HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Samköp av ZapPulse moduler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/15 :  19:48:33  Show Profile Send pix a Private Message
Samköp av Zappulse2.2SE moduler.
Hej
Jag har i samråd med Lars Clausen (Ägare till LC Audio) diskuterat priser vid köp av en större mängd Zappulse moduler (2.2SE) för bygge av ett PWM slutsteg.
Vi har kommit överens om att han ger ett riktigt bra pris vid köp av >20 moduler så jag söker likasinnade som vill gå samman med ett köp.

Då jag inte vill administrera en jätte affär vill jag begränsa detta till 20 moduler.
Så de första som meddelar sitt intresse att hänga på har förtur -medela mig per PM, så skickar jag ut vilka priser som gäller.
(Prel. ca 1300:- /st inkl allt !!!)

Lyssningstest av Zappulse bestyckat slutsteg:
http://www.lcaudio.dk/com/nxos.htm
Cookbook av ZP 2.1:
http://www.lightball.dk/download/com/pdf/zp21mateng.pdf

OBS detta är ett samköp !!
Jag har ingen vinst eller ansvar (2 års garanti lämnar L C Audio)i de produkter som köps !
Vi går samman och beställer och delar på vinsten.

//Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:37:33  Show Profile Send UrSv a Private Message
Svenska eller danska kronor? Inlusive allt bör nog specas.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/16 :  12:53:07  Show Profile Send pix a Private Message
Vi Pratar svenska kr.
Priset gäller med frakt till Sverige men en mindre frakt tillkommer för frakt innom sverige (eller hämtning Örebro området)
Paket ca 100:-
Jiffy påse ca 50:-
Jag lämnar detta fritt då jag kan se till att de skickas efter var och ens önskemål.
Priserna gäller dock vid köp av 20 moduler så vi bör bli ett tiotal som hänger på.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:39:27  Show Profile Send 10 a Private Message
Det här var intressant! Man har ju blivit minst sagt sugen på att sätta ihop ett eget slutsteg sen man sett alla andras byggen och nu är ju priset lockande! Tyvärr är man väl ingen trollkarl med varken lödkolv eller elektronikkunskaper, så frågan är om man klarar av det. Vad behöver man komplettera modulerna med för att få till två kompletta monoblock? Hur besvärligt kan det tänkas vara?
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:28:57  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jag fattar det som att själva zappulse-modulen är monterad och klar på kretskortet. Stämmer detta??

Här är den senaste "instruktionsboken", där finns det specat på sid 18 vad som behövs för en komplett dual-mono-konstruktion. Men sen behöver man ju inte köpa Wbt-kontakter o så där. Just wbt-kontakterna verkar för övrigt vara svindyra på LC.
http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp22mat.pdf


Hur står sig en Gainklone gentemot dessa? Visserligen en betydande effektskillnad men ändå. Vore intressant att höra om någon byggt/hört båda.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:34:12  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Här är den senaste "instruktionsboken", där finns det specat på sid 18 vad som behövs för en komplett dual-mono-konstruktion. Men sen behöver man ju inte köpa Wbt-kontakter o så där. Just wbt-kontakterna verkar för övrigt vara svindyra på LC.
Tack för det! Hem och läsa!

quote:
Hur står sig en Gainklone gentemot dessa? Visserligen en betydande effektskillnad men ändå. Vore intressant att höra om någon byggt/hört båda.
Annat som också är intressant är hur de står sig mot ICEPower-modulerna. Betydligt billigare är de i alla fall (LC-modulerna, alltså).

[edit]förtydligande[/edit]

Edited by - 10 on 2004/03/16 17:36:37
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:42:55  Show Profile Send oliver a Private Message
Går det inte att göra ett bra pris på en komplett byggsats (själva elektroniken med strömförsörjning o.s.v)i stället.

Skeptiker
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:26:40  Show Profile Send pix a Private Message
Modulerna är färdiglödda kretskort (testade och klara)
Det sitter även kylfläns monterad på korten.
Man har till och med 2 års garanti på modulerna från LC Audio !
Så allt man gör är att ansluta spänning från ett sännings agg (transformator och en kondensatorbank)
samt ansluta in och utgångar.
Enklare än så här blir det inte om man fortfarande vill kala det DIY !
Den digitala (PWM) konstruktionen gör att verkningsgraden är ca 3ggr högre än vanliga föstärkarkonstruktioner (97% mot 35%( ner mot 5%i vissa fall)).
Detta medför att kraven på trafo,kondensatorbank och kylfläns minskar radikalt.
I en traditionell förstärkare genererar mer värme än energi till högtalarna medan dessa ger nästan all energi till högtalarna.
Jag hadde tänkt mig att använda:
  • 2 st ZAPPULSE moduler 2.2SE

  • 2 st trafos 2*35 VAC 300VA

  • 4 st e-lytkondensatorer 10000uF 65V

  • Högtalarterminaler Biltema

  • Ingångskontakter XLR Guld fögyllda ELFA

  • Låda rektangulärt alurör med trägavlar



Jag vet ej den exakta jämförelsen mellan verkningsgraden och kraven på nätdel mm
Men med en tre gånger så hög verkningsgrad borde det väl vara jämförbart med en tre gånger så stor nätdel mm
(Tacksam för synpunkter !!)
När det gäller biltema kanske någon rynkar på näsan men jag tror krutet skall läggas på lågnivåkontakter av hög kvalitet i stället.

Naturligtvis kan ej välljud mätas i Watt och verkningsgrad -oavsett konstruktionsprincip.
Men efter att läst recensionen av Nexus Delta 400 (länk se ovan) tvekar inte jag i alla fall.
Det finns säkert bättre steg men totalt sett måste detta vara ett av de bättre mätt i ljud/krona.

Jag var tidigare inne på att bygga något från scratch men inser snart att jag inte ens kan beställa hem utrustning för att tillverka korten för det pris vi betalar här.
Då desutom nätdelen och lådan (+ gratis kylfläns)blir vesentligt billigare får man nästan modulerna på köpet.

Jag har även kravet att det skall gå att köra modulerna ballanserat vilket är möjligt (man kan välja själv om man skall köra dessa ballanserat eller oballanserat).
Jag har en ballanserad DAC (Lars Nielsen)som skall mata denna för att sedan driva ett par HFLS-1 högtalare.

Vill man sedan bygga vidare införskaffar man ytterligare ett par moduler som bryggkopplas för en (hysterisk effekt).

Se mer info ang. inkoppling mm på:
http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp22mat.pdf

Jag har letat info om erfarenheter mm
Och jag vet att tidigare PWM moduler har haft stabilitetsproblem mm.
Detta tas även upp av LC Audio (se hemsida).
Dock skall problemen vara lösta (och hur många stutsteg av den traditionella typen har man inte själv bränt pga stabillitetsproblem
Om någon har erfareheter av PAPULSE 2.2 SE -Positiva som negativa,så skriv gärnba en rad
Mvh

/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/16 :  20:12:12  Show Profile Send patst577 a Private Message
Alltså, för 1300 får man en modul och till varje modul tillkommer då trafo, kondensatorer, kontakter och låda? Har jag förstått det rätt då?

Vad ska man ha för kondensatorer förresten?

Låter som en bra deal... Hur svårt är det att löda ihop det hela då? Och att få det att fungera BRA?

MVH/
Patrik

/Patrik

Edited by - patst577 on 2004/03/16 20:29:23
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/17 :  08:14:20  Show Profile Send pix a Private Message
Modulerna är trimmade och klara att användas.
Bara att ansluta spänning från en spänningskälla (Trafo, diodbrygga samt elektrolytkondensatorer).
Sen skall igångsignalen anslutas och slutligen utsignalen.

Ang. Förslag att ta hem komplett förstärkare ser jag risken att det hela blir mer komplicerat då vissa (som jag själv har vissa delar liggande)
Om vi går samman och köper modulerna kan var och en skaffa sin egen trafo via ELFA el likn. (Observera att allt kan köpas avsevärt mindre dimensionerat pga den höga verkningsgraden =billigare).
Jag tippsa alla att ta hem bygganvisningen enl. länk ovan där framgår alla dessa frågor.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:39:13  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Dessa saker bör kanske klargöras lite mer...

"Den digitala (PWM) konstruktionen gör att verkningsgraden är ca 3ggr högre än vanliga föstärkarkonstruktioner (97% mot 35%( ner mot 5%i vissa fall))."

Så låg som 35-5% effektivitet hamnar idag bara rena klass A förstärkare. Klass B (eller AB) ligger runt 60-70 % effektivitet. Skillnaden upp till runt 90 % (tror 97% är ett rent teoretiskt värde) är dock stooor.

"I en traditionell förstärkare genererar mer värme än energi till högtalarna medan dessa ger nästan all energi till högtalarna."

Detta gäller endast rena klass A förstärkare där maximal teoretiskt effetivitet ligger på 50 %, praktiskt ofta runt 10-30 %. Klass B/AB förstärkare ligger oftast över 60% vilket leder till att påståendet inte stämmer.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:44:15  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Wolfie, en liten rättelse bara.. Klass A förstärkare har teoretiskt maximalt 25% effektivitet men i praktiken snarare under 20%.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/17 :  12:29:28  Show Profile Send patst577 a Private Message
Misstänkte att det va så, blev lite förvirrad av ditt "ALLT"... ;)

Någon som har en rekomendation om vilka kondingar man ska använda... sitter och kalkylerar lite...

/Patrik
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/17 :  12:45:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
pix:
Bjud gärna in Lars Clausen till oss här på HifiForum.nu, om du har god kontakt med honom!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:19:19  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag har suttit och läst lite i PDF-dokumentet, men känner mig lite osäker. Listan är (förvånande nog! ) uppbyggd efter att man beställer allt från LC, men eftersom det helst går bort, funderar jag på vad man behöver som ersättning. Trafo, låda, högtalarterminaler och RCA-kontakter är ju ganske straight forward och "DC Filter" låter ganska standard, men vad behöver man i stället för en "Predator nätdelsmodul"? Har någon funderat på saker att koppla ihop med, eller är det enklast att lägga en egen, separat beställning på de andra prylarna?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:49:24  Show Profile Send pix a Private Message
Jag känner ej Lars Clausen personligen men har diskuterat priser på moduler med honom.
Jag skall ställa frågan om han kan besvara några av våra frågor här på forumet.
När det gäller nätdelen har jag tänkt att bygga enligt LC´s "byggbok" dvs enligt sidan 15 på:'
http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp22mat.pdf br / " target="_blank"> br / http://www.lightball.dk/download/dk/pdf/zp22mat.pdf br /
Jag har också sett att man använt ett litet kort som E-lyterna sitter på som man benämner "Predator nätdelsmoduler".
Det är lite svårt att se om det är något mer på dessa än diodbryggorna och E-lyterna samt skruvplintar. Men jag skall ställa frågan.
Jag återkommer
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:40:56  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Wolfie, en liten rättelse bara.. Klass A förstärkare har teoretiskt maximalt 25% effektivitet men i praktiken snarare under 20%.


Mcz,

Hmm.. har inte en Push-Pull Klass A förstärkare maximalt 50%:ig verkningsgrad (teoretiskt), och en single ended 25% teoretiskt?

/Freddie
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:10:42  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Har funderat på att använda Zappulse till mina subwoofers.
Om det blir något är jag intresserad av 2 styck moduler.

//Nicke

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:23:50  Show Profile Send pix a Private Message
Det verkar finnas en del frågor kring den nya tekniken samt vad som krävs för att bygga sin egen förstärkare med ZAP PULSE modulerna.
Jag har ställt frågan till konstruktören Lars Clausen att han är välkommen i mån av tid att delta i forumet.

Vi är nu några stycken som visat intresse för ett samgående av köp.
Dock ej 20 moduler ännu.
Jag spar alla namn som visat intresse och återkommer när vi är tillräckligt många.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/17 :  20:03:24  Show Profile Send Björn N a Private Message
När kommer beställningen läggas?
för en stereoförstärkare blir det alltså 1300x2 +nätdel??

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/17 :  20:25:55  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Hmm.. har inte en Push-Pull Klass A förstärkare maximalt 50%:ig verkningsgrad (teoretiskt), och en single ended 25% teoretiskt?"

Precis vad jag hade för mig...

Pix: Är inte Predator nätdelen uppbygd som ett virtuellt 4-pols filter? E.g. 4 st parallellkopplade filter utav 1:a ordning med samma gränsfrekvens. Inte speciellt svårt att tillverka själv om man vill. Lämplig gränsfrekvens är väl runt 100 Hz där man får ripplet när man helvågslikriktar.
Vet dock inte om det gör någon större glättningsverkan än om man endast kör ett gäng med skaplig stora elyter och avkopplar dem ordentligt.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:21:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Predatornätdelen är nog bara en liten modul anpassad för att lätt kunna koppla in nätdelen till ZAPpulse. V4P heter nätdelen med kopplingen för "Virtual 4 pole".
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:29:36  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jag är intresserad av 2 moduler enbart, ingen nätdel. Skriv upp mig på listan!
Skickar ett PM för säkerhetsskull.

-Pelle
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:07:16  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hur många volt trafo ska man ha tror ni?

standardvärdena ligger på 38 och sedan 50 V, ska man slå till på en 50 V eller finns det stor risk att det hela går åt helvete fortare då?

/Patrik
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:27:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
"Standardvärdena" ligger nog snarare på 30, 33, 35, 38, 40, 42, 45, och 50 eller vad respektive tillverkare känner för. Med 2.2 SE funkar det väl med upp till 75 VDC vilket innebär typ 54 VAC vid last. 50 VAC går utmärkt tror jag.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:31:25  Show Profile Send patst577 a Private Message
så sant, men på trimlog har de inte nått emellan och jag kommer nog beställa därufrån...

Vad för några kondensatorer ska man annvända?

/Patrik
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000