HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Olika typer av spolar och induktans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/03/06 :  18:56:39  Show Profile Send Guldis a Private Message
Sitter o filar på filter igen. Har mätt lite på olika spolar avseende induktans. Instrumentet har 2 mätfrekvenser, 120 och 1000 Hz.

Varför mäter exempelvis transformatorspolen (Monacor-Elfa) olika? Vid 120hz får jag 5mH, vid 1000hz mäter den korrekt 4,7mH.

Mäter jag en luftlindad så får jag korrekt värde vid båda frekvenserna. Klarar inte instrumentet o mäta transformatorspolar? (det är inget snikinstrument)

Om variationen är så stor vid olika frekvenser så är ju dessa spolar helt odugliga till Hifi?!

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/06 :  19:51:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag gissar på att du helt enkelt kommer in i det område där spolen har den del hysteres pga kärnan med det instrument du använder.
Spolar med kärna är aldrig helt linjära och man måste se till att använda dem i rätt område, det är ju för övrigt därför man brukar använda luftlindade spolar i högtalare.
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/03/06 :  20:03:57  Show Profile Send Guldis a Private Message
Är nog så men vad händer då om jag använder den mellan 20-400hz? Hur kommer resultatet o bli, flyttas gränsfrekvensen med avseende på frekvens för stunden? Blir det ojämn frekvensgång?

Många finare köpes högtalare använder ju 0 ohmsspolar, lider dessa av samma problem?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/07 :  08:45:03  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En bättre förklaring är att trafons järn har förluster av olika slag som har med frekvens att göra. Ska du har järnkärna så måste den ha luftgap eller så kan den vara gjord av järnpulver. Hyfsat linjära spolar med kärna kan man tillverka men det kräver lite kunskaper.

0 ohmsspolar skulle jag gärna vilja titta närmare på. Det var något nytt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/03/07 15:17:45
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/03/07 :  11:06:48  Show Profile Send Guldis a Private Message
Mundorf har ngt som kallas för 0 ohms spole, det är väl inte på 0 ohm men resistansen är låg i förhållande till luftspole.

http://www.mundorf.com/english/bauteile/frspule.htm

Min Monacor spole är till det yttre likvärdig i konstruktion, eller?

http://www.elfa.se/images/highres/h5242.jpg

Frågan kvarstår, är dom dugliga till min tillämpning, LP filter 300hz? Kärnan mättas vid ca 8A, översatt i effekt så får jag det till P=R*I*I=3*64=192W. Impedansen är den lägsta simulerade i LSPcad.

Är dessa spolar lika bra som luftspole om man undviker o mätta kärnan? Nån som har praktisk erfarenhet?

Edited by - Guldis on 2004/03/07 11:09:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000