HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifibutiker i Stockholm "Några har avverkats"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/05 :  17:21:41  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hejsan!

Jag och en vän planerar att besöka båtmässan imorgon. Jag hade samtidigt tänkt ta tillfället i akt och kolla in lite hifi när man ändå är i storstaden. Vilka affärer bör man besöka?

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/03/07 03:01:22

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/05 :  17:34:32  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

www.no-gravity.com/stores här hittar du butiker i hela landet och kan även sortera på ort etc.

Lycka till

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/05 :  18:55:30  Show Profile Send molsson a Private Message
ljudmakarn, sontec, bestsound, highend,

No hay banda!!
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/05 :  19:10:10  Show Profile Send HighLife a Private Message
HiFiArt på Linnégatan 56

http://www.hifiart.se/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/03/05 :  23:19:01  Show Profile Send Manga X a Private Message
HiEnd of Sweden med varmaste rekommendation!
Hantverkargatan 59 är adressen.

http://www.hiend.se


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/03/05 23:22:20
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/06 :  10:21:57  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Kanske denna reply kommer i senaste laget, men jag har själv sökt efter hi-fi butiker i Stockholm och kommit fram till denna lista:

HiFi Art
Linnégatan 56
11454 Stockholm
Tisdag-Fredag 12-18, Lördag 11-14
www.hifiart.se

Pause Ljud&Bild
Sveavägen 17
Norrlandsgatan 14
Måndag-Fredag 11-18, Lördag 11-16
www.pauseljudbild.com

Best Sound AB
Odengatan 62
11322 Stockholm
Måndag-Fredag 11-18, Lördag 11-15
www.bestsound.se

Reference Audio
Götgatan 35
11621 Stockholm
Måndag-Fredag 11-18, Lördag 11-15
www.referenceaudio.com

Ljudmakarn
Drottninggatan 90B
11136 Stockholm
Måndag-Fredag 11-18, Lördag 11-16
www.ljudmakarn.se

Hi-Fi Klubben
Sveavägen 145
10435 Stockholm
Fleminggatan 89
11245 Stockholm
Måndag-Fredag 11-18, Lördag 11-15
www.hifiklubben.se

Sontec HiFi
Odengatan 100
11322 Stockholm
Måndag-Fredag 11-18, Lördag 11-15
www.sontec.se

Veteran Hi Fi
Karlbergsvägen 62
11335 Stockholm
Tisdag-Fredag 12-18
www.simplyblack.net

High Fidelity
Karlavägen 42

Vinylbutiken
Skeppargatan 53
11458 Stockholm
www.vinylbutiken.com

HiEnd of Sweden AB
Hantverkargatan 59
11231 Stockholm
Tisdag-Fredag 11-19, Lördag 11-16
www.hiend.se

/Mikael
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/07 :  02:58:55  Show Profile Send HEGE a Private Message
Då har jag varit runt och kollat läget lite. Under resans gång har jag blivit bemött på lite olika sätt. Två butiker utmärkte sig i både positiv och negativ bemärkelse.

Första besöket blev en mardrömsstart. Jag hade inga egentliga planer på att köpa något utan hade mer tänkt skumma av marknaden på lämpliga högtalare i 20 000:- kronors klassen å en annan persons vägnar. Ovetandes om butikens sortiment frågar jag en säljare ifall de har några högtalare med hög känslighet. Detta eftersom personen i fråga använder sig av en för och slutstegskombination i rör som lämnar 45watt. Jag visste att flera hornhögtalare då bland annat Klipsch hade känslighet upp emot 98 dB så jag nämnde den känsligheten som väldigt intressant till säljaren.

I detta skede blir jag idiotförklarad. Säljaren menade att det inte fanns någon kommersiell högtalare med så hög känslighet, ville man ha det fick man bygga dem själv. Istället för att komma med något lämpligt alternativ med hyfsad känslighet gick tugget ”jag har sålt högtalare i 40 år så jag vet vad jag pratar om”. Det går minsann att driva vilka högtalare som helst till och med en 15 watts rörförstärkare. Visst tänkte jag men till vilka lysningsvolymer. Han var dessutom inte ett dugg intresserad av vad de rörde sig om för förstärkarkombination. Tillslut när jag ändå nämnde det fnös han bara bort det. Jag blev naturligtvis helt paff eftersom det ändå rörde sig om seriös hifi.

Trött och utan lust att ge mig in i någon längre diskussion lämnar jag butiken. Innan jag går ber jag ändå säljaren plocka ihop lite broschyrer åt mig. När jag senare går igenom påsens innehåll visar den sig mest innehålla broschyrer ifrån Audio Pro. Inget ont om dem men det var uttryckligen inte vad jag var ute efter. Jag begriper inte varför säljaren handlade som han gjorde. Han var verkligen otrevlig och trodde sig behöva sätta ner mig på jorden. Jag kommer sannerligen aldrig sätta min fot mer i den butiken.

Helt annat var det hos HifiArt där bemötandet alltid är lika trevligt. Jag hade tyvärr inte möjlighet att lyssna på något eftersom jag hade lite ont om tid. Jag hann däremot få lite tips på högtalare de trodde skulle kunna passa den nämnda elektroniken. Här rör det sig om säljare utan förutfattade meningar och som tar kunden på största allvar. Säljaren intresserade sig verkligen för kringutrustning och kom med alternativ på högtalare som han ansåg lämpliga. Det gnager mig lite att jag inte skippade det ovannämnda misslyckade besöket och la mer krut på HifiArt. Hur som helst måste det bli ett återbesök på HifiArt snart igen. Jag tycker verkligen de lyckats få fram ett sortiment som tilltalar en.

Det är väldigt sent så jag avslutar med att säga godnatt.

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/03/07 03:11:35
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/03/07 :  03:14:02  Show Profile Send Manga X a Private Message
Så det var ett riktigt bottennapp(ang. Båtmässan) den första butiken?

Vilken butik var det?
Alltid bra att höra andras synpunkter...



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/07 :  04:27:07  Show Profile Send molsson a Private Message
det första gissar jag var reference??

No hay banda!!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/07 :  05:08:06  Show Profile Send gardd a Private Message
jag gissar oxå på reference...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/07 :  08:48:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Elitico!

Det är alltid lika tråkigt att bli bemött som om man inte vet vad man vill. I vissa lägen stämmer det säkert, men vem vill ha det skrivet så tydligt på sin egen näsa???

Vänligen,
Per
Go to Top of Page

barbaresco
Member

58 Posts

Posted - 2004/03/07 :  10:59:30  Show Profile Send barbaresco a Private Message
Reference säljer (mig veterligen) inte Audio Pro så där var det nog inte...

Jycke
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:54:34  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Reference säljer (mig veterligen) inte Audio Pro så där var det nog inte

Rätt svar barbaresco! Här i Stockholm så är "nästan" alla högtalarmärken uppdelade mellan de olika butikerna, på så sätt ser de till att konkurrensen hålls på topp
Är man nyfiken på vilken butik som säljer Audio Pro så är det lätt och kolla i cyberrymden. Kan tillägga att denna butik har jag handlat en del av senare åren och jag tycker att bemötandet är ganska viktigt! Misstänker att elitio råkat ut för deras nya försäljare, har själv träffat på honom

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/07 :  15:39:45  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag gissar på Best(?)Sound... Finns väl inte så många andra som säljer AP förutom de störe elektronikkedjorna.


Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/07 :  16:39:09  Show Profile Send HEGE a Private Message
Hej alla!

Jag hade naturligtvis inte som avsikt att lämna ut butiken. Detta eftersom jag bara kan ha haft otur att stöta på en säljare med i mitt tycke dålig kundpolicy. Sedan kan man ju alltid diskutera huruvida objektiv jag är. Men faktum kvarstår ifall man får en kund att känna sig ens hälften så illa behandlad som jag blev så har man problem. Jag var lite upprörd igår så när dagen skulle summeras var det tyvärr negativa som tog överhand.

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:04:21  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
känns ganska relevant att du nämner butiken så man får veta vilken det är, annars är väl tråden ganska meningslös? :) *inget illa menat åt något håll*

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:18:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Joakim,
håller inte med dig alls.

Elitico är uppenbarligen inte ute efter att bli en "mini Sverker", då skall ju inte du pressa honom med vad du vill och tycker...
Vi är många som inte tycker om "färdigtuggat" och denna typen av "färdigtuggat" serveras absolut inte på HiFiForum.nu. Här skall vare sig försäljare, butiker eller privatpersoner hängas upp på offentlig "skampåle".

Elitico berättar om en upplevelse han haft i Stockholm och mer än så är det inte.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:32:12  Show Profile Send HEGE a Private Message
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv Pac

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2004/03/07 17:32:30
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/07 :  18:07:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag får väll i alla fall tacka för det goda omdömmet Även om vi inte kunde lyssna på det som du önskade just då, men du är vällkommen tillbaka så ska det nog kunna fixas nått !!!

/Martin
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/07 :  19:37:42  Show Profile Send Merry a Private Message
elitico, du ska ju inte hänga ut nån om du inte vill det. personligen så tycker jag att det är bra att man berättar för varann på ett forum om olika upplevelser man haft ibutiken, jag tycker att det inte är mer än rätt att dom får sig en känga om dom har gjort sig förtjänt av en. det hjälper ju oss andra när vi ska runt och spendera surt förvärvade stålar(då vill iallafall jag bli trevligt bemött)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:27:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Precis som elitio skriver så har han råkat ut för en säljare som har dålig kundpolicy och därmed inte sagt att alla i en butik är sådana för så illa är det inte. Men jag håller med om att det känns mindre intressant att gå till en butik igen, där man har blivit sämre bemött av en säljare. Och tyvärr så finns en del butiker i Stockholm som har klara problem på det området enligt mina erfarenheter.
Och detta med dåligt bemötande verkar vara ett Stockholms broblem. För det är inte ofta man läser om sådant i övriga landet. Tex så när jag var på Arkensmässan för fyra år sedan så besökte jag en del Hifibutiker i Göteborgs området på fredagen när jag kom ner till stan. Och jag blev mycket förvånad hur trevligt jag blev bemött i de olika butikerna, jag berättade att jag skulle besöka Arkensmässan och bara ville bekanta mig lite med stans butiker och de tog sig tid ändå och frågade om jag ville lyssna på något osv. Och då visste de ändå att jag inte ville handla något, det kallar jag trevligt bemötande. Detta hade alldrig hänt i många Stockholms butiker. Även på en liten forum träff som jag va på samma helg som High End mässan här i Stockholm, så diskuterade jag med folk från de södra delarna av landet om det här med bemötande i olika butiker och de öste beröm över många butiker i södra delen av landet, så man bor visst i fel del helt enkelt.
Mbh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:04:29  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Jo det finns många trevliga butiker här i Göteborg :)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/08 :  03:30:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
elico,

dåliga hifi-butiker finns det gott om. För 2v sedan i Malmö råkade jag ut för den värsta (i dålig bemärkelse ) hifi-upplevelsen någonsin.

Jag (som hifi-nörd) ville bara bredda mina grader & referenser och gick in till en butik.

Dialogen som jag minns den:

h: Hej! Har ni nått rum ledigt som man kan lyssna i?

s: Nja.. vad vill du lyssna på?

h: Spelar ingen roll. Vill bara skapa mig en någorlunda uppfattning om era produkter.

s: Varför?

h: Ehh.. jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag vill sonika höra efter om era produkter låter bra.

s: Vad har du för system hemma?

h: (fånler) vad har det för betydelse? (nu lät jag redan märkbart irriterad och brydde mig inte så mycket om svaret på min fråga)

s: Ja, så jag vet om du är en potensiell kund eller ej.

h: Adios amigo.


Urk.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/08 :  07:59:29  Show Profile Send razor a Private Message
"Vad har du för system hemma?"

Den var bra... Så om man sitter med en skräpanläggning från en stormarknad hemma så är man inte en potentiell kund? Det är väl då man är som störst potentiell kund om man får inse hur riktigt välljud kan låta?!?!
Vi kanske borde sammanställa en "svarta listan" över dåliga försäljare?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/03/08 :  08:13:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
FBK:
quote:
Och detta med dåligt bemötande verkar vara ett Stockholms broblem.
Tyvärr kan jag enbart hålla med henricsson om att detta även kan gälla för en del butiker utanför stockholmsområdet. Dåligt - och för den delen bra - bemötande har ingenting med orten där butiken finns att göra. Jag har blivit snorkigt och vänligt bemött både i Stockholm och på "landsbygden". Det är snarare skickligheten, humöret och stressnivån på den personal man råkar stöta på som avgör bemötandet. Och det har ingenting att göra med var man bor.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/03/08 :  09:06:10  Show Profile Send FBK a Private Message
Jörgen_G
quote:
Tyvärr kan jag enbart hålla med henricsson om att detta även kan gälla för en del butiker utanför stockholmsområdet. Dåligt - och för den delen bra - bemötande har ingenting med orten där butiken finns att göra. Jag har blivit snorkigt och vänligt bemött både i Stockholm och på "landsbygden". Det är snarare skickligheten, humöret och stressnivån på den personal man råkar stöta på som avgör bemötandet. Och det har ingenting att göra med var man bor

Tyvärr så håller jag inte med riktigt här! Visst finns det även butiker utanför Stockholm som även har "problem", men efter att ha varit i alla de större butikerna i Stockholm under en lång tid, dvs många år. Så har man lärt sig var man bör handla om man alltid vill bli trevligt bemött och vilka man skall akta sig för. Och jag märkte direkt när jag besökte Göteborgsbutikerna att de hade en inställning till dig som kund som var klart trevligare.Så visst är det skillnad.
Och det där med skickligheten, humöret och stressnivån håller inte riktigt heller, för då finns personer som alltid har dåligt humör, är oskickliga och som inte enns klarar av två kunder samtidigt i butiken. Vet ett antal säljare som är värre än honom som henricsson råkar ut för.
Men så ska vi ju tänka på att vi Hifinördar är extra noga med detta, mot var vanligt folk är.Detta är vår stora Hobby och då vill vi ju att det ska vara riktigt trevligt när vi provlyssnar och handlar också.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000