HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub-rörstegsproblem!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/12 :  20:47:59  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Vet någon hur man lämpligen bör ansluta en Rel Quake till ett par rörslutsteg SET. Standardvarianten går inte,utan skapar brum. Chassina är klädda med aluminium, högtalarutg. svart(neg.) är jordade. Hur ska det göras?

PSET-High Smile Value Per Watt!

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/12 :  21:00:47  Show Profile Send DIYamps a Private Message
För en sub kan du glömma allt med en utgångstrafo, OTL kan funka men en kraftig transistor förstärkare är bäst, hälst en för ändamålet.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/12 :  21:15:53  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Vill inte ge mej ännu, utan letar efter en lösning till högnivåanslutning, borde kunna funka. Den svenska generalagenten har dock ej klarat min förfrågan!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/12 :  21:31:26  Show Profile Send edison a Private Message
DYIamps:

Menar du alltså att det alltid är "galt" att koppla en rörstärkare till sub medelst högnivå?
Vad händer/vad går snett?

I princip kan man ju i så fall glömma sub om man inte kan köra högnivå, då dom flesta rörisar ju inte har annat än högtalarutgångar att ansluta suben till...(?)

Min Edison 60 hade jag tänkt att köra sub med på nämnda viset, nu verkar det ju bli bökigt "detta hära" ...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/03/12 :  21:48:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, jag tror att det brusar ordentligt för att impdedansen är för hög.
Anslut ett motstånd på 16-32 ohm, parallelt med ingången, eller så kan det fungera.
Jag antar att ni menar högnivå från högtalarutgång?
Den ingången har en impedans på kanske 10k-100k vilket är
ruskigt högt för en förstärkare som är impedansanpassad för kanske 8 ohm.
Jag får det problemet när jag matar min hörlurstärkare från hörlursutgång.
Utgången är anpassad till tiotals ohm, säg 32, och matar 50k eller så.
Då brummar det som attans.
Så, se till att motståndet pallar effekten du lägger på bara.

Har INTE provat det här själv men tror att det är orsaken till ert brum, så
någon som inte har tummen mitt i handen ska nog prova först.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/13 :  00:34:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Asså suben har en egen förstärkare. Visst det borde ju gå som alla normala förstärkare kan driva högnivå ut till sub. Men det kanske blir ett impedansmatchningsproblem som Claes Ireland är inne på.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/13 :  10:12:22  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Rörsteg klarar inte att ge den kraft som en sub behöver, de klarar inte så låga frekvenser heller.
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/13 :  13:25:13  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ville bara påminna om att Rel Quake har sitt eget slutsteg. Och att mitt problem gäller högnivåanslutning(högtalarutg.)

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/13 :  15:58:47  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
De flesta subbar brukar man kunna ansluta förstärkarens högnivå till OCH sidohögtalarna.

Vet inte hur det är med Rel Quake dock men min Gale kan detta (använder lågnivå dock).

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/13 :  16:00:38  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
För övrigt, en rörförstärkare kan ge ner till 5 Hz om bara kärnan i utgångstrafon är stor nog. En 100W trafo på ett 20W PP bör klara det fint under förutsättning att hela förstärkaren är byggd för låg bas.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/13 :  16:08:46  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Oj då missförstod jag, jag ber on ursäkt Är dina stereoförstärkare rör eller transistor ? om det e rör kan det bli lite problem eftersom ett rörsteg ger ut höga volttal och låga strömstyrkor "spänningsförstärkare" medans transistor steg ger ut låga volttal men höga strömstyrkor "strömföstärkare" Detta kanske en högnivåingång på en subwoofer förstärkare inte gillar så jag skulle nog rekommendera att köra på linjenivå.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/13 :  16:24:59  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Mjnjae... du missförstod nog en aning mer :)

Trafon i rörsteget transformerar inte bara impedans, den sänker spänningen och höjer strömmen oxå.

En förstärkare som ger 20W i 8 ohm ger samma spänning och ström vid den effekten oberoende av om det är rör eller sand.

;)

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/13 :  16:46:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Fast byggde jag 100 subar skulle alla drivas med sandstärkare.
Finns ju elbasförstärkare som är rör men inte hifi.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:17:26  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Många gissningar och diverse förslag, men denna nöt knäckes inte så lätt. En liten resume: Quake sub-bas med eget slutsteg har tidigare fungerat perfekt via en integrerad hybridare, genom anslutning till sub via högnivå,(högtalarterminal). Rel rekomenderar denna koppling för bästa resultat.- Men med de två separata rörslutsteg PSE, alltså oballade, men med jordade högtalarkontakter, brummar det och jag har nu tillskrivit Rel i U.K för förslag. Att poängtera är att jag matar dessa rörslutsteg direkt från CD, inget försteg är med i kedjan. Standard är annars gul till vä-kanal plus, röd till hö-kanal plus, svart till endera kanal minus.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/13 :  18:44:02  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det kan bero på att två separata slutsteg kopplas ihop i subwoofern, det blir en rejäl jordslinga.

Har du provat att vända på nätanslutningen på ett av slutstegen?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/13 :  20:20:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror nog MatsT är inne på rätt spår. Det är ju enkelt att kolla genom att bara koppla subben till det ena slutsteget. Att det skulle bli något problem med en för hög impedans låter konstigt eftersom högtalarna med normal impedans samtidigt är inkopplade. Ur lastsynpunkt borde subben inte påverka det slutstegen "ser".

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/14 :  10:16:52  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Jag hade samma problem när jag skulle koppla in min REL Quake till min Edison Triod. Antingen gick det att koppla från bara den ena kanalen eller från båda högtalarutgångarna och då med brum.

REL Quake har en anslutningskabel med två signaler och endast en jord.
Jag kollade med sub-tillverkaren med de hade inget bra tips så jag frågade Erik Andersson.

Erik berättade att en Edison Triod är kontruerad med flytande jord, man kan se den som två separata förstärkare i samma låda utan gemensam jord.

Lösningen i mitt fall var att med en liten kabel förbinda jordanslutningarna på högtalarutgångarna med varandra och sedan koppla in subben igen på båda högtalarutgångarna. Funkar perfekt utan brum, men bör kollas i varje enskilt fall med den som konstruerat förstärkaren.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/03/14 :  13:12:25  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Låter värt att pröva och det bästa tipset så här långt. Ringde för övrigt Erik A. men förmodligen vid fel tillfälle.Ska kanske prova igen.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:40:27  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Rel kör väl med Speakon för högnivån om jag inte har helt fel. Den kopplar ihop minus från bägge kanalerna, ingen höjdare när det gäller dom flesta rörförstärkare. Anledningen är att minus på trafon oftast är separerad från chassits jord, kan funka med att koppla in
plus från stärkarns högtalarutgångar och minus från stärkarns chassi. Ett alternativ som jag fick förklarat för mig inför ett eventuellt köp av Rel Quake, som ej blev av. Har själv en Edison 60:a.

P. S. Vänta gärna på svaret från Rel innan du provar, jag kan ha fel. D. S.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/03/14 23:16:25
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/14 :  21:58:20  Show Profile Send MatsT a Private Message
Oftast är rörförstärkarna jordade på minussidan av utgångstransformatorerna men det är möjligt att Edison har flytande transformatorer. När jag provade en Edison Triod i min anläggning brummade det rejält och problemet påminner om det här, mina högtalare (Quad ESL-63) har minuspolen ansluten till jord och jag har dem i jordade uttag. Jag fick tyst på Edison Triod'en när jag kopplade den till ett ojordat uttag som dessutom låg på en annan fas (tror jag).

Man kan prova att koppla ihop jordar men det är inte helt riskfritt, att koppla ihop minuspolerna på de båda slutstegen borde dock inte vara någon fara.
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:10:40  Show Profile Send yak52 a Private Message
Om det skulle behövas något förtydligande så kopplade jag ihop minuspolerna vid högtalarutgångarna på min Edison.

Att det brummade innan berodde på att REL Quake har en enda minuskabel och två plus. En av kanalerna blev då tidigare utan minus och brummade innan min hopkoppling.

Tillverkaren REL frågade jag och kort gick svaret ut på att de inte hade något förslag för mig men att deras större modeller har fyrtrådsingång och borde fungera.

Min lösning med hopkopplade minus på högtalaranslutningarna fungerar bra hos mig, men bör nog för säkerhets skull kollas från fall till fall.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/14 :  23:19:22  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000