HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Några frågor angående äldre cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/12 :  15:29:35  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej!

Jag undrar lite vad det är för risker man tar vid köp av äldre cd-spelare. Vad är det som slits och vad bör man vara uppmärksam på? När jag säger äldre så syftar jag på spelare som är runt fyra-sex år. Sedan är frågan om en äldre erkänt bra cd-spelare av stabil konstruktion fortfarande står sig mot dagens rena cd-spelare. Hur mycket har egentligen hänt om man bortser ifrån SACD och DVD-A? Alltså låter spelare som lät bra för 4-6 år sedan fortfarande bra i sin prisklass, eller får man generellt betydligt mer för pengarna idag? Avslutningsvis undrar jag hur man bör räkna när det gäller begagnatpriser på så pass gamla spelare. Jag är medveten om att det varierar lite från fall till fall men någon form av tumregel vore inte fel. En erkänt bra spelare i 20 000 kronors klassen har ett rekommenderat begagnatpris på x antal kronor och så vidare.

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/03/12 15:39:48

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/12 :  16:05:50  Show Profile Send CC a Private Message
Min Teac VRDS-7:a står sig fortfarande trots en diger ålder (e de tio år sedan?). Men då använder jag den enbart som transport förstås...

Har jämfört med betydligt nyare (o även dyrare!) drivverk...

Dacarna har ju däremot utvecklats en del, även om jag vill vidhålla att det finns konstruktioner i varierande prisnivå som står sig bra än idag. DAC3 från Cambrige är fortfarande en milstolpe för pris kontra kvalité med tanke på dess ålder! O Dynamic Precisions dac är bland det mest musikaliska jag har hört... Å de e ju inte heller purung längre...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/12 :  16:33:09  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Det bästa är att köpa en äldre spelare med stabil mekanik och sedan uppgradera med klocka, nätdel och utgånssteg. Detta kan utföras av t.ex. www.harmonydesign.se i Sverige eller www.lcaudio.dk i Danmark. Resultatet blir i regel en spelare som kan mäta sig med de bästa av dagens spelare. Notera att uppgraderingen kostar mellan 3000 - 6000kr beroende på nivå, så man får ta med det i budgeten om man vill förvandla en gammal spelare. Billiga nya spelare (t.ex. Cambridge) är vettiga att modifiera om man vill ha välljud till rimlig kostnad.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/12 :  17:02:01  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Det är väl i regel lasern som slits och ofta behöver bytas så småningom. Inom Eu är reglerna om reservdelar sådana att företaget är skyldigt att tillgodose behovet 7 år efter det att den slutat säljas har jag för mig. Detta kan man ju ha i åtanke då många spelare har standardiserade Philips-lasrar som förmodligen inte tillverkas mycket längre tid än det krävs enligt lag.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/12 :  17:35:20  Show Profile Send HEGE a Private Message
Man får tacka för de snabba svaren!

Det är alltså lasern som är den största akilleshälen på så pass gamla spelare. Hur mycket bör man räkna med att behöva lägga ut för en ny sådan?

Ingen som vet hur prisbilden ser ut för så pass gamla spelare? Hur mycket ska man betala av nypriset?

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/12 :  18:37:11  Show Profile Send Otto a Private Message
Jag har väl haft 11-12 CD-spelare och aldrig råkat ut för
ngt haveri av något slag.
Till saken hör att jag köper nästan bara begagnat.
Jag har kvar en 14år gammal Sansui CDX-311i från och den spelar
dagligen utan problem i vår "2:a" stereo.
Min son(20år) har en Technics minst 7 år gammal som verkligen
fått bekänna färg, inga problem.
Den enda spelare som havererat inom min närmaste bekantskapskrets
var en Alchemist, som fortfarande står olagad.
Så rent statistiskt så ska man inte vara rädd för begagnat,
med tanke på prisvinsten.
En kvalitetsspelare(+10 000:-) brukar ligga strax under halva
nypris efter 4-5 år. Billigare spelare sjunker ngt fortare av
naturliga själ.
Varför inte en beg Svensk spelare t.ex Primare, Copland, Advantage.
Alla tre står sig mkt bra internationellt och här i Sverige köper
vi dom allra billigast.

Kör hårt!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/12 :  18:54:15  Show Profile Send HEGE a Private Message
Tack för den informationen Otto!

Jag är nästan uteslutande inne på en Copland cd då jag har deras hybridförstärkare csa-28. Frågan är bara vilken jag ska satsa på. Jag skulle helst ha velat ha en i samma höjd som stärkaren så det lutar åt en cda-266 alternativt en cda-277, eller någon av deras nyare som jag inte minns beteckningen på.

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/12 :  19:10:49  Show Profile Send Uniper a Private Message
Vi hade en riktigt gammal Technics-spelare där spindelmotorn blev så trött till slut att den inte orkade dra skivan tillräckligt fort, hur mycket varvtalsregleringen än tog i. En bekant hade en annan något nyare modell ur samma serie, och precis samma sak hände med den. Det verkar ju som om Technics hade satt in sunkiga motorer i hela den serien. Så det är inte alltid lasern som är svaga punkten.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/12 :  20:29:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Dynamic Precisions dac är bland det mest musikaliska jag har hört...

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har lånat en sådan ett par dagar nu. Jag håller VERKLIGEN med om detta!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/13 :  00:26:27  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har precis i kväll fått hem en splitterny Primare DVD30 (riktpris 24 500kr) och har en Soni Frontiers SFCD-1 CD-spelare som jag tror jag köpte '97 - den testades i varjefall i februarinumret '97 av HiFi & Musik - och kostade då 40 000kr. Jag kommer att starta en tråd här på forumet där jag jämför apparaterna....stay tuned!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/13 :  00:35:16  Show Profile Send HEGE a Private Message
eliot det ser jag fram emot! alltid kul med sådana tester...

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/20 :  13:58:41  Show Profile Send Mnyb a Private Message
En ricktig gammal cd (80 talare) kan ha problem med en del nya skivor som är för "långa" jag har köp cd's som är 79min? detta är ju inte enligt redbook standard, marginalen för sådant är större i moderna drivverk, sen har vi CD-R....

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000