HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rekommendera ett nätagg! (till Orion filter)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:32:57  Show Profile Send kjb a Private Message
Som jag har nämnt i någon tråd så har jag tänkt bygga ett par Linkwitz Orion.
Och nu har jag äntligen påbörjat det hela =)
Kretskorten till de aktiva filtren är färdiglödda, men vad jag nu saknar i elektronikväg är ett bra nätaggregat.
De nätagg som Linkwitz rekommenderar levererar +-12V i 0,3A respektive 0,5A och finns att köpa på digikey.
Jag köpte inte något av dessa eftersom det ena var en 110V variant och den andra var lite onödigt dyr.
Det borde väl gå att hitta något diy bygge på nätet tänkte jag. Och det har jag gjort men jag vet inte riktigt om det kommer att räcka till.
http://sound.westhost.com/project05.htm
Verkar mycket enkelt att bygga.
Rod Elliot säger att denna kan leverera 100mA "this should be enough for the most power-hungry preamp", men det är frågan om det räcker? Jag menar, det är 26st OPA 2134 som skall drivas! Varje drar max 5mA enligt databladet. Så det blir åtminstone 130mA. Sen så vill man ju hellre ha lite överdimensionerat än tvärt om.

Så alla förslag på bra nätaggregat är välkommna! Fast jag föredrar om det är ganska enkelt och att priset inte drar iväg för mycket.

ps. Lite byggbilder på hela Orion skapelsen dyker upp framöver. Men jag har inte kommit så jättelångt ännu... så det får vänta ett tag.

/Joel

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/07 :  14:40:49  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
kjb:

Du har PM!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/07 :  15:03:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns några varianter om man vill hålla ned priset. En version är att köpa en "bula" som lämnar tillräckligt med ström och sedan reglera den med ett par 78xx kretsar+ett par kondersatorer, dock är dessa bulor rätt brusiga men å andra sidan används de ju även i en del kommerisella produkter.
Problemet är att de ju normalt inte är bipolära så kretsen blir lite krångligare om man behöver det.
Steget därefter är naturligtvis att själv sköta likriktningen från en trafo+likriktarbrygga.

Det beror som vanligt på vilka krav man har .

Elliots projekt har jag också tittat på men det verkar inte vara någon större poäng med det, det verkar helt vara anpassat till om man kan få tag på rätt externt paket (som lämnar ac) för en billig peng, kan man inte det kan man lika gärna bygga själv tror jag.
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:07:23  Show Profile Send kjb a Private Message
f95toli:
Tack för svaret :)
Men du får ursäkta mig men jag hajjar inte slangen, "bula" vad är det ? :)
En 12V AC adapter kostar 125kr på claes ohlsson, så det är inte så stort problem att få itag på en sådan(om den duger förstås).
Men frågan är om elliots nätagg klarar strömuttaget? Och om det platsar i ett filter för Orion, jag vill ju inte dra ner kvaliteten på ljudet bara för att jag har ett halvdant nätagg.

Länkar till webbsidor eller forumtrådar om nätagg mottages med uppskattning. gärna färdiga byggbeskrivningar/ krets-scheman.
Önskemålet är ett så "tyst" nätagg som möjligt.

Kom igen :) det måste vara många som vet av eller rent av byggt shyssta nätagg här på forumet? någon som vill dela med lig lite information?

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:38:03  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
kjb:

Ska du ha +/-12VDC räcker det inte med en 12VAC adapter om du inte tänker använda en step-up konverter. Då får du köpa minst en 24VAC adapter. Minst för det är spänningsförluster i likriktardioder/bryggor och spänningsregulatorer, samt att du får ripple på den likriktade spänningen på ett par volt.

Jag kan som sagt sätta ihop en nätdel på kretskort åt dig för 400kr + frakt. För det får du en reglerad +/-12VDC som kan ge drygt 0,3A per lindning (+/-), med 230VAC in och +12VDC, 0 (nolla), -12VDC ut samt uttag för att ansluta lysdiod (blå? ) för power on-indikation.

Ungefär såhär skulle det se ut:


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/08 18:28:18
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:00:42  Show Profile Send kjb a Private Message
Mcz:
Tack! det låter som en vettig lösning på mitt problem. Även om det skulle vara kul att sätta ihop en egen, jag skall ta en funderare på det.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000