HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 material till dämpvägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

menace
Member

124 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:49:21  Show Profile Send menace a Private Message
Hej!
Jag har tänkt bygga en dämpvägg bakom högtalarna i mitt rum för att få bort ekon, har försökt läsa in mig på ämnet, men det verkar vara en jungel.
Så till min fråga: vad ska man använda för material, hade först tänkt använda gullfiber och sedan klä detta med något snyggt transparent tyg, men gullfiber dammar väl en del och jag har astma så... finns det något annat material som dämpar ljudet bra, är billigt och inte dammar/är onyttigt att inandas.
Tack på förhand

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/04 :  03:31:56  Show Profile Send Babar a Private Message
Kolla hos bygghandlarna om de har Akustikskivor, de finns i olika tjocklekar. Jag har köpt 50mm tjocka skivor från Ecophon som jag ska använda i mitt vardagsrum. De är också gjorda av glasull(tror jag) men de är pressade så de är hårdare än vanlig glasull. De dammar inte alls. Framtill har de en sträv vit yta och baktill ett tunt skyddskikt, det är bara på sidorna som man kommer i kontakt direkt med glasullen.
De är dyrare än vanlig glasull, jag fick ge 75kr st för 60x120cm skivor
Go to Top of Page

menace
Member

124 Posts

Posted - 2004/03/04 :  19:51:55  Show Profile Send menace a Private Message
Tack för tipset!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000