HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga kring diverse CD/DVD spelare........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:08:30  Show Profile Send Mindless a Private Message
Nu har jag ett tag varit på jakt efter en CD/DVD spelare, största prioriteten är ljudet på den, eftersom jag inte kommer använda den som en DVD även om den har den funktionen Varför? Lyssnar bara via hörlurar genom min hemma byggda förstärkare.

Idag var jag in till stan på Audio & Video och till min stora förvåning fanns ju där en bra CD/DVD spelare. En H&K DVD20. Frågade om det var OK om jag pluggade i mina HD600's och lyssnade lite, och vilket ljud jämfört med mitt halv skabbiga ljudkort (mer hel skabbigt!) mycket mer neutralt ljud, basen var mycket skön. Bra ljud överhuvudtaget. Kan mycket väl tänkas köpa den eftersom den inte var speciellt dyr (2500kr). Dom hade också en H&K DVD25 på lager, som jag ska be dom plocka fram på onsdag så jag får göra en A/B jämförning på de två och se om DVD25'an är värd de 1000kr mer den kostar. En kompis har också rekommenderat en NAD C521BEE åt mig, tycker också den verkar mycket fin, nog för att designen är lite... tråkig, eller hur jag ska uttrycka mig. Nåja, den kostar också 2500kr från Hifi Klubben. Sen finns ett annat altenativ och det är nog en Philips 963SA. Håller till på headfi.org lite och där har många rekommenderat den och sagt den varit mycket bra, och den stödjer ju SACD format

Mellan dessa spelare står det alltså : (ge gärna andra förslag dock)

H&K DVD20
H&K DVD25
NAD C521BEE
Philips 963SA

(max budget är dock 4000kr)

Tack på förhand!

Edited by - Mindless on 2004/03/15 20:09:54

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:33:43  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag har själv en 963:a som jag är jättenöjd med. Problemet är dock att den slutat tillverkats och i princip är omöjlig att få tag i några nya ex då de sålt slut de flesta. Hittar du en är det helt klart något att provlyssna. Betänk även att bilden är mycket bra på den spelaren.


Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:04:53  Show Profile Send Mindless a Private Message
Tack. Ingen annan som har något att kommentera om hurvida jag ska köpa eller inte köpa de andra spelarna, och varför.

Tack.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:45:21  Show Profile Send luften a Private Message
Varför köpa DVD spelare om du inte ska använda DVD-delen i den? Kanske skulle vara bättre att köpa en "renodlad" cd-spelare istället, så undviker du att betala för något du inte behöver. Oftast så får du oxo bättre ljudkvalite för samma peng i det fallet. Angående spelarna som du tittat på, så är 963SA den enda jag har erfarenhet av (har själv en sådan) och den låter faktist riktit bra, samt har tweakpotential. Nad:en tycker jag mej ha läst att den kommer inte riktit upp till samma kvalite. Om jag vore du, så skulle jag kanske ta en titt på begagnatmarknaden efter en cd-spelare istället.

//air
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/16 :  01:11:35  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag håller med "luften” om att begagnat köp bör ses som alternativ. Med din angivna budget kan du nämligen med lite tur få tag på en begagnad Primare D20.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/03/16 :  08:01:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Du skriver visserligen att du föredrar DVD-spelare framför ren CD. Men eftersom du själv tar upp NAD C521BEE och budgeten 4000:- så föreslår jag att du tar en lyssning till storebror NAD C542.

När du ändå är inne på Hi-Fi Klubben så kan du ju testa nya Cambridge Azur 640C (ca 3500:-) och kanske dess lillebror 540C (ca 2500:- har jag för mig) också.

Har inte hört någon av nämnda CD-spelare i hörlurar, så jag kan tyvärr inte ge dig något omdöme av värde om dem.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/03/16 08:28:12
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/16 :  08:04:28  Show Profile Send Mindless a Private Message
Hur beter sig en Primare D20 ljudmässigt? hade gärna haft en rätt neutral CD spelare eftersom jag gillar det ljudet jag redan har i mina lurar. Och gällande om att det inte spelar någon roll om det är en CD eller DVD, och att jag inte ska använda DVD delen, så skulle jag nog antagligen använda den. Bara inte lika mycket som CD funktionen för att lyssna på musik.

Så något att kolla efter är en 963SA på hifimagasinet och liknande? vad kan dom tänkas ligga på i pris? 2000 - 2500kr? eller har dom ett högt andra hands värde?

Men förövrigt tycker jag att H&K DVD20 lät underbart bara ut ur hörlursuttaget som fanns på den, och även bättre genom förstärkaren som var en AVR3550, kostar ca 5000kr på internet (lefflershifi.com) och till min stora förvåning kostade den bara 4000kr i stan.

Hursomhelst. Ingen som har något att säga om H&K i allmänhet då? Har alla H&K spelare en likvärdig karaktär? Har dom bra modding möjligheter (opamps, strömförsörjning och dylikt) eller har den mycket dåliga modding möjligheter eller är det inte värt att lägga pengar för att modda en så pass billig CD spelare("billig", allt är väl relativt)

NAD'en kan jag då få info om när jag vill så det är inget problem. Men min kompis har en EAR90 från harmony design som är en transistor förstärkare. Och den jag byggt är en rör (total pris ca 2500kr) Vill gärna veta hur dessa spelare låter med rör eftersom jag tycker rör är lite mer nostalgiskt och har större möjligheter, jag kommer också troligen bara hålla mig till rör förstärkare.¨

Nåja. Måste till skolan nu!

Tack på förhand.

Edited by - Mindless on 2004/03/16 08:05:42
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/04/08 :  08:22:08  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Har använt HK DVD 25 ett par månader men tyckte den hade skum bild med mycket artefakter på digitalt behandlade filmer (vilket inte syns på andra spelare). Ljudet är hyfsat, men inte exceptionellt, en smula under min gamla avlagda Marantz CD63 SE. Sålde min för en Pioneer DVD668 - stort lyft på bägge punkter men Pajan kostar 7500:-.
Bilden mycket bättre på Pajan och ljudet i klass med "hyfsat dyra" CD spelare - hur lyckades Pioneer med detta helt plötsligt..

HK:n är en bra budgetspelare dock, snygg dessutom, men jag saknar den inte.

Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/04/08 :  10:03:57  Show Profile Send dumbo a Private Message
Jag kan inte jämföra modellerna du nämner då jag bara lyssnat på DVD-25:an, som jag köpte en i januari. Jämfört med min Technics CD-spelare (kostade ca 2500kr när jag köpte den -95) jag hade innan så var det ett rejält lyft.

Vad gäller artefakter i bilden, som kosmoskatten nämner så är det inget jag lagt märke till, men jag har åas en rätt liten TV och inte så mycket att jämföra med vad gäller DVD-spelare. Har ganska liten erfarenhet av DVD-spelare.

Den verkar inte ha några problem med brända skivor heller. Har inte hunnit testa sÅ mycket ännu, men den har svalt även sånt som är brännt på riktiga lågbudgetskivor. Både R och RW. Kanske kan vara bra att veta? :-)

Jag är iaf nöjd, på det stora hela. De enda minus jag märkt är att facket för själva skivan inte är så djupt, så det händer lite då och då att skivan hamnar på sniskan om man lägger dit den lite "för fort".
Den har åxå problem med en del MP3:or enkodade med vissa enkoders verkar det som, men de flesta funkar bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000