Peerless rekommenderar för sin 8" HDS 850490 en lådstorlek på 35 till 70 liter (portad låda). Men i WinISD beräknas den "optimala" lådan till ca 25 liter!
Finns det nån bra anledning (som jag inte kan se) att följa rekommendationerna här, eller är det bara att gladeligen bygga en mindre låda?
Hmm, det enda positiva jag kan se med att göra lådan större (förutom djupare bas såklart) är att systemets fastoppar hamnar närmre varandra. Jag har hört någonstans att detta ska vara bra, men jag vet inte varför...
Då är det bara att fortsätta testa lite olika värden på lådvolymen och längden på röret. Sen kan du ställa in rörets diameter och få fram lufthastigheten i röret vid olika frekvenser och med olika mycket effekt. Sen får du se till att inte group delayn blir för hög.
Inte nog med lådvolymen,förstärkarens kapacitet och rummet gör att det inte alltid blir så bra som på papperet.Ska det bli riktigt bra måste man nog tyvärr prova sig fram.
Men om man provar med lite olika längd på basreflexröret i det rum där högtalarna ska stå, så kan man väl åtminstone snygga till basåtergivningen utan EQ, eller? Behövs det lite "overdamping" så kan man greja det lätt på så sätt...