HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Använda dvd som cd-källa? erfarenheter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/07 :  16:19:37  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Hmm. Nån som har något positivt att säga om att använda en dvd som cd-källa? Hade planenrat att köpa en Roksan Caspian DVD för 17000kr och använda den till cd också. Sen läste jag i en recension som nån tidning skrivit att det satt samma dvd-komponenter i den som i en Mustek dvd för 1500kr. De sa att inte ens tio Caspian DVDs berättigade ett pris på 17000kr.

Hmm... och jag som bara vill ha en snygg kombinerad dvd/cd med ordentliga hifi-ambitioner.

Ska jag behålla min Primare D20 och bara köpa en billig Cambridge DVD som dessutom spelar DVD-Audio?

Ha det kalas! /Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/07 :  16:53:00  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det lät lite tråkigt att det skulle var så billiga komponenter i Roksian-spelarna.

Ang, DVD som CD-spelare ät jag väldigt nöjd med vad min Philips 963SA presterar. Annars har du ju lite dyrare modeller som t.ex Denon 2900 och Pioneers 688 eller 668(blandar ihop dom) som tydligen ska låta riktigt bra.
Det verkar som om det börjar gå att få mycket välljud för pengarna när man köper DVD-spelare nu för tiden. Att de dessutom i dessa prisklasser ger otroligt bra ljud gör ju inget heller =)

Mvh


Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:13:43  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag blind testade min Rotel 1070 emot min Denon 2900 (men samma CD-skiva). Lyssnaren var min fru och hon plockade ut DVD-spelaren varje gång!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:19:02  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
hmm, jag försöker minimera antalet produkter hemma, så jag vill helst inte ha en separat dvd-spelare. Men välljud går faktiskt före, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

drpatrik - när du säger att hon plockade ut dvd-spelaren varje gång, ska det ses som negativt?

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:52:41  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Är spelaren en dedikerad välljudsprodukt framför "hemmabio" så finns det väl knappast några orsaker till att det skall vara sämre. Det skall in mer delar i dvd spelaren(bild och dylikt) vilket höjjer priset lite. Min thalia presterar lika bra om inte bättre än de flesta rena cd spelare i samma klass(har givetvis inte testat alla) och bättre än vissa ännu dyrare. Muse har helt lämnat rena cd spelare och gör även sina dedikerade "välljudsmaskiner" som dvd spelare.

Hur det ser ut bland övriga dvd maskiner vet jag inte. Testade för några(flera) år sedan sonys es modell för ca 8000 och den var riktigt dålig som ren cd spelare, men utvecklingen har gått framåt.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:58:07  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag kör digitalt från min dvdspelare till datorns S/PDIF ingång, funkar bra tycker jag.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/07 :  18:26:46  Show Profile Send matså a Private Message
Det har nog hänt en hel del. Min gamla Sony S 325 dvd har ingen suck mot min nuvarande Pioneer 565. Sonyn kostade 3000 kr då 98 och Pioneern kostade 3500 kr 2003. Så visst har tvåkanalsljudet blivit bättre och man får mer per krona också. I alla fall mellan dessa två.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/07 :  19:08:34  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har just beställt en Primare DVD30 i Titan finish och jag får den om c:a 2 veckor. Den är så snygg i Titan att jag gärna betalar lite mer och väntar några veckor eftersom den då är beställningsvara. Jag hoppas att den är så bra att den ersätter min nuvarande CD-spelare - en Sonic Frontiers SFCD1 som var rankad som en av världens bästa "single-box" CD-spelare 1994 (class A i Stereophile). Den kostade 50'000kr i mitten på 90-talet.

- Den spelar alla format CD, SACD och DVD-Audio och bilden lär vara mycket bra. Jag lyssnade på den hos Audioactive på Stockholmsmässan och det var lätt att höra skillnaden mellan de olika formaten, men jag kunde inte med utgångspunkt från den anläggningen verkligen bedömma hur pass bra den är....Jag har emellertid fått den rekommenderad av en tillförlitlig källa så jag har slått till.

Den har ingen dvi eller hdmi utgång så jag skrev och frågade Hans Karlsson på Audioactive. Detta är hans svar:
quote:
DVD30 är gjord för att kunna byta bild kortet. Vi valde att göra spelaren så "billig" som möjligt i grund utförandet, för att sedan kunna köpa till valfria utgångar. Jag vet inte exakt när det är beräknat att lansera HDMI och DVI korten, som jag ser det är det viktigt att få ut det så fort som möjligt.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:00:31  Show Profile Send CC a Private Message
Återkom med lyssningtest så snart du kan eliot!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:09:33  Show Profile Send dekengren a Private Message
Se den tidigare diskuterade carlssonplanet testen av dvd-spelare för cd-återgivning. Jag tror dv-668 är värd att testa! http://www.carlssonplanet.com/ShowNewsletter.asp?id=34
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:31:15  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Själv kör jag philips 963SA digitalt ut (coax) in i en panasonic sa-xr45 uppsamplad signal vid cd-avlyssning(24/192)från philipsen till pannan som visar i displayen att den får denna signal.
Låter ohyggligt bra!!!!
Om man tänker på att jag bara betalt 8500:- så är det grymt prisvärt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:47:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
En relativt billig DVD som transport till en separat DAC kan ju ev. vara en idé. Om man inte har så stora krav på bilden (=bara kör med vanlig TV, inte projektor eller plasma) så fungerar nog även relativt billiga spelare.
Jag drar mig lite för att köpa en dyr DVD spelare eftersom jag är nöjd med den jag har nu vad gäller bild och DVD-A (har en Denon) men i 2-kanal kanske den lämnar en del att önska. Det finns DVD-spelare som är bra i 2-kanal också men då brukar även bilddelen vara påkostad vilket inte känns så intressant för mig, jag lägger hellre pengar på ljuddelen. En bra DAC skulle nog därför vara ett bra alternativ.

Det är nog den väg jag själv kommer gå så småningom om jag inte får för mig att köpa en maskin som klarar SACD men inte har en bilddel (Sony).

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:49:53  Show Profile Send Bravo a Private Message
Troligen slår en CD i samma pris som DVDn den senare ljudmässigt avsett om de senare blivit bättre över tid.

Bravo
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:02:35  Show Profile Send paddan a Private Message
Har en DVD30, och jag anser att den presterar mycket väl mot cdspelare i samma prisklass.
Läs recension:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid=642&zoneid=3
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:32:49  Show Profile Send eliot a Private Message
Paddan: Det var kul att höra - jag ser fram mot mitt exemplar!

En fördel med DVD30 är att den är uppbyggd utan SMD teknik, med det menar jag att den är modd-vänlig för det kommer säkert förr eller senare komma en tidpunkt då man vill modifiera den....de flesta CD-spelare har ju detaljer som kan förbättras

Som backup har jag min bäste kompis som är professor i elektroteknik och han kan definitivt inte hålla fingrarna (läs: lödkolven) i styr

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/03/08 :  08:14:52  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Läs!!!
http://www.hifichoice.co.uk/review_print.asp?ID=2527
http://www.hifichoice.co.uk/review_print.asp?ID=2647
saxat ur texten: Musically the Roksan certainly impresses. Whether it's two- or multi-channel, the CD performance is about the best we've heard from a DVD player.
dom

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:07:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja att det skulle vara så dåliga komponenter i en Caspian DVD känns lite långsökt, det finns en del personer som har många ideer men igentligen inte vet nånting, och igentligen har dom ju hört det från en kompis som hörde det från en kille på nätet som......

Det som är intressant är att den gör jobbet riktigt bra...Och Caspian DVDn låter riktigt bra som cd, även om deras Caspian CD gör det bättre !!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:09:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Då lär ju ens LG DVD inte vara något lyft för anläggningen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:36:12  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Här är den!
http://www.whatvideotv.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=2911
De tycker att Ljuder är ok, men att bilden inte är det.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2004/03/08 10:37:43
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:46:03  Show Profile Send MartinN a Private Message
Arcam DVD 80-någonting är en dvd med mycket bra CD-ljud.
Vill man ha ännu bättre finns FMJ DVD:n.
Testa den billigare !

Martin
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:24:15  Show Profile Send everwake a Private Message
får nog hoppa på tåget som rekomenderar billig dvd+DAC

testkörde min 4000:- dvd i Bobey's system, körde man på sonyns analog-del lät det _APA_ men när man körde den som transport mot DAC'en i hans processor (simaudio nånting) hörde ingen av oss någon skillnad (2 timmar testande), så en bra dac till den blir nästa investering, känns onödigt att köpa en cd, klarar mig bra med ett driv-verk...

har lyssnat på Denon 2900, tyvärr får jag säga att jag inte tycker den riktigt håller måttet som CD, och det verkar vara bättre med en billigare DVD och en shysst DAC i stället (bara mina 2 cent)

t.ex. så använde Stereophile en billigare sony dvd som transport mot Benchmark-dac'en, och den kombinationen fick rätt bra betyg.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:40:50  Show Profile Send binmarv a Private Message
Har använt min H/K dvd som signalkälla i väntan på en ny cd, liksom planerat köpa en Cambridge dvd som kombinerad signalkälla. I jämförelse med ren cd-återgivning låter det illa. Jag provade H/K:n med min tidigare Musical Fidelity D/A och det blev minimal skillnad. Mitt råd är att aldrig kompromissa med cd-återgivningen. Nu är du uppe i den högre skolan och därför tror jag att du får ett ruggigt bra ljud, däremot inte alls så bra som du skulle fått med en ren spelare.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:42:06  Show Profile Send binmarv a Private Message
Förlåt, positivt om dvd som ljudkälla var det...Tyvärr, borde kanske inte skrivit

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:22:25  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har kört med bl.a. Pioneer, H/K samt Primare dvd-spelare som drivverk kopplade till Electrokompaniets dac. Vid jämförelse mot min Teac VRDS-7:a som även den är kopplad mot dac:en så stod sig endast Primaren vid jämförelsen... Primaren låter annorlundare än Teac:en men inte nödvändigtvis sämre, mer än smaksak tror jag... De andra lät i direkt jämförelse....
Så som vanligt är det ju en smaksak, o min smak e tyvärr lite för dyr ibland

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/08 :  13:01:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hur DACar fungerar med billiga drivverk lär bero en hel del på DACens konstruktion. Benchmark DAC har jitterreduktion och skall därför vara lämplig att koppla till billiga DACspelare, datorkort etc. Skillnaden mellan drivverk med olika kvalitet blir då betydligt mindre. Jag vet inte hur det är med Electrocompagniets DAC men antar tillsvidare att den mumsar upp jittret och är betydligt mer känslig för drivverk.

Jag vet inte om det är ett bra alternativ att från början köpa billigt drivverk + DAC men en DAC kan i alla fall vara ett bra alternativ om man sitter där med någon slags multimaskin som inte är så bra. Jag köpte en Philips 963SA för att ha till ett extrasystem på annan ort. Det kan mycket väl stämma att den är mycket prisvärd men den har ändå en del brister i återgivningen som gjorde att jag hade svårt att förlika mig med den. Det blev betydligt bättre med en Perpetual P-3A DAC som jag kom över billigt.

Det finns inte något som hindrar att en multispelare är bra på CD också men då hamnar man på höga prisnivåer, vilket man ju också gör om man skall ha en CD "med ordentliga hifi-ambitioner" som frågeställaren formulerar det. Jag tror inte där är mycket att tjäna på en mulitmaskin om man klarar sig med en enklare DVD-spelare att koppla till TV. Om man har en avancerad hembioanläggning kan det vara en annan sak.

Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/08 :  13:41:45  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
quote:
Här är den!
http://www.whatvideotv.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=2911


Japp det var exakt den jag syftade på.




Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000