HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rör från Elfa -vad får man egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/15 :  10:16:33  Show Profile Send MartinX a Private Message
Häromdagen testade jag att köpa rör på Elfa och beställde 2 st ECC88. Fick 2 st röd vita askar som det stod National Electronics på och texten "Contry of origin as marked on tube" Tog ut rören och kollade "Made in Yugoslavia" stod det altså ett rör från EI. Ett helt OK rör vad jag vet. Jag köpte 2 sådana rör av Bernt på DIY träffen i GBG fast dom var i EI orginalaskar (och Bernt var billigare än Elfa), men 91,9kr + moms är ju ett anständigt pris för ECC88 så jag är inte missnöjd.

Nu undrar jag om någon mer person har köpt rör från Elfa och vad som egentligen fanns i asken. I göteborgsbutiken fanns några EL34 i en glasmonter för ett tag sedan och dom stod det made in China på. Jag är speciellt inresserad av vad man får om man köper 6SN7GTB och ECC83.

Elfas produktinformation är tyvärr lite förvirrad om man tittar på hemsidan så anges ursprungsland till England och liknande som jag inte tror på.

//Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/15 :  18:21:14  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Varför inte pröva att ringa och fråga?
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/15 :  18:35:39  Show Profile Send MartinX a Private Message
Tyvärr vet dom inte mer än vad som står på hemsidan. Rören förpackas av firman National Electronics i deras egna askar så för att få reda på vad som finns i får nog den man frågar ta sig ner på lagret och titta, dom verkar inte så pigga på det.

// Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/03/15 :  19:47:19  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Man kan säga så här:
(duckar) Ryssarna har använt (och förmodligen använder) rör i militära tillämpningar. Svetlana EL34 slår legendariska Mullard EL34 med lätthet. (jag vet, för jag har provat båda). Titta på ebay. leta efter ryska militära rör. Jag har en tabell med ryska betäckningar och deras motsvarigheter enligt "våra". De använder bara det bästa.
Dimitri
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:12:18  Show Profile Send DHT a Private Message
Man kan få lite vad som helst om man beställer rör på ELFA
Beställde 2 st 6SN7GTB en gång. Ett av dem var ett amerikanskt rör, det andra ryskt, okänt ursprung på båda. "National" förpackningar.
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/03/17 :  23:10:41  Show Profile Send ronny a Private Message
zed51
Kan man tänkas att få ta del av dib tabell med ryska betäckningar. Skall själv till Moskva nästa vecka och kanske kan det finnas någon tid över för botanisering innom detta område. Hur som hellst är jag inne på att uppgradera min "speldosa" en aning. För närvarande kör jag med kineser.
mvh//rr

//RR
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000