HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Halvintressant fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/10 :  02:48:11  Show Profile Send cofra a Private Message
Till Asien kan man hitta flygresor för ca 5000kr tur och retur. I många länder där kostar boende och käk inte särskilt mycket. Handbagaget får bestå av 20kg och ibland mer. Endel hifiprylar är löjligt billiga.

Summan av dessa omständigheter gör att jag undrar om det är någon fler än jag som undrar om det inte vore kul att komma ut i världen lite och kanske komma hem med något intressant. Även om man i slutändan inte tjänar multum på själva hifiaffären i sig så har man ju varit ute och åkt lite iaf.

Någon som tagit någon sådan tur....? Kom gärna med åsikter också.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/10 :  03:20:42  Show Profile
Intressant, man kan ju alltid köpa sig lite kablar och kanske nån cd och ett försteg.
Om inte annat kan man ju posta prylarna från där man befinner sig också =) (om man vågar)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/10 :  04:23:58  Show Profile Send masur a Private Message
Tänk på att försäkringsbolagen brukar ställa krav på elprylar för att betala ut ersättning vid skada. Inom EU är det CE-märkning som gäller.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/10 :  08:04:32  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
jag tänke köpa med mig lite prylar hem från HK och Fastlandskina nästa månad - om jag hittar nåt att köpa vill säga. Flygbiljett inkl avgifter 5900kr med BA.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/10 :  09:32:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad säger tullen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:29:14  Show Profile Send cofra a Private Message
Vet inte riktigt vad tullen ska säga.... vad är det som hindrar att man hade samma prylar i väskan när man for...? Vill jag bära runt på en D/A-omvandlare och två små monoblock så borde det vara min ensak. Går ju inte att spränga flyplan med dom iaf. Men jag har säkert fel i den frågan.
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:42:22  Show Profile Send Nagra a Private Message
cofra: Handbagaget får bara väga 8kg, det är resterande som slängs in i lastrummet som får väga 20 eller 30kg.
masur: Jag har köpt mycket från utomland (utanför EU) där grejerna är CE-märkta, så det borde inte vara problem.
Bernt: Tullen säger ingenting, om man inte har riktig otur och vill se på just din väska, den chansen är minimal. Dom hårda kontrollerna är vid mellanlandningen vid första Eu landet, dvs i mitt fall Tyskland. Här i Sverige sen är det inte ens tal om kontroll, bara att gå ut.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/03/10 :  14:09:55  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Va inte så säker på det, jag har blivit stoppad...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/03/10 :  15:11:16  Show Profile Send regner a Private Message
har nyss beställt en resa tillsammans med sambo till peking, 7 dagar inkl flyg, hotell, utflykter, mat osv.. 5500 pix. Snacka om grymt pris! :)
Jag hade ju tänkt beställa från cattylink men nu blir det istället till att spara lite ytterligare och köpa prylarna på plats. Är det någon som vet om det är pruta som gäller eller är priserna redan satta när det gäller hifi?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/03/10 :  15:15:20  Show Profile Send regner a Private Message
förresten, är det inte så att man får ta in prylar för max 1700kr från ett icke eu land!? Om det nu stämmer, är eet någon som vet om kontrollgubbarna i tullen har någon koll på priser när det gäller kinesisk hifi. Tänkte ifall de har några listor att gå efter eller något liknande...
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/10 :  15:26:28  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
regner - det kommer de definitivt inte att ha. De kan ju knappast hålla koll på vad allting kostar runt om i världen. Sen kan man ju säga att grejerna är begagnade...

Vart hittade du den kalasbilliga resan? Kan vara kul att åka på nästa gång - brukar mest åka till södra Kina nämligen, så Peking vore skoj.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:18:50  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Vet inte riktigt vad tullen ska säga.... vad är det som hindrar att man hade samma prylar i väskan när man for...? Vill jag bära runt på en D/A-omvandlare och två små monoblock så borde det vara min ensak. Går ju inte att spränga flyplan med dom iaf. Men jag har säkert fel i den frågan.
I det fallet måste man väl ha papper ifyllda på att man hade dem med sig ut för att slippa tull och moms på hemvägen? Jag tvivlar på att du kommer undan med den förklaringen i alla fall...
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:23:54  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Tror förresten tullen kan begära att få se kvitto vid införsel av elektronik.
Jag köpte med mig en cd-freestyle i Japan för nåt år sedan. På kvittot stod det att det skulle sparas för eventuellt uppisande i tullen. Likaså stod det att jag lovade att aldrig föra in produkten i Japan igen =)

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/03/10 :  17:30:58  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag köpte en bärbar dator i USA på den tiden dom var billigare där än här. Tog hem den som handbagage och bar den i sin axelremsväska genom tullen. Ingen sa något. Hade för säkerhets skull skrivit in ett dokument för att kunna hävda att den var använd sen länge...
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/10 :  18:20:58  Show Profile Send 10 a Private Message
Lite svårt att göra så med ett slutsteg bara. "Jo, herr tulltjänsteman, jag lovar att jag har det för att driva mina hörlurar till min iPod!"

Annars är väl armbandsur det lättaste att bära genom tullen. Snacka om jobbigt läge att få in tull och moms på dem!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/03/11 :  10:48:29  Show Profile Send regner a Private Message
theboyonthemoon, resan hittade jag hos svenskkinesiska resebyron, http://www.svenskkinesiska.se/nyheter.asp
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/11 :  21:25:11  Show Profile Send HighLife a Private Message
Om det är nån som har vägarna förbi HongKong eller Singapore så kanske den här listan kan vara till hjälp, och inte minst sista stycket Let the buyers beware.

http://www.1388.com/articles/place_interest/
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/03/12 :  19:06:59  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Är det inte så att det inte är någon poäng att köpa kablar i Asien? Vilka asiatiska kabeltilverkare finns det? Amerikanst stuff lär vara dyrt i Asien gissar jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000