HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Elektrostater, magnetostater och avstånd till vägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/09 :  08:42:06  Show Profile Send ment a Private Message
Ja hur är det med elektrostater, magnetostater och avstånd till väggen bakom? Jag gillar verkligen ljudet från en Martin Logan men känner att jag inte kan ha dom 1.5m från väggen i en lite för lite lägenhet. Hur mycket gör det egentligen at ställa dom 0.5m från vägg? Är det samma sak med magnetostater med banddiskant? Någon som har erfarenhet av detta? Det känns lite trist att "chansa" på att det går. Ett par magnetostater blir det nu snart iallafall då jag har ett diy projekt som ligger men är det samma sak där som med ett par ML?

Jag har horn!

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/09 :  08:48:16  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Hej!
Jag har ett par Martin Logan SL3. De låter bedrövligt om jag ställer dem 0,5m från väggen. Bumlig bas och dålig upplösning. Blir en helt annan karaktär när jag ställer ut dem 1m. Rummet är 5*5m och högtalarna är placeade ca 1m från bakvägg och sidovägg. Då fungerar dem bäst för mig.

MVH
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:02:30  Show Profile Send dole a Private Message
Ju mer du dämpar på bakväggen desto närmare kan du ställa dem.
Men jag får lämna en brasklapp du kommer att behöva (inte säkert) bas absorbenter om de står för nära. I Martin logans Ascent manualen står att de är designade för att stå 2-3 fot från bakväggen. Tyvärr står det inte om de menar panelen eller lådan.

mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:07:19  Show Profile Send ment a Private Message
Misstänkte det... Kan det hjälpa med en absorbent eller diffusor bakom? Kanske ett tygstycke kan hjälpa att ha bakom? Undrar dock hur det är med magnetostster också, är det lika känsligt placeringsmässingt?

Jag har horn!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:23:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Roliga att ställa upp är dom inte. Har mina Martin Logan ca 1m framför en bokhylla. Böckerna placerade ojämnt i hyllorna. På bakvägg Svanå Golden Horn. Har flyttat runt en del på högtalarna små förflyttningar kan göra en hel del. Men när man får till det är det värt jobbet.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:30:49  Show Profile Send ment a Private Message
Inget ska väl vara för enkelt hät i livet...

Jag har horn!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:07:35  Show Profile Send bjarne a Private Message
det finns ju vägghängda varianter, script och fresco samt MMG, så det verkar ju fr a vara ett basproblem. Kanske är lösningen ett par script med en trevlig velodyne som komplement? Jag funderar i de termerna iallafall vad gäller MG.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:47:27  Show Profile Send J-son a Private Message
Förutom bakåtspridningen från panelen är det som att placera vilken högtalare som helst. De flesta högtalare låter inget vidare allt för nära bakvägg eller sidovägg, framförallt inte inne i hörn. Bakåtstrålningen får man ta hand om på bästa sett, antingen med en diffusor (optimalt) annars dämpa väggen bakom lite granna.
Jag har mina ML ca 70-80 cm från bakvägg och ca 60 cm från sidovägg och det fungerar ypperligt. Man får prova sig fram tills man hittar en bra uppställning.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2004/03/09 :  17:01:28  Show Profile Send mats a Private Message
j-son.

menar du att "häcken" är 70-80 cm från väggen eller är det membranet?

/Mats
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/09 :  17:07:27  Show Profile Send J-son a Private Message
membranet såklart, det är det som är väsentligt eftersom det alstrar ljudet (ingen basreflex).
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2004/03/09 :  18:26:50  Show Profile Send mats a Private Message
Ah som jag trodde :) va bra.
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:24:45  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
/svejk

Mäter du dina från panelen eller häcken?

/Christian

Samma fråga
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:54:29  Show Profile Send svejk a Private Message
Från framkant av högtalaren. Det blir snart ny omflyttningscirkus. Ett par basmoduler skall kopplas in och ML blir skuren vid ca 100 HZ misstänker att jag får putta runt dom ett tag igen. Men det är bara roligt, är ju en hobby!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:58:06  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Jag räknar från bakkant av lådan samt närmast kant till sidovägg.
Bör tillägga att det är snedtak i rummet. Snedtak mot bak och framvägg (ej sidoväggar).

Edited by - Christian Lenner on 2004/03/09 21:00:51
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2004/03/09 :  21:05:19  Show Profile Send Johansson a Private Message
Exakt samma gäller enligt mina öron för magnetostater, mycket närmare bakvägg än 1.5 meter och ljudbilden faller pladask.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/03/09 :  22:36:47  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
Får mina Ascent om en vecka hoppas jag, känns som jag har några km högtalar flyttningar framför mig :-). Nu när vi har ett gäng ML ägare samlade, så kanske ni kan tippsa lite om vad man bör driva dom med och vad man bör undvika, har funderat på ett par Embla steg, vad tror ni om det?
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/09 :  23:13:13  Show Profile Send J-son a Private Message
Har ingen erfarenhet av Embla så jag kan inte uttala mig och dem. Annars kan jag säga att strömstarka förstärkare som inte låter hårt är att föredra. Högtalarna upplevs som kraftig induktiv last så förstärkaren bör inte vara känslig för reaktiva laster. Tänk på att dessa högtalare DIREKT avslöjar vad du har bakom, det kan jag lova dig. Jag själv kör med Gryphon som funkar ypperligt. Karaktären hos gryphon är hand i handske med Ascenten.
Testa mycket innan du bestämmer dig. När du hittar rätt så kommer du till HiFi-nirvana .

Grattis till ett par suveräna högtalare som du kommer spendera mycket tid framför.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/10 :  02:02:28  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har man skärmar och inget speciellt lyssningsrum blir det ofta att kompromissa . Jobbigt att ha dom stående ute på golvet i ett vardagsrum, särskilt om man har ungar som springer omkring.... Som J:son säger, kan man bara åtgärda dom tidiga reflexerna på något sätt går det trots allt att ha skärmarna ganska nära bakväggen . Små förflyttningar och vinklingar kan göra stor skillnad.

/ Bostrowskij (lyssnar på Magneplanar Tympani)
Go to Top of Page

SubZer0
Member

132 Posts

Posted - 2004/03/10 :  09:31:54  Show Profile Send SubZer0 a Private Message
/J-Son
Jag lyssnade på Ascent med en integrerad Gryphon när jag var i sthlm senast och det lät mycket bra :-) Vad har du testat mer? vad var sämre/bättre?
Några andra som har några tipps på vad man kan driva ett par Ascent med. Har även funderat på den nya integrerade Krellen, dom feta Vincent blocken 991, ett Sunfire steg (många på martinloganowners.com rekomenderar detta).
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/10 :  10:36:48  Show Profile Send J-son a Private Message
Jag har även lyssnat med Adcom 5802, Rotel 1090, Plinius SA102 och någon modell av Audionet. Gryphon Callisto 2100 är den som fick "magin" att framträda .
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:01:40  Show Profile Send dole a Private Message
Det som krävs är muskler för att det ska låta riktigt bra. (tråkig last 4-1.2 ohm) Det som funkade bäst hemma hos mig var Mark Levinsons 436:or helt grymt bra. Tyvärr finns inte utrymme för en uppgradering just nu till dessa helt suveräna förstärkare. Men å andra sida duger mina Perreaux:er till allderless utmärkt.

mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000