HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga enchip-förstärkare till tangband monitorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:07:09  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Tjenare

Nu är jag så gott som klar med min gainclone (icke inverterad).

Efter några timmars lyssning nu på eftermiddagen måste jag säga att jag är väldigt positivt överraskad.
Den spöar skiten ur min H/K 4000, inget snack om saken. Inte alls vasst ljud som i H/K:n utan ganska neutralt. Grymt mellanregister, resten på top och botten skäms inte för sig det heller.

Högtalare är ett par hembyggda gamla som jag har donat till och från med 1" diskant, 6,5" bas/mellan, seriefilter m m. Spelar ändå ganska bra för att vara så billiga som de är.

Det blir HFLS-1 nu när allt kommer på massbeställningen.

Jag driver hela klabbet med en trafo på ca 140VA 2x18VAC.
Detta räcker till mer än jag nånsin kommer att behöva använda, åtminstone vid normala lyssnings nivåer.

Grejade förreste min DC offset jag minskade ingång motståndet till 11Kohm istället för 22 då sjönk det med hälften ungefär så nu har jag 29 och 30 i DC offset ....det får duga så länge.

Bilder var det ja. Usäkta den dåliga kvaliten jag har ingen digitalkamera så det fick bli genom telefonen istället.

Mycke nöje







//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-

Edited by - SlaitH on 2004/03/15 20:08:09
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:21:02  Show Profile Send flintan a Private Message
Tjusig.

Vad har du utgått från för kopplingschema?

Du råkar inte ha lust att låna ut din PCB-layout?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/15 :  20:33:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
flintan, det har inte så mycket med fasvändning att göra utan mest ljudmässigt och hur den typen av OP funkar i inverterande koppling. Lägre dist (tveksam betydelse) och framförallt bättre ljud enligt vissa.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/15 :  21:17:14  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag läste artikeln på esp och förstod att det var nåt i den stilen.
Egentligen borde jag låna en bunt böcker om förstärkarteknik och plöja igenom. Men jag brukar bara komma till första kapitlet om strömförsörjning sen blir det liksom inget mer... Är lite mer praktiskt lagd och det känns roligare och enklare om man faktiskt bygger något.

Vilken gejnklon är då enklast att få till, inverterad eller ej? Och då menar jag inte minst antal komponenter eller så utan minst risk att det skiter sig med ocillation, dc-offset osv.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/15 :  21:50:09  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Flintan, jag håller just NU på med PCB för ett 3-kanals steg med LM3875. Storleken kommer bli 160x50mm, dvs. ett halvt Europakort. Kortet kommer använda komponenter av hög kvalité.

LM3875 kretsarna är kopplade som icke inverterande förstärkare med ett garanterat frekvensomfång -3dB = 4Hz - 100kHz, -0,2dB = 20Hz - 20kHz.

Detta kortet kommer sitta i min 3-kanals förstärkare med inbyggt aktivt filter. Här är länken ifall någon missat den: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25418

Är du intresserad av ett sådant kretskort kan jag göra ett åt dig. Fast vi kan ju vänta tills jag fått det färdigt och utvärderat dess prestanda praktiskt och inte bara teoretiskt.

Jag kan även fixa liknande kylelement och nätdel (dvs. transformator, kretskort med likriktarbrygga och ELNA glättningskondensatorer) som du ser i tråden om min 3-kanalare ifall du är intresserad?

Kan även fixa apparatlådor som du kan designa själv till vettiga priser. Kommer snart publicera bilder på apparatlådan till min 3-kanalare. Har fått front-, topp- och bottenplåt. Tyvärr blev det en liten miss vid graveringen av text på fronten så jag väntar på en ny frontplatta. Men det ser riktigt lovande ut!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/15 22:01:22
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/15 :  21:52:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
flintan, icke-inverterande är nog lättast och minst känslig.
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:20:48  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Tack för komplimangen.

Samma layout som Fedde Bouwman:
Jag har dock bara använt en ingångs kondensator och det fungerade alldeles utmärkt. Dessutom så satte jag en 22Kohm parallellt med R1, sänkte då ingångsimpedansen till ca 11Kohm.
I övrigt så har jag kopplat på precis samma sätt.

Flintan: Jag använde inte nån PCB layout, allt är hårdtrådat direkt på chippen och till kontakter och vridpotten. Jag bröt bara bort de ben som jag inte behövde på chippet för att få mera plats att löda.
Resten var lite pill och tungan rätt i mun. Men nu sitter allt faktiskt ganska bra, ska göra ett litet stöd för glättnings kondingarna. I övrigt så är det inte nån riskt för att nåt ska gå sönder.
Jag ska ta några bilder på insidan också, men det får bli med en riktig kamera för det blir inte direkt bra med telefonen.

Kretsschema:



//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/15 :  22:42:54  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har inga kondensatorer eller motstånd i signalvägen i min konstruktion. Kondensatorer och motstånd finns bara i återkopplingsslingan och parallellt med signalvägen.

Sedan undrar jag lite över strömreservkondensatorerna vid matningarna, hur stora behöver de vara? Jag använder 10mF per lindning till glättning men använder bara 100uF (finns plats för upp till 470uF) som strömreservkondensatorer precis intill kretsen. Varje 100uF ELNA lågimpedanselektrolyt är för övrigt parallellkopplad med en 100nF Rifa metalliserad polypropylen.

En annan fråga är hur mycket effekt behöver motståndet i RC länken på utgången tåla. Brytpunkten ligger ju (i mitt fall) över 500kHz! Jag har valt ett 3W metallfilmsmotstånd, vilket bör räcka! Eller?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/15 22:47:17
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:17:15  Show Profile Send flintan a Private Message
UrSv, då är det en icke inverterande jag ska bygga.

Mcz, ja det vore sjusste om du kunde göra det. Ska fundera lite. Jag har en polare som har lite kontakter på en skola där det finns riktiga etsningsprylar också. Du har inte lust att låna ut din pcb-layout isåfall?
Jag försöker hålla nere kostnaderna så mycket det går utan att det blir ett "skräpbygge". Jag har inte riktigt kollat upp vad som finns att bygga med hemma än.

Hur är skillnaderna i stabilitet och ljudkvalitet med hardwiring vs kretskort?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:19:25  Show Profile Send flintan a Private Message
Att bygga på experimentkort med banor kanske kan vara ett bra alternativ.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:42:09  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Flintan, jag går på högskola med "riktiga" etsningsprylar och även en kretskortsfräs ifall man vill använda det.

Och nej, jag driver eget företag så jag "lånar inte ut", jag säljer! Men jag säljer billigt!

MV

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:45:28  Show Profile Send flintan a Private Message
Med "riktiga" etsningsprylar menade jag jämfört med om jag skulle etsa hemma med det jag har nu.

Hur mycket vill du ha för ett dylikt kort?

edit: stavfel

Edited by - flintan on 2004/03/16 18:47:01
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:51:08  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Laminatkostnaden plus någon hundring för utvecklingstiden. Tar ju ändå en dag eller två att få ihop ett bra kort.. Men priset går ju alltid att diskutera. Vad skulle du tycka var en lämplig kostnad för ett kort? Jag använder för övrigt 105um laminat då det är ganska stora strömmar.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:39:02  Show Profile Send flintan a Private Message
Låter som ett förnuftigt pris.
Har jag förstått saken rätt att du bara har själva slutsteget på det kortet eller är delningsfiltren inbakade på samma kort?
Men jag är inte helt på det klara hur jag ska bygga än.
Sub-steget med LM 4651/4652 tror jag att jag skippar. Men borde man inte bygga en bryggkopplad gainclone för basen...?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/17 :  07:56:40  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Flintan, det kortet jag håller på med nu är bara ett slutsteg i 3 kanaler med en LM3875 per kanal. Jag kan givetvis skräddarsy ett kort helt efter dina önskemål, för en liten extra kostnad. Till exempel ett kort med 2 kanaler, 1 LM3875 per kanal och ett kort med 1 kanal, 2 bryggkopplade LM3875? Komponentkvalitén bestämmer du så gör jag kortet (eg. storleken på komponenterna) därefter. Jag kan göra det aktiva filtret åt dig också om du är intresserad? Säg bara vilken ordning och frekvens så fixar jag resten!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/17 07:58:57
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:33:26  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Rapport från gainclone land

Jag gjorde lite effekt tester på steget idag på jobbet.
Eftersom jag inte har gjort några hål i locket så ville jag se hur varmt det blev inuti.
Kopplade på en 4ohms last på båda kanalerna, körde inte riktigt fullt på båda. Mätt med oscilloskop så man ser när klippning inträffar.
La på plåten och körde en bra stund och den fortsatte att stiga alltmera till det var ca 50 grader i lådan. då började steget att klippa och aktivera tempskydden.

Okay nu var det nog dags att kolla på mín lilla kylbalk som jag har satt fast chippen på.
Det var redigt varmt i lådan när jag tog av locket. Toga fram en ganska nogrann anliggnings tempmätare

Jag höll på att ramla av stolen när jag så värdet, 110 grader celcius!!!!!!!.

Hahahaha fy fan plasten på kondingarna som sitter runt hade krympt av värmen.
Det var riktigt varmt kan jag säga, lät det kallna en liten stund tills det var nere i ca 50 grader ....startade igen och det gick hur bra som helst samma som när jag stängde av vid högsta temperatur.

Men när jag kör hemma så det bara fisljummet så man kan ju tänka sig att man nog inte använder sådär jättemycket kraft vid normal lyssningsnivå.
Nu blir det att göra slitsar i toppen. Får ta till metallfräsen på jobbet och göra nåt snyggt.
Köra ut en bit bak, mitten och fram sen sätta nät under så man döljer sina goa lödningar.

Jaja får lösa det imorgon.

Tänka på att kyla ganska bra bara annars blir det kanske inte så bra.

Kollade förresten frekevensen.
-3dB 4Hz-140KHz

-0.3dB 20Hz-20KHz

Får väl duga eller vad tror ni???
Jag blir mer och mer nöjd med det här bygget. Nästa blir nog en bryggad variant för att driva en Tangband 8".
Vi får la se.

Puss å kram


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/18 :  17:45:52  Show Profile Send flintan a Private Message
Jösses, 110 grader!!!
Och den pallade det...

Mcz, Ja det vore smidigt. Men jag tror att jag börjar med att testa en LM 3875 för basen också, ska ju inte spela så fasligt högt. Du kommer väl att ha nån slags buffer/försteg med volymrattar på kortet för filtret också? 2:a ordningen 80Hz låter som ett vettig delningsfrekvens att börja med. Går det att på ett enkelt sätt ändra och testa lite andra frekvenser med samma kort? Borde väl bara vara att byta nån konding eller så?
I såna fall bygger jag nätdelen själv och resten på dina kort..
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/18 :  21:59:12  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Flintan, kortet till vänster är kombinerat försteg och filter. Kortet är som du ser ganska glest bestyckat och kan göras mycket mindre. Det är dimensionerat efter att passa direkt in i en apparatlåda då det är kretskortskontakter. Och jag kan ge dig en tabell med vilka värden du ska ha på motstånd/kondensatorer för olika delningsfrekvenser. Har jag fattat dig rätt om du vill ha ett 3-kanals slutstegskort samt ett kort med försteg och filter?

Det högra kortet är matningen, ett sådant var du inte intresserad av eller?



MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:33:37  Show Profile Send flintan a Private Message
Japp, precis så. Då blir det likadana kort som du ska använda i din förstärkare?
Matningen tänkte jag försöka pussla ihop med div komponenter som jag har liggandes så jag vet inte riktigt hur den kommer att se ut. Det ska vara +-15V till filter/försteg och +-26V till slutsteget eller vilka marginaler är det där?
Hur mycket ungefär kommer det att landa på för båda korten inkl laminat?
Men jag kommer nog inte ha tid att bygga så mycket förrän under påsken så det är ingen brådska.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:00:47  Show Profile Send flintan a Private Message
Mcz, hur går det med förstärkaren?
Jag tänkte åka till elfa i veckan och köpa komponenter. Jag läste i din tråd vilka komponenter du har använt med vilka värden är det? Har du något schema eller lista?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:08:21  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Om du ger mig någon dag så kan jag skicka dig en komponentlista/kundvagn från Elfa, är det okej? Och den nya förstärkaren med LM3875 som jag håller på med nu har bättre komponenter än den förra, så de ska du inte köpa. Detsamma gäller för försteget/filtret. När vill du ha korten, råder det panik?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:20:43  Show Profile Send flintan a Private Message
Kanon! Panik råder inte. Men det skulle iofs vara trevligt att få dom vid påsk.
Har du kopplingschema färdigt?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/29 :  18:12:56  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Ja, jag har kopplingsschema färdigt för både försteg/filter och slutsteg. (Dock inte här, utan hemma.) Men jag funderar på att komplettera slutsteget med relä för att undvika ploppar vid till- och frånslag. Men jag kommer göra ett kort först för att se hur stora problemen med ploppar är. Visar det sig vara ett problem får jag göra ett nytt kort med relä på. Annars får man alltid låta steget stå på eller koppla bort ena kontakten till högtalarna innan man slår av/på. Om du inte är så kinkig med ploppar kan du få ett kort ganska snart.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/29 :  18:55:03  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Här är komponentlistan för filter/försteget:
65-576-64 2 Kond 1,0uF/250V 15mm
65-576-07 10 Kond 0,1uF/250V 5mm
65-576-23 2 Kond 0,22uF/250V 10mm
65-732-57 2 Kond CK05BX 120pF/200V
67-235-14 6 Ellyt 22uF/50V
60-722-84 1 Motst 1,00kohm 1% 0,6W
60-728-54 2 Motst 3,30kohm 1% 0,6W
60-733-24 1 Motst 8,20kohm 1% 0,6W
60-734-23 3 Motst 10,0kohm 1% 0,6W
60-736-05 2 Motst 15,0kohm 1% 0,6W
60-737-46 4 Motst 20,0kohm 1% 0,6W
64-105-34 1 Kolpot 10kohm log
64-125-30 1 Kolpot 2x50kohm log
42-265-10 1 Phonohylst/vinkl/2v.Guld
48-375-14 1 Koppl plint 3-pol
48-135-49 3 IC-sockel 8-pol löd
73-120-36 3 OPA2134PA op-amp
48-917-27 4 Distansbussning 10 mm

MVH Martin

PS. Du får komplettera distansbussningen med 4st M3 muttrar. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/29 :  19:13:12  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Här är komponentlistan för slutsteget:
65-427-81 3 Kond 220pF/100VDC KP
65-576-07 9 Kond 0,1uF/250V 5mm
67-123-76 3 Bip ellyt 33uF/63V 2m
67-187-38 6 Lågimp ellyt 100uF/50V
60-724-66 3 Motst 1,50kohm 1% 0,6W
60-737-87 3 Motst 22,0kohm 1% 0,6W
60-734-23 3 Motst 10,0kohm 1% 0,6W
60-862-68 3 Mots 2,7ohm 5% 3W
33-150-17 2 Säkr hållare PTF/15
33-150-25 2 Skyddskåpa-säkr hållare
33-106-46 1 Säkring 6,3AT 5x20
48-375-14 1 Koppl plint 3-pol
75-654-27 3 ALO-P3-3 isolerskiva
73-389-08 3 LM3875T 56W power amp SIL11
48-917-27 4 Distansbussning 10 mm

MVH Martin

PS. Du får komplettera de tre LM3875 med ett kylelement på max 1K/W, en trafo på 2x18VAC och minst 225VA, samt glättningskondensatorer. Och distansbussningen med 4st M3 muttrar. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/29 19:40:32
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000