HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyra högtalare billiga element?..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/10 :  20:50:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Jag har fått upp ögonen på hur billiga element det används till tex högtalare för en 20000:- - 40000:-. Laddade hem hifi kit nya katalog och satt och spanade. Element jag hittade och som jag fick upp ögonen för var Focal, scanspeak och vifa. Om vi tar tex Scanspeak, är det samma element som används till Sonus Faber? Dom ser exakt lika ut. Jag menar en högtalare för 70000:- och så har de element för 10000:- typ. Man blir onekligen sugen på att börja bygga själv. Visst där finns utveckling, filter, lådor och löner. Men ändå, man får sig en tankeställare. Vifa tex deras diskant för 700:- är exakt som Von Schweikert för en 40000:-. Skall man ge sig in i DIY, jag får bra hjälp av kollega som är erfaren byggare. Eller jag har helt fel? Jag vet att vissa tillverkare modifierar elementen, men hur pass?

Mvh/M

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/10 :  21:00:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
De flesta element till SF lär vara enlig SF's specar. Timbre eller nån annan SFnörd borde veta mer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/10 :  21:11:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Som du säger är det inte säkert att konstruktionen blir bra bara man har bra element. Det du betala för är inte bara hårdvaran utan hela utvecklingskostnaden. Lite samma sak som att köpa mat ute som tillagats av en skicklig kock jämfört med vad man själv lyckas rör hop i köket.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/10 :  21:17:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Men visst får man sig en tankeställare...

Edited by - marcus_ec on 2004/03/10 21:19:06
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/10 :  21:19:07  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ska man bygga själv och inte vet exakt vad man gör finns det gott om väldigt lyckade konstruktioner färdiga på nätet att bara följa. Och som marcus påpekar, du får en jäkla massa prestanda för en bråkdel av priset att köpa en med samma kvalite. Det är dock inte alltid man når upp i fabriksbyggda i finish men godtagbart, är det ljudet man är ute efter så spelar de mindre roll.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/10 :  21:24:54  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Får man sen bräder utsågat av riktig snickare så blir det mm precision. Fanering och filter har jag erfaren kollega som kan. Han använder även mätmick och kollar frekvens. Kan bli bra om man lägger ner lite tid.
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:12:47  Show Profile Send karvid a Private Message
Marcus,
ett alternativ är att göra som jag nyligen gjort, dvs uppgradera ett par befintliga högtalare...
Jag köpte för knappt ett år sedan ett par nya RC-L (samma som du själv har).
Men efter ordentliga uppgraderingar av elektroniken blev högtalarna begränsande. Jag kom fram till att det är sällan elementen som är begränsande utan alla budgetkomponenter "bakom". Sagt och gjort.. idag är bara lådan och själva elementen kvar av mina RC-L högtalare.
Filter (hopsatt av high end komponenter men med samma data), kablar av hög kvalité och fårull i extra dämpade lådor gav en helt ny högtalare som utvändigt ser helt original ut! Men ljudet går inte att jämföra.
Kostnad: RC-L högtalare 18,500:-, filterkomponenter 6,500:-, kablar 450:-, fårull 300:- dämpmatta 300:-, bybees (6 st) 4,800:- ger total kostnad: 30,850:- alternativet hade varit att sälja RC-L'n för 8,000:- och köpa begagnade högtalare för 20,000:- (samma kostnad totalt) och då förlorat nöjet att göra något själv...
Hur som helst är jag mer än nöjd med reultatet!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:14:59  Show Profile Send mongo a Private Message

Jag är redo med sågen...


"kollegan"

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:24:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Tjena Mongo jag vet att du är redo med sågan...

Karvid: När du menar filter, inkluderar du Boxen med i det? Vad kör du för internkablage? Annars Karvid! Skicka mig ett mail på detta.
Annars är man ordentligt sugen på en liten modd av dem. Har faktiskt haft elementen av skruvade och kollat i lådorna. Intern kablaget såg inte helt överdimensionerat ut. Och filter, där har vi ju Mongo som kan det, så slipper vi såga.. Fårull är ju lätt att plocka hem. Lite internstagning är ju inte heller så jäkla svårt. hmm, frestande.

Edited by - marcus_ec on 2004/03/10 22:29:06
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:32:10  Show Profile Send karvid a Private Message
Marcus,
boxen ligger och skäms på hyllan!!!
Den behövs helt enkelt inte längre, dessutom för att minska dess negativa "filterverkan" krävs i princip att helt bygga om den i ny större låda, bättre nätdel, nya komponenter mm mm (jag kom i alla fall fram till att jag inte vill ha "filtret". Och med det ljud högtalarna nu presterar saknas boxen definitivt inte!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:38:06  Show Profile Send långhåret a Private Message
Rydberg:
"Som du säger är det inte säkert att konstruktionen blir bra bara man har bra element. Det du betala för är inte bara hårdvaran utan hela utvecklingskostnaden. Lite samma sak som att köpa mat ute som tillagats av en skicklig kock jämfört med vad man själv lyckas rör hop i köket."


Fast det är "en viss" skillnad biffarna som restaurangerna får och på det halvtaskiga som säljs i butik

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:38:53  Show Profile Send karvid a Private Message
Marcus, ytterligare några erfarenheter:
Jag har INTE stagat eller sågat överhuvudtaget i lådorna.
Dämpmattorna är sk "bly mattor", de nya filtren fästes i originalfästen.
Kablarna är inte överdimensionerade, de är helt enkelt urdåliga (billiga).
Jag bytte till teflonisolerad silverplätterad OFC-tråd (LC-Audio's "Teflar") som jag kompletterade med ren silvertråd som teflonisolerats...
Glöm Elfa! Jag provade deras teflonisolerade, silverplätterade kablar först... inget vidare om vill komma vidare.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/03/10 :  23:24:08  Show Profile Send jonte0 a Private Message
Å då ska man komma ihåg att dom absolut inte betalar hifkit priser !!

Kanske en 1/3 del !?

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/03/10 :  23:59:50  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm

Bara komponenterna i det filtret lär ju kosta ett antal tusen!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/11 :  00:06:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Nä skulle man bygga en högtalare som kostar 4000 ut till kund kan man inte köpa in element för 2000 kr. Fixar man sen till lite snyggare ytfinish och laddar upp med lite lull-lull så kan man sälja samma högtalare för 40000 kr.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/11 :  01:13:15  Show Profile Send Björn N a Private Message
Har man bara tonvis med tålamod kan det bli rhur bra som helst om man byger själv, men som sagt tålamod...
Håller själv på att leta efter det ultimata mellanregistret

Har några värdiga kandidater på utvärdering som ni ser HÄR=)http://www.prisjakt.nu/visa_galleribild.php?picuser=speakerpro&picno=5

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/11 :  04:08:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
ProAc-klon= ~7000kr
Orginal = 45.000kr.

Jag förstår att det kan vara svårt att hajja i vissa kretsar. Men så är det.


Det finns många som vill hävda motsatsen. Vore skoj med dels teoretiska som praktiska argument.

Moddar innebär ofta kostnadsminskning.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/11 :  12:04:23  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon som kört en ren jämförelse mot Klon vs ProAc?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/11 :  12:42:39  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Det bör förvåna få att komponenterna i en produkt är lägre än försäljningspriset till slutkund. Holestik är ej tillämpligt här!

Som nämts innan så har SF sina Scan Speak moddade och inte nog med det - dom är moddade av självaste Skaaning! Elementen är mer eller mindre moddade, allt från ändrade magneter till att i stort sett bara utnyttja samma elementkorg som standardelementet.

Att man kommer långt med standardelement visas nog mest tydligt av HFLS-1 - HifiForum.nu's egna lilla stativare!

Priset på elementet är inte direkt relaterat till ett att element är "bra". Det finns inga generellt bra element. Element är alltid en kompromiss och det gäller hitta den mest gynnsamma kombinationen av element för att lösa en specifik högtalares uppgift.

En annan vinkling jag vill peka på är att "element A" inte garanterat ger "ljud Y". Med filter och låda kan man få element till att låta i princip hur som helst. QRS, SF, QLN, Wilson Benesh (felstavat), Usher m.fl. använder "Scan Speak element" men inte låter dessa högtalare precis som varandra!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/11 :  13:06:32  Show Profile Send big-olle a Private Message
Även om nu SF moddar sina element, borde ju många andra hgt-fabrikanter använda "orginal" element. Varför produceras det då "vanliga"? Det kan väl inte bara vara till DIY marknaden?

Sen är filter och lådberäkningar en helt annan sak. Jag vill inte ens tänka på arbetet bakom.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/11 :  13:21:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
big-olle:
Rätt. Finns dom som använder elementen rakt av. Sure!
Standardelementen kan jag tänka mig används som default-element och utifrån detta "kan vi ändra dessa parametrar såhär och såhär".

"Jag vill inte ens tänka på arbetet bakom"
Precis. Som glad DIY'are tar det ofta nått år (minst) innan det låter så pass bra att det går att jämföra med färdighögtalare. Då har företag kvar manualer, produktinfo, lansering, marknadsföring och försäljning...

It's a dirty job...but fun!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:30:15  Show Profile Send big-olle a Private Message
Damn fun

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:53:10  Show Profile Send Björn N a Private Message
Att tillverkarna moddar elementen behöver ju inte betyda att elementen blir direkt bättre, snarare att man ändrar dess egenskaper så det passar in bättre i KOnstruktionen.
Ta Wilson Watt Puppy tex; Focal diskant och Scan speak mellanregister, dessa element passar inte speciellt bra ihop men i Wilson låter det ju underbart!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/11 :  19:57:24  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Som du säger är det inte säkert att konstruktionen blir bra bara man har bra element. Lite samma sak som att köpa mat ute som tillagats av en skicklig kock jämfört med vad man själv lyckas rör hop i köket."

Mycket sant. Risken att det låter hårresande dåligt är nog stor trots dyra element om man inte kan konstruera. Bra liknelse förresten, även om det förstås alltid smakar perfekt när jag rör ihop nåt.

OT

"Fast det är "en viss" skillnad biffarna som restaurangerna får och på det halvtaskiga som säljs i butik"

Hmm, jag som alltid upplevt det som att kvaliteten på kött oftare är diskutabel på restaurang än i butik.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/11 :  20:12:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har byggt lite egna boxar och slås av hur små högtalarna är ute i affären jämfört med mina monitorer. Dom skulle ju kunna passera som subbar på Onoff.
Skämt åsido. Har väldigt svårt att fatta möbleringsvänliga trenden just nu.
Den kräver ju ganska mycket modifieringar om man ska trycka in en trevägare i en blomkruka.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2004/03/11 :  20:14:57  Show Profile Send Rishna a Private Message
Jojo... Jag minns min kompis Dali 8008 som han köpte för sisådär 7000-8000 på Hifiklubben för några år sedan. Ena baselementet tappade magneten som inte var större än att det gick att ta ut den ur det löstagbara basreflexrörets hål i lådan. Kontaktlim och hushållstejp och basen spelade igen. Elementkorgen var av plast och det glappade så till den grad mellan talspolen och gapet att det bara var att sätta dit magneten utan någon större ansträngning. Undrar vad ett sånt element kostar tro..?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000