HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SS Ny diskant -> Framtiden klarnar (Tack EPKPENG!)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:45:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
I en annan tråd så "råkade" EPKPENG prata om en ny diskant på gång från Scan-Speak. Den skulle bygga på ringradiatorn men med en vanlig dome. Jag har fått för mig och dessutom pratat med lite folk om att ringradiatorn kanske inte är en vidare trevlig diskant framförallt då med tanke på spridning som är nästintill usel. Nyheten var precis vad jag behövde!

Epkpeng skrev:
"Scan Speak har en ny värsting på gång som skall vara en tronföljare till 9900'an. Den nya bygger på teknik från SS Ring Radiator men använder sig av den normala dome'n. Verkar himla intressant!

Vem blir först i Sverige?"

Och:
"UrSv:
Jupps! Stod i senaste High Fid i repportaget om CES. Neodynium magnet och lite annat smått och gott.
Hör av dig via mail (info@engelholmaudio.com) om du vill veta mer (från mig). Isf kan jag forska vidare..."




Edited by - UrSv on 2004/03/03 21:00:36

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:51:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Eftersom jag drömmer om att kunna bygga en högtalare som jag inte omedelbart känner måste förbättras eller överträffas så lät detta ju alldeles förträffligt. En RIKTIGT go diskant att ha till det övre registret. Kort sagt var jag tvungen att rusa ned till min lokale "Clas Ohlsson" för att se om de kanske hade den hemma (Clas Ohlson är här inte att förväxlas med en kedja med samma namn).

Yes! Efter lite rotande i lådorna och funderande hittade jag mitt gemål:


Edited by - UrSv on 2004/03/03 21:09:04
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:54:59  Show Profile Send UrSv a Private Message
Naturligtvis kommer jag inte hinna få ihop min ultimata högtalare inom en ganska lång framtid men det är ju alltid trevligt att äntligen få lite inspiration. Ett alldeles fantastisk kvalitetskänsla och en andratonsdist som ligger vansinnigt lågt och en tredjetons som är snudd på omätbar. Epkpeng skojade till det med "Vem blir först i Sverige?". Svaret kan vara nära...mannen på bilden har inget med bilden att göra men är undertecknad:





Edited by - UrSv on 2004/03/03 21:01:58
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:58:35  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det känns nästan som att bli pappa. Spridningen på denna är RIKTIGT bra och det är ju en av de egenskaper jag vill ha. Titta på de små så goa de är:



Edited by - UrSv on 2004/03/03 21:02:34
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:05:01  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tackar allra ödmjukast Epkpeng för tipset. Dagen är nästan fulländad och jag och mina nya vänner lutar oss tillbaka över en flaska vin tror jag:


Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:46:50  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm jag som precis har fixat mina 9900 revelator.. så ser man detta hehe. Mycket stiligt!

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:50:23  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Herr Ursv, wie teuer sind die Hochtöner?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:51:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
Mr Ekan, trés bon marché...
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:54:20  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Mais copain, combien?!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/04 :  01:13:31  Show Profile Send molsson a Private Message
Avancé. Suédois svp.

No hay banda!!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:15:24  Show Profile Send edison a Private Message
Vad skiljer Vifas ringradiator från Scan-Speaks??
Dom har ju en sanslöst stor skillnad i pris, men ser prick likadana ut utom att SS (på dom bilder jag sett) är ljust färgade medan Vifas är svart.
Hur som helst dom är från samma fabrikant, DST, och deras sajt ger inga större informationer om vad som gör SS så mycket dyrare (och bättre antagligen, åtminstone i någon/några aspekter)

Kanske iofs inte så viktigt längre om denna nya SSmed normal dome ändå är bättre än ringradiatorn så som nämns i det inledande inlägget...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/04 :  09:33:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Mr Ekan, priser är bättre än det normala svenska priset men eftersom den inte finns på marknaden ännu kan jag inte säga exakt vad det kommer att kosta. Jag är mest glad över att ha hittat den...

Noterade för övrigt att priset, såvitt jag minns det korrekt, på SS ringradiator sänkts i Sverige från 4490 på Ljudia/HififKit till 3600 istället. Skillnaderna på SS och Vifa är nog ganska stora eftersom de har olika membran/upphängning och helt olika motorer. Det finns säkert nån insatt person som vet mer..
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:44:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Tackar allra ödmjukast Epkpeng för tipset. Dagen är nästan fulländad och jag och mina nya vänner lutar oss tillbaka över en flaska vin tror jag


Glad to help!

Själv lite nyfiken på den...Vad har den för modellbeteckning? Nån som vet?



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:05:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
epkpeng, kan bara säga: Titta på kurvorna för ringradiatorn och sedan på kurvorna för den nya. Vilken skillnad. Tar nog ett tag innan jag kommit nån vart med den men det ser otroligt lovande ut om man bara tittar på den och dess kurvor.

Nu skall man bara hitta ett matchande mellanregister och en bas. Har redan skickat en förfrågan om mellan till Frankrike. Har ingen aning om det passar men det känns som om det är vad jag vill ha. Kan bli svårt att få att passa ihop dock.

...och jag vet modellbeteckningen. Tyvärr inte officiell ännu...

Edited by - UrSv on 2004/03/04 11:07:32
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:10:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
epkpeng, kan bara säga: Titta på kurvorna för ringradiatorn och sedan på kurvorna för den nya.

VART finns dom nya kurvorna???

PHY på gång eller? Eton's nya sjua borde vara klockren!!!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:42:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hoppsan. Ledsen. Jag tittade på pappersdiagrammen som följde med. Finns nog inte att hitta på nätet ännu tyvärr. Kan dock meddela att jag tycker det ser lysande ut.

PHY, där sa du ju något. Jag har haft ambitioner att testa en Supravox 215 Signature Bicone nån gång framåt i OB. Kanske skulle vara en annorlunda konfiguration...

Ärligt talat tittar jag lite på PHL 8" eller 10" (lite orolig för storleken) och letar efter nåt som kunde passa. Det kom lite plötsligt på som man säger. Skall kolla Eton om det kan vara nåt.

Edited by - UrSv on 2004/03/04 11:43:30
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:52:39  Show Profile Send jonasz a Private Message
Frågade om diskanten på ett danskt forum. "USXX" jobbar på Scan-Speak tror jag.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7905&TPN=1

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:27:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Å där säger USXX att det dyker upp en annan ny diskant snart. Hmmm...

Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:49:55  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Posted - 2004/03/16 : 16:52:39
------------------------------------------------------------------------
Frågade om diskanten på ett danskt forum. "USXX" jobbar på Scan-Speak tror jag.


Jäg vet at USXX jobbar på DST


/U.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/26 :  11:19:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Diskanten är uppe på webben.

http://www.d-s-t.com/scs/data/d2904_710000a.htm

epkpeng, vad tycker du om kurvorna jämfört med ringradiatorn?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/26 :  11:42:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Ser man på - kul att dom lagt upp denna diskant (och kul att du meddelar oss)!
Jag tycker i synnerhet att 0 resp 30 grader off axis ser bra ut - det är inte mycket skillnad förutom en off set på ca 2 dB. Bra! Mycket bättre, mätmässigt, än SS Ring Radiatorn.
Däremot är Ring Radiatorn mjukare och finare i sitt on axis frekvenssvar. Den nya har ett litet trappsteg 3kHz.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/26 :  11:51:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis vad jag tyckte om 0/30 när jag såg dem och en av anledningarna till köpet. Trappsteget är lite oroande men vi får se vad det innebär efter delning. Jag kommer ju köra den delat aktivt så det kanske går igenom ändå utan större problem med lite skruvande.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/26 :  16:41:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Priser då?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/26 :  16:51:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inte sett några officiella siffor ännu.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/26 :  17:45:02  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Mjau!
Den där verkar riktigt lovande, skulle som sagt vilja veta vad denna lilla tingest går på

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000