Author |
Topic |
|
Ryssen
100.000-klubben
8602 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 20:39:38
|
Jag håller bygga en DAC (DAC 2000)och undrar om det är värt att beställa motstånd och kondingar från tex Welbournelabs USA.Har även en hörlursförstärkare enl.Brute force,Glass audio att driva mina Sennheizer HD600,i den har jag ganska dyra (bra?) kondingar,men standard motstånd.Det är ju ej så många motstånd i den,tjänar man på att byta dessa,eller ska jag beställa från Elfa blir ju ganska mycket billigare.Någon som har några åsikter,erfarenheter?Eller blir skillnaden endast märbar,ej hörbar? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 20:54:37
|
Normalt är skillnaden mellan motstånd inte är mätbar men nånga hävdar att den är hörbar (så länge vi talar om samma sorts motstånd), det beror på vilket läger du tillhör.
Om jag vore du skulle jag börja med att använda motstånd från Elfa, om du vill kan du ju sedan byta ut de mest kritiska motstånden senare och se om du märker någon skillnad.
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 21:28:21
|
Jag håller med f95toli i mångt och mycket.
Först testar man, labbar och ser så att saker och ting funkar bra. När det funkar bra och man inte har fler förbättringar (typ placering, skärmning i/av lådan) går man på finkomponenterna som gräddet på moset. Är man av den försiktiga typen så köper man in endast en (2 för stereo) och testar själv om man upplever/hör nån skillnad. Därefter är det oftast enkelt att ta beslut på dom fina komponenternas vara eller icke vara (vilket ju är frågan!).
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
|
Topic |
|