HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Acceptera skeva skivor? (vinylfråga nr 3)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/06 :  15:34:51  Show Profile Send pesa a Private Message
Efter att ha börjat komma igång i vinylsvängen så har jag vid två tillfällen råkat ut för att (nya) skivor som jag köpt varit en aning skeva. Då jag bara köpt åtta skivor sedan min "omstart" med vinyl så är detta en relativt hög procent.

Min förväntning är att en ny skiva skall vara i perfekt skick utan tendens till skevhet. Har jag för höga krav?

Detroit, Michigan

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/06 :  16:05:47  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Pesa,

...menar du bukliga eller ej centrerade?

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/06 :  16:13:30  Show Profile Send pesa a Private Message
Robban, Tack för ditt svar. Skall försöka förtydliga mig lite.

Jag menar buckliga. Effekten jag får är att pick-up'en rör sig upp och ner allt eftersom skivan snurrar. Skivan är inte platt helt enkelt...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/06 :  16:27:00  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Pesa,

ett enkelt sätt att fixa det är att lägga en bricka mellan spindeln och skivan. Sedan en vikt som tynger ner skivan ungefär vid ytterkanten av etiketten. Resultatet blir att skivans "spelyta" pressas ner mot tallriken.

Problemet kan vara att skivorna utsatts för tex. solsken eller generellt för hög temperatur och sedan "bucklar" de sig.

PS. Nya skivor borde inte vara buckliga.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

Edited by - robban on 2004/03/06 16:36:07
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/06 :  19:08:25  Show Profile Send pesa a Private Message
Tack igen robban,
Lägger in en bild på hur jag kör för tillfället. Jag har en record clamp (svensk översättning) och som jag förstår det så skall den säkerställa just det du föreslår. På bilden kan man faktiskt se ngt av den skevhet jag refererar till... Det blir till att skicka tillbaka dom två skivorna och be om nya...


Detroit, Michigan
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/06 :  19:25:40  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Pesa,

säkerställ att inte clampen du använder förvärrar problemet, - genom att den pressar ner skivan enbart i mitten så att ytterkanten svänger upp.

Har du provat med en bricka (som du lägger över "spindeln") mellan tallriken och skivan? Du kan då prova att trycka ner skivan med fingrarna runt etikettens ytterkant, så ser du om du får skivan tillräckligt "platt" mot tallriken.

Om din clamp är korrekt gjort trycker den enbart mot etikettens ytterkant och skivan kommer pressas ner - från ytterkant och in.

Tyvärr är många clampar "felkonstruerade" så att de enbart trycker ner etiketten. Resultatet blir då att skivans ytterkant svänger upp - speciellt om den redan är bucklig.


Hoppas det löser dig.


mvh, robert



  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/07 :  18:24:45  Show Profile Send eliot a Private Message
Det finns en ring som man lägger över skivan för att hålla ner den yttre randen. Jag hörde den demonstreras för över 10 år sedan av Alfred Rudolph (Acapella Audio Arts) och den åstadkom en tydlig förbättring av ljudet. Acapella och Clearaudio samarbetar och sedan något år tillbaka tillverkar Clearaudio en sådan ring: Outer limit http://tinyurl.com/2p5lt som väger 1,6 kg

Audiophile Club of Athens har en DIY disc-'o'-ring på sin webbsida: http://aca.gr/equip12.htm. Du kan även beställa en avsedd för din skivspelare och då natrurligtvis få en ring som väger mindre än 1,6kg. Där finns mycket intressant läsning.

En intressant länk: http://tinyurl.com/24mbb

Robban: Du har helt rätt
quote:
Om din clamp är korrekt gjort trycker den enbart mot etikettens ytterkant och skivan kommer pressas ner


Clamp'en till min Zarathustra var felkonstruerad och jag har nu en specialdesignad variant som gör just det. Alla hör skillnaden!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/07 :  19:26:25  Show Profile Send pesa a Private Message
Har kollat clamp'en (se bilder) och den ser ut att var konstruerad så att den trycker i ytterkant först. Har testat att spela skivorna utan clamp och problemet är detsamma så jag tror inte att clampen förvärrar. Skall försöka med en bricka också såsom robban föreslog.

Tycker dock inte att detta skall accepteras på en ny skiva. Jag kommer att skicka tillbaka dom så får vi se hur det går.




Detroit, Michigan
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/07 :  19:52:43  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Pesa,

den clampen är iofs inte så dum. Den borde funka utmärkt med en bricka. Utan en bricka mellan tallrik och skiva har den dock för liten diameter för att fungera bra.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:36:48  Show Profile Send filkingian a Private Message
Blev lite sugen på att svarva till en ring på jobbet, Någon av er som vet hur jag ska räkna ut hur mycket den ska väga, med tanke på hur mycket motorn klarar av?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:56:45  Show Profile Send pesa a Private Message
Det blev en snabb sväng till järnaffären för att skaffa diverse brickor. Utan tvekan förbättrades situationen för skivan med normal tjocklek. Den andra skivan är en 180-grams pressning och den förblir alltför skev. Den får åka tillbaka.

Tack för hjälpen. Ni har besparat mig och skivbutiken en retur i alla fall...


Detroit, Michigan
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/07 :  21:14:13  Show Profile Send eliot a Private Message
Robban: Du som konstruerar skivspelare och även har funderat på hur en bra clamp bör se ut, har du provat "outer limit" eller någon liknande pryl ? Dina kommentarer ?!?

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/07 :  21:34:32  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Elliot,

den clamp som NC spelarna använder gjorde jag lite större än normalt så att den klämmer ner skivan i ytterkant av etiketten. För de flesta skivorna fungerar det utmärkt. För hopplösa fall måsta det dock till starkare medicin....

Outer Limit ringar verkar vara en smart ide. Det enda problemet är att praktiskt hantera det. Man kan lätt se för sig hur en tung metallring drattar ner över skiva, arm och pickup, vilket kan bli en hyffsat dyr upplevelse.

På en våra spelare gjorde vi spelarens tallrik aningens konkav så att när clampen (vikten) läggs på skivans mitt så kläms skivan ner mot hela tallrikens yta. Det är en utmärkt metod.

Sedan finns ju "sorbothane" mattor som är lite klibbiga och som kan ha en positiv effekt (om än lite väl dämpande), vacumsug etc.

En enkel och användbar metod för den flesta spelare (tallrikar) är hursomhelst bricka och en clamp som pressar ner i ytterkanten av etiketten.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:27:54  Show Profile Send eliot a Private Message
Robban: jag har haft precis samma funderingar och det kan vara lite pillrigt att varje gång placera en ring på skivan. Min skivtallrik väger 11,5kg så 1,6kg extra vikt bör inte vara några problem och då vikten hamnar längst ut på tallriken så ökar tröghetsmomentet avsevärt vilket borde reducera eventuella vibrationer från motorn. Jag har också funderat på att konstruera ett flywheel till min skivspelare....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000