Author |
Topic  |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:41:09
|
Jag kommer men rätt stor sannorlighet köpa mig ett litet hus på landet. Huset behöver sig en invändig renovering så jag kommer byta all el o sånt skojigt. O när man ändå är i farten o fixar sådant, så tänkte jag dra någon form av skärmad kabel.
Vad finns det för varianter på billig (max 50:-/m) men ändå en bra kabel. Kabeln måste gå att dras i VP-rör. |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2004/03/04 10:44:18 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:09:39
|
Skärmad enkarderlig kabel som CC talar om finns på Clas Olsson. Både med tre och fem ledare. Den kostar inte många slantar. |
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:15:22
|
Kabeln du ska ha heter EKLK. Kabeln har PVC-mantel med aluminiumskärm. En jordfläta som har kontakt med skärmen finns också. Kabeln finns i 1,5 - 2,5 mm2 och med 3-5 ledare. Den är seg som f*n att dra i 16-rör men tänk på det när du bockar rören så ska det nog inte vra något problem. Den är seg och skala också förresten, jag ser inget possitivt med den förrutom att den har den där skärmen då. Angående billigt via elektriker: Biltema är billigare än vad elektrikern oftast kan skaffa. Sjukt men sant. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:29:42
|
EKLK känns inte som ett vettigt alternativ. Tror inte att den går att dra i vanliga 16mm VP-rör. korta sträckor går säkert bra, men inte när man börjar närma sig tio meter o så lite krökar o sånt...
Men jag hittade på nätet skärmade VP-rör. Någon som har testat dessa??
|
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:55:09
|
quote: EKLK känns inte som ett vettigt alternativ. Tror inte att den går att dra i vanliga 16mm VP-rör. korta sträckor går säkert bra, men inte när man börjar närma sig tio meter o så lite krökar o sånt...
Inte lätt, men det går. Jag har själv dragit 20 meter i rör, och det var inte rakt minsann. Skärmade VP-rör är ett mytcket bra alternativ. Tyvärr är de fortfarande ganska dyra, men gäller det bara till stereon så... |
 |
|
Henrik A
Member

155 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 13:00:29
|
Bra fråga!
Är oxå på G att byta alla ojordade uttag till jordade dito. Har fått klartecken från hyresvärden och sambon. Pratat med elektrikern om att dra separat kablage från proppskåpet. Är det verkligen sådan livsavgörande skillnad mellan 1.5 -> 2.5 mm2 kabel? En bra skärmad 1.5 måste väl duga. Kan nämligen föreställa mig ett mindre h-vete att dra 2.5 mm2 i kabelrören i en lägenhet från 60-talet.
Tips? |
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 13:02:43
|
Oki!
Då vet jag att det går men det låter inte som den smidigaste lösningen. Jag har gjort vanliga nätsladdar med Elfas Ölflex kabel o den är ju rätt trevlig tyvärr så finns den ju bara i 1,5mm2 o jag skull vilja dra 2,5mm2.....
|
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Henrik A
Member

155 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 14:05:31
|
Misstänker att det blir upp till El-killen att avgöra om det blir 1.5 (el)ler 2.5 mm2 Bara att hålla tummarna s.a.s.
Lycka till Tobbe!
|
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 14:12:59
|
Det blir säkert bra :-)
Jag ska boka tid för besiktning av huset imorgon 
|
Edited by - Tobbe_L on 2004/03/04 14:13:48 |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 18:23:54
|
Borde man inte kunna använda kopparrör ist för VP i väggarna ? Det borde ju bli en väldigt bra skärmning. Eller ?
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 21:00:08
|
Protec, VP-rör och dosor tillverkade i ett speciellt plastmaterial som har förmågan att avskärma elektriska fält. I dessa drar du tvinnad FK, som är lämplig vid elsanering eftersom förtvinningen är anpassad för att reducera det magnetiska fältet.( viss text direkt ur katalogen ;) Lite dyrare men det bör göra susen. Själv så kör jag bara med tvinnad FK eftersom jag använder befintliga rör. |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 10:37:02
|
Skärmade Vp-rör känns som den smidigaste lösningen. Jag får ta o kollaupp priser så jag kan räkna på det |
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 09:36:52
|
quote: Borde man inte kunna använda kopparrör ist för VP i väggarna ?
Det borde funka mycket bra, men räkna på priserna och se...för att inte tala om hur svårt det är att få till böjarna på rätt ställe. En bonus måste vara rörmockarens min när du vill ha vattenrör kors och tvärs i hela huset... |
 |
|
|
Topic  |
|