HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skivspelaren äntligen klar. (Nya Bilder 17/4)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/03/13 :  01:23:38  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Har lyckats samla på mig prylar & info till att börja med ett länge efterlängtat skivspelarbygge, har med intresse följt utvecklingen av spelaren TERES http://www.teresaudio.com, när skatteåterbäringen kom i julas så slog jag till & köpte deras motor.

Förra helgen blev jag klar med tallriken, den är gjord av stavlimmad björk i 3 lager á 28mm, 330mm dia. med ett spår fräst i ytterkant som sedan fyllts med blyhagel. Det blir en riktigt stabil & resonansdöd historia.

Motorn använder jag f.n till min hårt moddade Thoréns TD320 spelare, döm om min förvåning när jag lyssnade första gången!!!! Att en ny motor kunde göra sådan skillnad kunde jag inte ens drömma om....

Tonarmen blir en egenhändigt tillverkad luftlagrad Ladegaard variant med arm av balsaträ i en fackverkskonsruktion. Har den även idag fast med provisorisk upp-pallning & en ngt snikigare(för lång & ranglig) variant av arm.

Lagret blir en ren kopia av Teres´, har lämnat en ritning till finmekanikern i sta´n, han skulle göra det så fort han fick tid.

Själva spelaren kommer att bli ngt i stil med Chris Brady`s http://www.teresaudio.com/haven/teres/teres.html, tycker det verkar vara en stabil & seriös konstruktion.

Ramen till chassit, tallriken & armen är i princip klart, så nu väntar jag bara på lagret för att kunna fortsätta bygget.

Paralellt med detta bygge håller jag även på med ett par PROETUS högtalare: http://home.hetnet.nl/~geenius/Proteus.html det är slipning & målning av kabinetterna som återstår. Kan man "spela in" elementen i förväg, & i såfall hur, vore ju bra om dom liksom var klar när högtalarn är färdig.

I brist på digitalkamera kommer det inga bilder förrän i slutet på nästa vecka, men den som väntar på ngt gott....

Skål & Trevlig Helg

17/3-04

Här kommer det några bilder på tallriken.


Slipad men obehandlad.


En liten låda med bly, väger in på 20kg.


Från undersidan, redo att blyfyllas, landade på en vikt av 10kg.

Fler bilder kommer när nästa rulle är utknäppt


The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327

Edited by - plysch on 2005/04/17 22:43:33

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/13 :  02:05:05  Show Profile Send Babar a Private Message
Ser fram emot bilderna:-) Plåta mycket - och gärna på detaljer, tonarm, lager, infästningar mm.
Hur gör du chassit - mdf, massivt trä? Blir det ett stelt chassi?
Ska du ha motorn fristående?

Kul att du beskriver bygget - DIYskivspelare stöter man inte på så ofta, och det är alltid intressant att läsa om. Det verkar ju bli ett riktigt seriöst projekt.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:44:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Spännande
Vill se bilder..
Behöver lite ny inpiration för att komma igång med mitt eget bygge igen...

Lycka till

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:24:44  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
En enkel beskrivning av vad som komma skall:
Ramen till plinten är gjord i MDF, målad svart, topp & bottenplatta blir i 6mm alu. om jag orkar blir toppen polerad.
Plinten kommer att fyllas med blästersand, blyhagel & olja. I all denna gegga kommer ett subchassi gjort av aluprofil 50x100 att ligga, på det sitter lagret & tonarmsinfästningen. Profilen fylls med samma smet som plinten, enda skillnaden är att ändarna gjuts igen med plast/hagelblandning.

Motorn är fristående, sitter i en svartlackat alurör som är viktat med bly.


Lagret kommer att se ut så här
ungefär.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:31:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kul att det är fler än Tobbe L och jag som bygger skivspelare.

Skulle ha gjort mer men andra hobbys (läs sportfiske) kommer ständigt imellan.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:26:34  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Har äntligen fått lagret till spelaren!!!
En perfekt kopia på Teres-lagret, förtroendeingivande så det förslår.
Nu kan det byggas vidare på spelaren, enda som fattas just nu är (förutom obegränsat med tid) aluplåtarna till topp & botten.
Lägger in lite nya bilder så länge:


Subchassiet färdig-gjutet, 8 kg.


Här med lagret poserande framför, samt hål tagna för lager & tonarmsinfästnig. Subchassit skall placeras på en aluplåt 250x370mm innan det sänks ner i "ramen".


Closeup på lager & skivklämma, ligger på tallriken.


En liten försmak på hur det är tänkt att bli.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/17 :  20:56:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur har du behandlat Skivtallricken ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/17 :  21:07:08  Show Profile Send Haakan a Private Message
å jesus vad stor den blev

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/17 :  21:15:16  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Klart läckert, nu fattas bara en sockel av samma kaliber.

Bubbel: Har du missat några spelare här på forumet eller

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/17 :  21:48:11  Show Profile Send edison a Private Message
"dregel-dregel-dregel.....dregel igen"
Hjälp vilken spelare..!!!

Ska du driva Proteusarna med Edison (60?)(står väl en sån i bakgrunden på en av bilderna...?)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/17 :  22:32:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur mycket bly har det gått åt till detta bygge ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/18 :  01:53:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Enastående vackert bygge!!
Giller tallriken. Tänkte på att svarva i trä själva men var rädd att det skulle röra på sig med tiden och ändra form, trä är ju ett levande material. Hur är din? Håller den kvar balancen? Elle tror du att man får rätta till den i svarven då och då.

Kan du beskriva vilka förbättringar motoren åstedkom på din gamla Thorens? Det är interessant!

Grattis och Lycke till
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/01/18 :  08:46:48  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Tallriken har behandlats med linolja & terpentin i flera omgångar, slutligen enbart med linolja & 1000 våtslip-papper, totalt ca. 1 liter har den sugit åt sig. När oljan härdat har jag plolerat den med scotch-svamp. Tallriken har stått i lyssningsrummet sedan i mars, efter ett tag kunde man känna limskarvarna lite grann, men med lite putsning är det helt ok. igen, har inte känt nån skarv dom senaste månaderna.
Det har hittills gått åt ca.15kg bly, resterande 5kg jag har kvar tänker jag blanda ner i smeten som skall ner i chassit.
Proetusarna är tänkta att drivas av Edison-steget tills vidare, planerar för ett 300B bygge så småningom.
Beträffande förbättringarna med den nya motorn blev jag mest impad av den totala avsaknaden av svaj & lugnet i ljudbilden. Jag upplever det så att just svajjet sabbar en hel del faktiskt, även om det inte rör sig om mycket.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2005/01/18 :  11:04:11  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei plysh
ser meget bra ut det der.ser du holder på å lage tangentialarm også,holder på å samle deler til en "ladegaard arm" selv.
Holder også på å lage spiller selv,se her:





Tallrik og lager fra VPI HW19 MkII motor styrning fra origin (standard set) og arm fra SME series IIIs (skal ha 2 armer til på denne.)
Morsomt at mange lager DIY skivspillere.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:23:38  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Mycket snyggt bygge Jan, hoppas att det låter lika bra som det ser ut!!
Kommer du att ha 3 olika armar?? Måste vara väldigt behändigt om man vill testa pickup´er. Lycka till med ladegaard armen, den är väl värd att lägga ner lite möda på.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/03/29 :  21:11:45  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Här kommer lite nya bilder på bygget, är helt klar med chassit & tallriken är monterad. Det som återstår innan idriftsättning är infästningen av tonarmen, det är på gång så slutet på projektet är nära
Hela härligheten väger in på 42kg. så det blir till att bygga ett nytt bord åt henne...


Subchassiet målat & monterat på bärplåten.


Subchassiet på plats i lådan, lager monterat & sand & blyhagel ifyllt.


Topplattan på plats, plexi som är målad underifrån.






Någa bilder med tallriken på plats.

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/03/29 :  21:18:31  Show Profile Send Resonans a Private Message
Härligt att se!
Du verkar ha gjort ett gediget arbete, väntar med spänning på slutspurten

...music is the best...
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/30 :  08:12:02  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag lockas inte av vinyl, men jag måste säga att skivspelare som den här får en att dregla!!! Det är extremt! Skitsnyggt...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:34:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Härligt plysch !

Man blir sugen på att öka tempot på sitt eget bygge men då lär väl misstagen dyka upp och känslan av dumhet infinna sig. Bilder blir det men pga av analog kamera så får det bli när filmen tar slut.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/04/17 :  22:43:01  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Nu är hon äntligen färdig!! En kort provspelning hann jag med ikväll
innan det var dags att lägga jäntan, och det var verkligen lovande.
Helst skulle jag vilja spela hela natten, men det är inte helt enkelt när man har små barn...
Några bilder av det färdiga resultatet.










The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/18 :  00:48:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilket bygge! Tonarmen var kul.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/18 :  02:45:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
Suck...kalla det för ett seriöst bygge, känns som en underdrift

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/04/18 :  07:43:34  Show Profile Send Draken a Private Message
Underbart!

Draken
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/18 :  08:47:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message

Super snyggt...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:21:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Med beröm godkänt.
Tack för en bra artikel, hoppas att den låter lika bra som den ser ut.

Bara en liten fråga, har du provat olika pickuper. Och vilken typ av pickup är armen optimerad/konstruerad för?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2005/04/18 :  09:45:48  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Gemeni: Jag har ej hunnit testat någon annan än den som nu är monterad. En Ortofon Super OM 30. Eftersom armen är så lätt ville jag ha en lätt p-u, så Ortofonen funkar perfekt, lätt att banta den genom att plocka bort vikten som sitter i monteringsfoten. P-U´n är helt ny & jag tycker den lät mkt. bra, har aldrig tidigare lyssnat på en sådan så jag tänker ge den lite tid innan jag ev. provar nån annan. Har även en gammal Linn K9, men den låter knappast bättre.
Har du tips på P-U som är bra får du gärna tipsa mig, för tillfället har jag bara MM-ingång på mitt RIAA-steg.


The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000