad låda ska väl ha dämpmaterial på golv/tak och inte
bara på väggarna?)

Jag undrar även hur man ska montera elementen,
är det bara att skruva fast dem eller måste man täta på något sätt?
Ska man köra med någon slags inslagsmutter eller skruva direkt i lådan?

Och till sist, hur ansluter man bäst innerkablaget till elementen?
kabelskor+löda?

Detta inlägg blev kanske lite flummigt, men jag hoppas det går bra ;)
Tacksam för svar.

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/16 :  00:38:19  Show Profile Send edison a Private Message
Filtret:
Se till att alla(!) komponenterna sitter fast; ingen av delarna skall kunna vibrera! Många sätt finns att göra detta på, att sätta allt ordentligt fast på en platta som sen monteras dit lika fast är ju OK.

Elementen:
Elementhålen skall tätas och elementen skruvas fast; islagsmutter etc är ju definitivt bäst, men inte absolut nödvändigt.Se till bara att MDFen inte spricker om du skruvar "rätt i" så att säga.Alltså du MÅSTE förborra hålen för skruvarna!

Dämpmaterialets placering samt var i lådan du bäst sätter filtret är jag inte rätt man att svara på...

Mkt bra är det ju att sätta filtret/filtren i en egen/två egna låda/lådor; då kan inga vibrationer från elementen nå dem!
Filterlådan/lådorna ställer du på ngn typ av dämpkuddar så isoleras dom effektivt från golv/hyllburna vibrationer.

Är du klar med högtalardesignen är det bäst att löda kablaget till elementen, dock inte 100% nödvändigt (alla håller nog inte med om det sista...;-)
-----------------------------------------------------------------

Vilka element har du valt, och hur är lådan utförd (storlek & reflexlösning) ??? Just curious!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/16 00:42:17
Go to Top of Page

nishur
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/03/16 :  14:51:36  Show Profile Send nishur a Private Message
Tack för svaren,

Elementen är Seas P17 REX (bas) och Seas H534 (diskant)
Lådan är på ~12 liter.
höjd: 35cm
bredd:24cm
djup: 25cm
http://81.170.145.216/hogtalare3d.jpg - "concept art" ;)

Tänkte sätta röret (48x100mm) på baksidan av lådan, högt upp.
Många tycker iofs att ljudet blir bättre om man har röret på
framsidan, men det kan väl inte göra alltför mycket att ha det bak?
Jag tycker det ser lite fult ut med en basport på framsidan ;)

Vad tror du om det där? :)

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:23:05  Show Profile Send edison a Private Message
OBS:
Jag är ingen expert på detta, men av din (mkt mörka och lite svårtydda) bild ser det ju ut att bli läckert estetisk i det minsta!
Har du "brainstormat" fram design och konstruktion själv eller är detta ngn modifikation av existerande byggsats/färdighögtalare?

Av skissen att döma är lådans väggar mkt tjocka stadiga, borde ju sluta very nice detta förutsatt du får till filter och reflex på ett bra vis... ;-)

Visst är frontport ugly; vad det verkligen gör för ljudskillnad att ha porten bak eller fram är jag inte klar över.
Bastoner är ju i stort rundstrålande så det borde inte göra annan skillnad än möjligen att med bakåtport blir det viss fasskillnad mellan port/element, samt aningen mer väggstöd med bakåtport och högtalaren nära väggen.Antagligen ingen stor sak, men kanske korrekt gjorda konstruktioner även görs med denna skillnad inräknad vid filterberäkningen...(?)

Jag är inte så slängd på filter och mätningar tyvärr, så där får andra ge mer underbyggda svar, förhoppningsvis.

Ang. portens riktning så har jag lurat lite på att låta den vara nedåtriktad, då är det lättare om den behöver vara lång, men utrymme måste då till under högtalaren gentemot underlaget så det kan ju bli lite stuligt det också...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/16 15:26:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000