Author |
Topic |
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 13:47:46
|
Här kommer en recension av Audience Au24 högtalarkabel.
I höstas så testade jag ett antal olika högtalarkablar i mitt system som då bestod av KEF Reference 3.2 högtalare, Moon I-5 förstärkare samt en moddad Sony XA 30 ES CD-spelare. De kablar jag testade var Kimber 8 TC, Analysis Plus Solo Crystal Oval 8, Accoustic Zen Satori, Nordost Blue Heaven samt Totem Tress. Kontentan av denna test vara att Kimber passade bäst för mig och i mitt system, de övriga gav inte samma ”drag” i basen som passade mig. De presterade dock alla ett bra och rent ljud utan några som helst brister, det var bara att Kimber passade mig bäst. Det blev inget köp eftersom jag bytte högtalare till ett par Totem Hawk.
Naturligtvis så har intrycket från Kimber legat kvar sedan dess och nu ville jag även testa andra högtalarkablar inför inköp under våren.
Torsdag, Enter Audience Au24. Det första som slår en är att denna kabel är tunn, nästan löjligt tunn med en diametern på cirka 4 mm. Ordentliga rhodium-spadar som enkelt kan sättas fast i stärkare och högtalare.
Första lyssningen gav mersmak, denna kabel ersatte en QED av enklare snitt och direkt hördes en klar skillnad när det gällde rumsuppfattning, placeringar av instrument, presentation av röster och att den lilla vasshet som QED har är helt borta. Ju mer jag lyssnade och jämförde, desto mer insåg jag hur bra röster låter genom denna kabel. Strävhet, nyansering, placering i höjdled, storlek och bredden på ljudbilden är av en helt annan kaliber än vad QED presenterar. Basen går djupare med mer pondus och är klart definierad. Mitt bestående minne var att Kimber 8TC hade mer punch än Audience men minnet är ju kort så det går inte att säga att det var så utan direkt jämförelse. Det var ju dessutom med andra högtalare.
Lördag, Enter Kimber 8 TC I lördags så genomförde jag, Snutten och Figge en hifi-session där vi jämförde bl.a. Kimber 8TC, QED och Audience.
QED: Basen inte lika djup, har inte samma pondus och den är inte lika definierad, ljudbildens bredd är mindre och röster känns lite mekaniska i jämförelse, den saknar ”timbre” samt att den låter vasst på vissa diskantljud som Kimber och Audience inte har några problem med.
Kimber 8TC: Bytet gav en silkighet på röster som QED helt saknade, det lät inte mekaniskt längre. Klart bättre bas, både när det gäller hur djupt den går samt att det är mer drag i musiken. Ljudbilden kändes något bredare och djupare än med QED. Placering av instrument är lättare att urskilja samt att vassheten som upplevdes med QED är helt borta och röster lyfts fram tydligare än innan.
Audience Au24: Direkt efter Kimber så kopplades Audience in och nu är det små skillnader som jag upplevde. Audience har inte riktigt samma pondus i basen men kanske lite bättre nyanserad i basen än Kimber. Rösterna låter bättre enligt mitt tycke, de lyfts fram bättre och jag tycker att de hade mer ”timbre” och lite mer ”kropp”. Jag upplevde att Audience återgav diskanten något mer precist än vad Kimber gjorde och att det är lite ”renare”, d.v.s lättare att urskilja detaljer än med Kimber. Kan vara att det är mindre bakgrundsbrus, bättre svärta eller nåt annat som är svårt att sätta fingret på. Ljudbilden växte lite i sidled men jag kunde inte avgöra skillnader i djupled. Kabeln är enligt mitt tycke en liten aning mer förfinad i sin presentation än Kimber. Vi bytte tillbaka till Kimber och jag tycker att samma fenomen kvarstod: Röster låter något bättre, något mer nyanserad bas men inte riktigt samma punch, lite bredare ljudbild och en känsla av ytterligare förfining. Jag vet inte om Figge och Snutten håller med men detta är min uppfattning.
Sen är det nåt med timingen och transientåtergivningen som skiljer sig från QED (och Kimber tror jag) som jag fortsatte att jämföra mot under söndagen. Det låter naturligare genom Audience, ekon känns mer korrekta och timingen ”håller ihop” ljudet bättre. Kanske är det detta som gör att jag inte upplever Audience som analytisk, snarare att jag dras in i musiken än att sitta och sönderanalysera ljudet. Jag hade inte tillgång till Kimber under söndagen så här går jag mer på ”magkänsla” från lördagens lyssning.
Som alla tester där man bryter för omkoppling så är det extremt svårt att exakt peka ut skillnader men min känsla är att i mitt system så har Audience större potential än vad Kimber har. Jag skulle även kunna leva med Kimber 8TC i mitt system utan problem. Stort tack till Robban på Hi End of Sweden för lånet av denna kabel.
|
Linkan
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 19:04:54
|
Jag upplevde stor skillnad mellan den enklare kabeln från QED och Kimber/Audience. Mellan Kimber 8TC och Audience hade jag ibland svårt att uppfatta en tydlig skillnad men varje gång vi bytte från 8TC till Audience var det något som återkom i tanken, nämligen att Audience lät något mjukare och mer naturlig än 8TC. Som ägare till Kimbern vill man ju tro att den är minst lika bra som Audience men ju mer vi lyssnade desto mer övertygad blev jag att det faktiskt fanns en positiv skillnad. Att Audience Au24 är så tunn som den är gör en lite konfunderad, och kanske kanske fanns det lite mer tryck i basen hos Kimber 8TC (?) men på bekostnad av någon slags naturlighet och nyansering i basen. Men på det hela taget lät Au24 något mer avslappnad, som jag upplevde det hade Kimber 8TC egentligen bara en klar fördel jämfört med Au24, den är klart billigare. Om jag minns rätt kostar en uppsättning Au 24 i samma längd några tusenlappar mer, men det kan den säkert vara värd i rätt sammanhang. Min slutsats blir att Audience Au24 är en mycket välljudande högtalarkabel för dom som vill ha och betala för det där lilla extra och att Kimber 8TC är mkt prisvärd. |
Edited by - Snutten on 2004/03/08 19:05:23 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 08:25:52
|
Kimber ligger idag på 600:-/metern.. hur pass mycket mer ligger Au24 ??
/M |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 08:55:59
|
En terminerad Audience på 2x2 meter ligger på cirka 8'. Det är väl ungefär det dubbla mot vad en terminerad Kimber 8TC kostar. Något billigare än Kimber Monocle och Select. |
Linkan
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 11:22:00
|
Ok...
Ett ganska gott betyg för Kimbern då, att det inte var så stor skillnad men nästan det bubbla i pris. Men så är det ju oftast med kablar, en förbättring i ljud kostar oftast en del.... |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 22:26:27
|
vilken QED var det silver anniversary? |
Retro låter fint. |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 08:05:29
|
Jeppe72
Det var silver QED silevr anniversary 25 |
Linkan
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 13:15:50
|
Aha, då undrar jag bara om du anser att den är en ok kabel för pengarna, nu när du jämfört med 6-12ggr dyrar kablar?
Jag har kabeln själv och upplever lite problem med ljudet så som lite ihåligt mellanregister vid vissa inspelningar och ganska diffus ljudbild, dock med gott djup. Tilläggas ska väl att jag har ett par Totem Dreamcatcher upphängda på en gipsvägg på c:a 170cm höjd. Min elektronik är en Densen cd och en amplifix. Jag har ingen uppfattning om hur kabeln presterar med andra högtalare. |
Retro låter fint. |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 13:47:06
|
Jeppe72
När jag koplade in QED:en för första gången blev jag förvånad om hur annorlunda mellanregistret lät, det stämde inte riktigt. Det är lite ihåligt eller kanske ett mer mekaniskt ljud över hela mellanregistret än vad bättre kablar kan prestera. Huruvida den är prisvärd eller inte det kan jag inte avgöra, jag har ett par Supra 3.4/s som användes tidigare i systemet (men på övervåningen) och då upplevde jag inte samma udda presentation av mellanregistret. Som jag skrev så lät det ganska vasst på vissa diskantljud, inte särskilt ofta men tillräckligt ofta för att tycka att det borde finnas alternativ som kan vara minst lika bra. |
Linkan
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 17:13:18
|
QEDn är en riktigt bra kabel för sina pengar, men den kan och ska inte jämföras med nått som är så pass mycket dyrare..
Det blir bättre med bättre kablar och en kabel för 100:- kan inte prestera som en för 1000:-... Jag lyssnade på Dreamcather och QED i förrgår och det var riktigt trevligt !! Ett byte till en Kimber 8TC gjorde allt betydligt bättre, men så kostar ju den sen 6 ggr mer.
/Martin |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 19:07:00
|
En naturlig motståndare till Kimber 8TC är ju QED genesis silver spiral(har den själv) då dom kostar exakt lika mycket. Skulle vara kul att se en test mellan dom. |
|
|
|
Topic |
|