HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY USB Ljudkort klart!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:27:32  Show Profile Send Micke_E a Private Message
I morse blev jag äntligen klar (iofs bara med elektroniken) med mitt ljudkort som jag har nämnt här ett par gånger tidigare. Jag fick dessutom igång det direkt utan några problem under Linux, Alsa kännde igen det också var det bara att börja spela :)

Kretsen är baserat på BurrBrown's (Texas Instruments) PCM2702 och Elektor Electronics kopplingsschema som publicerades i nummer 12/2000, e00c044.pdf heter filen för er som har CD-skivorna. Enda modifikationerna jag har gjort är en större glättningskondensator (3300uF istället för 470uF) och 268uF istället för 270uF i ett filter (hittade inte rätt värde hos elfa så jag fick kombinera lite, det är dom fula blåa klumparna). Också är nästan alla resistorer metalfilm 1% istället för vanliga kolfilm 5% som dom har använt.

Första intrycket när jag började spela var "Oj, vilken tight bas!". Sen höjde jag volymen och upptäckte att det var aldeles för mycket bas. Då kom jag på att jag hade ökat basen lite i equalizern eftersom den var så tunn på mitt gammla ljudkort (Creative Enqsonic AC97). Jag tog död på eq'n också lät allting riktigt bra, så jag höjde lite till. Då märkte jag att det lät väldigt illa, det lät som om något klippte ordentligt. När jag tittade på volymratten så kom förklaringen, det var förmodligen min förstärkare som klippte eftersom jag hade vridit upp den till nästan maxvolym utan att reagera på att något lät illa tidigare (vilket jag gjorde med mitt gammla ljudkort). Ljudtrycksmätaren (radioshacks analoga) bekräftade också den höga volymen (runt 110dB toppar).

Nu, efter cirka 8 timmars lyssnande så måste jag säga att resultatet är mycket lyckat! Det låter klart bättre än mitt gammla ljudkort och dessutom så är det ju hemmabyggt, ett steg närmare en helt hemmabyggd ljudanläggning med andra ord :) Nu börjar man förståss bli sugen på att förbättra det, det första jag har funderat på är att separera spänningsmatningen till dom analoga och digitala delarna.

Jag har en fråga också, jag blev rätt nöjd med utseendet på kretskortet och fick en ide från min testrigg (se bilder nedan). Jag funderar på att bygga en låda i plexiglas (ca 8mm grovt) så att hela kretsen syns. Vad tror ni om det? Ur störningssynpunkt då alltså, kommer den att ta upp en massa RF-störningar eller sända ut sådanna? Det skulle ju kännas tryggare med en metallåda som skydd.

Här kommer bilderna (ca 300kb/st):

Bilder på PCM2702 chippet (SSOP-28 kapsel), om jag har tolkat databladet rätt så är det 0.22mm avstånd mellan benen och 0.38mm breda ben. Små är dom iaf.
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-01.jpg
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-02.jpg

Bilder ur olika vinklar på det ofärdiga kortet:
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-03.jpg
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-04.jpg
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-05.jpg
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-06.jpg

Bilder på min testrigg. Transformatorn ligger i den undre lådan för att inte få några otrevliga 230v upplevelser och ljudkortet i den övre för att sladdarna inte ska råka dra iväg det emot något olämpligt.
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-07.jpg
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-08.jpg
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-09.jpg

Bilder på det färdiga kortet.
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-10.jpg
www.ehn.nu/micke/bilder/pcm2702/pcm2702-11.jpg

Tyvärr så är några av bilderna rätt så suddiga, men jag orkar inte ta några nya nu (och det är rätt svårt på bilderna när kortet inte är klart ännu).

Edited by - Micke_E on 2004/03/05 00:32:56

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:37:11  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Föresten, det där amputerade benet var inte anslutet till något på kretskortet så jag klippte bort det istället för att löda fast det. Det var rätt mycket lod på benen runtomkring endå så det hade bara blivit jobbigt. Och dom ihoplödda benen är båda anslutna direkt till jord på kretskortet så jag orkade inte fixa dom heller.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:59:28  Show Profile Send tengil a Private Message
men oj va kaxigt.. DIY ljudkort.. hehe nej nu blev jag paff!! Så trött att jag dör dock, får fråga vidare en annan gång! Godnatt! :)
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:29:31  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag kan bara säga Hur i hela har du kunnat löda såhär smått ?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:46:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Med vana och Microskåp så fixar man LÄTT såna där saker... men frihand så är det rätt kaxigt.
Man kanske skulle bygga ett själv...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:56:35  Show Profile Send dumbo a Private Message
Man blir ju lite nyfiken på att bygga något dylikt. Inte för att jag behöver något mer ljudkort, utan för att det är en kul och lagom stort projekt att ge sig på.
Hur mycket kostar komponenterna till bygget?
Är det extern spänningsmatning till det, eller hur hade du annars tänkt separera digitala och analoga kretsar? Man tycker ju att det vore smidigast att ta spänningen från USB-porten.
Hur funkar det under Windows? Speciella drivruter och grejer eller? (Jag har inte läst artikeln.)

DIYamps:
Med rätt spets och lite övning/rätt handlag är det inte några större problem att löda sånt. Men är man inte van så är det ju svårt att få till det såklart. Fast lödningarna ovan ser ju inte helt 100 ut :-) (no offence Micke, kul att du lyckats med bygget och att du är nöjd).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:23:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Häftigt!
quote:
ett steg närmare en helt hemmabyggd ljudanläggning

Har du samma idéer som jag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/05 :  15:39:52  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Zalve: Jag har knappt lödit något ytmonterat alls tidigare, och jag saknade microskop och annan fin utrustning. Det blev rätt mycket kladd som jag fick ta bort med lödfläta (hade en tråd här om det). Min lödspetts var ganska mycket större än benen också (0,8mm tror jag den är på).

dumbo: Beror lite på hur man räknar, jag köpte 100st av varje värde på resistorerna som jag behövde eftersom 20st kostar lika mycket som 100st. Och jag ville endå köpa 10st av varje värde så jag kunde mäta upp dom och plocka dom som var bäst matchade. Totalt har jag väll betalat ungefär 800kr, men då har jag resistorer värda 400kr kvar också. Hade jag bara köpt 10 av varje så hade det kanske kostat 600kr.
Och då har jag köpt dom bästa komponenterna som elfa hade, jag hade ju kunnat spara en hel del på billigare kondensatorer till exempel.
Lödningarna ser bra ut i förstorningsglas, kan vara lite oskärpa på bilderna också. Anledningen till att dom inte är helt blanka är att det är silverlod. Sen är det lite för mycket lod på varje lödning också kan jag ju erkänna, det var lätt att skjuta in en millimeter för mycket av tråden när man lödde...

Bernt Jansson: Antagligen. Men jag saknar fortfarande för- och slutsteg (hörlursstärkare, högtalare och kablar är hemmabyggen). Dom är dock på gång...
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/05 :  15:43:55  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Oj, glömde visst svara på hur det fungerar i windows. Det vet jag inte eftersom jag bara använder linux. Men enligt artikeln i elektor så ska det fungera direkt utan behov av några andra drivrutiner än dom som finns med i windows.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/05 :  16:50:03  Show Profile Send dumbo a Private Message
Okej, men om jag ställer om frågan då. :-) De komponenter som inte är "standardkomponenter", typ USB-kontroller/DAC/motsv. Vad kostar de? Kondensatorer, mostånd, lysdioder och annat sånt har jag i drivor på jobbet så... :-)

Ang. lödningarna så var det väl mest överflödet av tenn jag tänkte på. :-) Det är ju inte bra med för mycket heller, men det är ju inte lika kritiskt om det är ett hemmabygge man gör till sig själv som om det är en sak som ska sälja kommersiellt. Vad den saker anbelangar så ser inte lösningarna så roliga ut i många "komersiella" produkter heller, för den delen. :-/
Jag antar att du inte vill/kan dela med dig av schema och så...
Kretskortet föresten. Det är ju dubbelsidigt. Sitter det komponenter på båda sidorna, eller är det bara banor och jordplan på undersidan?

Appråpå den större glättningskondensatorn så behöver ju en större konding inte alltid vara bättre. En större konding är långsammare och tar inte upp mer högfrekventa störnignar. Om det var av rädsla för rippel och så som du satte dit en större, så sätt en minre 10 eller 100nF kanske, mellan benen på den stora kondingen, på undersidan åxå. Om det nu inte redan finns en dylik med i schemat. (Det vet ju inte jag :-)
Som tumregel brukar man ju säga att man ska ha 1000uF per A som kretsen drar, så 470uF räcker nog eg.
Vad är det för spänningsmatning?

Många frågor. :-)
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/03/05 :  19:33:19  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
source of PCM2702? Samples eller har du hittat en leverantör?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/05 :  19:53:46  Show Profile Send Micke_E a Private Message
dumbo: Kan inte lägga upp filen eftersom den är copyrightskyddad. Kretskortet har bara komponenter på ovansidan. Det sitter redan en 100nF konding parallellt med den stora glättningskondingen ifrån början. Sen sitter det ytterligare en 100nF och en 10uF efter regulatorn.

Spänningsmatningen är en 1,85VA 9V trafo. Fast den ger närmare 12v eftersom kretsen drar under 60mA.

Det enda som inte är standardkomponenter är väll egentligen 3,3uF kondingarna på utgångarna (det ska vara MKP, men sånna hittade jag inte så det blev någon polyester MMK från Rifa istället för 15kr/st eller något sånt) också PCM2702 chippet och opampen. Men dom fick jag gratis som sample från TI. USB-kontakten kostade väll en 10-20kr också. Och kretskortet gick på nästan 200kr, det var lite för små detaljer för att jag skulle vilja etsa själv. Men jag håller på att bygga en UV-box nu så jag kan etsa ganska små saker också själv i framtiden.

Edited by - Micke_E on 2004/03/05 19:59:13
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:36:48  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
hejhej, snyggt byggt!
men jag skulle inte rekommendera att stoppa det hela i en plexiglaslåda, helre skärma in det så gott det går, en DAC kan vara känslig för inkommande radiofrekvens (RF-)störningar, och även sända ut en hel del gött.. jag hade köpt kopparplåt, klippt till o lött ihop, sen stoppat kopparlådan i en annan (snygg) metallåda med massa fräna blå dioder eller nått.. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/06 :  15:57:06  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Ok, som alternativ har jag tänkt mig att köpa två aluminiumlådor på elfa, en för trafon och en för ljudkortet. Lådorna blir rätt så så dom är inte så dyra heller, också tänkte jag lacka dom svarta (så blank som möjligt). Möjligen en blå lysdiod på trafo-lådan för att visa att den är igång också får jag göra hål för dom två lysdioderna som sitter på ljudkortet så man kan se status på det.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/03/06 :  18:40:16  Show Profile Send kasra a Private Message
jag har byggt denna själv, valde att ta spänning från usbkabeln, det har fungerat utmärkt sedan dag 1.
Men det är säkert bättre med extren 5volts.

Mjukvarumässigt har det aldrig varit problem med vare sig spel eller andra musikrelaterade softwarez.


"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:04:24  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag var orolig för störningar från dom digitala kretsarna inne i datorn så det blev extern strömförsörjning. Dessutom så var ju kortet designat för det, fast det är lätt att dra ett par kablar från usb'n till strömförsörjningen på kortet om man hellre vill ha det så.
Nu fick jag iofs en ide, man kanske skulle dra en sån kabel och sätta en strömbrytare så man kan välja BUS power eller external power :)
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:11:43  Show Profile Send kasra a Private Message
Precis vad jag tänkte med när jag byggde min. har bilder i arkiven någonstans, men eftersom usb försörjningen fungerat så bra har jag inte brytt mig att ändra. har inte minsta stöning, bygget sitter i en plastlåda.

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000