HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivspelare + RIAA - tips önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:40:44  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa ett RIAA, och troligen också byta min gamla "trotjänare" till skivspelare, nämligen en Marantz TT 120.

Har funderat på följande utrustning:

RIAA:
Vincent PHO 111

Skivspelare:
NAD 533 (c:a 4000:-)
Pro-Ject 1 Xpression (c:a 3500:-)
Pro-Ject RPM 4 (c:a 4300:-)

Någon som har några andra tips, eller vill kommentera de ovan nämnda skivspelarna, samt RIAA:n?

Mvh
Dr_drövel


Edited by - Dr_drövel on 2004/03/03 16:12:33

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:46:04  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har inte hört Pro-jecy Xpression, men ett klassiskt tips som ligger på samma pris (dock utan pick-up) är Rega P2 som är en standardrekommendation (jag gillar den). Har du möjlighet att jämföra så gör det. Jag har upplevt de Pro-Jectarna som jag hört som lite mörkare klingande, förutom RPM9 som snarare drar lite åt det ljusa hållet.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:18:54  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Har sett att det på forumet säljs en Rega P3 med Rega Elys pickup för 4500:-. Spelaren skall endast vara använd i 10 timmar. Är detta ett klart bättre köp än även P2:an?

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/03/03 16:19:13
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:19:14  Show Profile Send Per G a Private Message
Pro-Ject 4 har jag hört i olika uppsättningar (Naim, Arcam, Carver) och den är en klart gokänd spelare. Bara att plugga in och spela!
Har vid ett par tillfällen jämfört den mot Arcam cd72 och vinylen förefaller i mina öron vara bättre än cd-spelaren.
Creek har ett billigt steg som kan fungera. Vad har du för förstärkare?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:28:51  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Jag tyckte ProJect Expression var ganska misslyckad, jämfört med Rega i samma prisklass (P2). Jag är däremot enormt förtjust i ProJect RPM4 som även står näst överst på min shoppinglista (efter en CD-spelare av det extremare slaget). RPM4 har allt man kan önska av en svarv under 5000kr, och bara armen är värd pengarna! Otroligt gediget men samtidigt enkelt bygge, helt min filosofi! Ljudet är lättflytande och dynamiskt, man hör inte alls spårljud på samma sätt som de billigare spelarna, det är nästan helt tyst i bakgrunden. Pickisen som följer med (Grado/K4) är helt ok att behålla och vill man senare uppgradera är Ortofon 520mkII Supreme klart vettig, till ett mycket attraktivt pris. Vincent RIAA är kanon men jag hade hellre använt ett LC Audio RIAA 2003 (se www.lcaudio.dk) med lys-strömförsörjning och dual-mono uppbyggnad till ett sanslöst bra pris. Bara att komplettera med en liten 12V nätdel, t.ex en switchad liten sak att stoppa i vägguttaget (ca 200kr), och en liten vacker låda.

DATA:
Signal / noise ratio 88 dB (A) 47k
Distorsion THD <0,1% 20-20.000 Hz
Frequency Response 16-100.000 Hz ( Inverse RIAA correction )
DC offset out (max) 1 mV
Power Supply +/- 12 - 17 V
Supply Current + 40 mA - 30 mA
Supply Current MC Stage 12V 80 mA


Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/03/03 16:32:45
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:36:17  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för alla kommentarer. Pro-Ject har den fördelen att de är ett av få märken på skivspelare som säljs i Linköping, och som jag därmed kan gå och lyssna på. Utöver Pro-Ject finns nog bara de modeller som säljs på Hifi-klubben (NAD + en billig Denon-spelare), samt eventuellt Kuzma som är för dyr för mig.

Jag tror säkert att förslaget med byggsats från LCAudio är mycket bra. Men, dels kostar den ju klart mycket mer än Vincent, och dessutom sitter tummarna mitt i handen.

Mvh
/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:15:52  Show Profile Send Manga X a Private Message
Passa dig för Vincents RIIA PHO-111!
Riktigt dåligt tycker jag...

NAD's måste vara "bättre".


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:16:57  Show Profile Send molsson a Private Message
inte alls.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:21:43  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
NAD låter inte i närheten lika bra som Vincent. Har testat ett stort antal RIAA och NAD är inte med bland favoriterna. ProJect Phonobox SE är t.o.m. bättre än NAD i mina öron, trots att det är en tämligen simpel konstruktion. Vill man upp närmare stjärnorna är Harmony Design V9 ett klipp för 2900kr.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/04 :  12:41:51  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Marcus_editor: Jag har kollat lite på LCAudios-sida och tror nog att det kan vara intressant, även fast det kostar c:a 2500:- Om man kör på det alternativet kan man ju också roa sig med att designa en snygg burk.

Fast frågan är väl hur mycket som är klart och vad som jag måste göra själv. Som jag förstår det behöver man bara en 12V nätdel. Du nämnde i ett tidigare inlägg att man kunde ha en switchad nätdel. Var kan man hitta sådana?

Jag har kollat på de bilder som visas och förstår inte hur det ska fungera. Om man kollar på t.ex. Vincents RIAA så har den 2 styck ingångar från skivspelare (RCA) och sedan finns två utgångar (RCA) som ska gå till förstärkaren. Dessutom har den omkopplare för MM/MC-läge. Vidare finns ingång för nätdel och jordskruv.

Om jag tittar på LCAudio-steget ser jag bara ett par RCA ingångar som man ska koppla skivspelarens utgångar till. Dessutom ser jag var strömförsörjning kopplas in. Däremot förstår jag inte hur man kopplar RIAA:n till förstärkarken (det borde ju finnas utgångar (RCA) som kopplas till förstärkaren)? Dessutom fattar jag inte hur omkoppling sker mellan MM- och MC-läge.

Frågorna är säkert korkade, men jag är helt rudis på detta. Så, alla kommentarer och förklaringrar tas tacksamt emot.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/03/04 12:42:36
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/06 :  23:38:52  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Angående RIAA så kan jag bara varmt rekommendera Dynavector P-75! Ett litet nätt steg med massor av "krut" och upplösning som tillsammans med en halvhyfsad spelare/arm slår allt vad cd-spelare heter! (I mitt fall Thorens td 145 mk2 och en gammal pickup från Glanz)

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/07 :  00:18:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Måste faktiskt hålla med Manga X: Vincent PHO 111 är alls ingen höjdare. Anses det vara bra vinylljud så förstår jag att folk föredrar CD! Jag vill avråda från köp i det fallet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/07 :  01:08:04  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hmm..kanske är fel tid att lägga ut mitt Vincent RIIA under "säljes" då..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/07 :  01:17:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hoppsan...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/07 :  09:54:32  Show Profile Send Margaux a Private Message
Marcus,

LC-steget verkar vara intressant. Jag letar efter ett RIAA till mitt skivspelar hemmabygge som väl blir klart efter sommaren 2004 (med tanke på hur lång tid allting tar...). Just nu håller det finska stenhuggeriet att ta fram olika förslag på låda.

Någon som har lyssnat på LC-RIAA steget?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:46:07  Show Profile Send Peter A a Private Message
Läste diskussionen och tänkte bara jag skulle tipsa om ett riaa som heter blackhead. Lågt pris och bra ljud.
Kallas även för "***********" undrar varför
Länken finns nedan...
http://www.britishaudio.co.uk/blackhead.html

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:49:17  Show Profile Send Peter A a Private Message
Oj oj oj, refuserad redan! Riaa:t kallas faktiskt så kära moderatorer, det var inget rasistiskt påhopp på något sätt.
Intresserade kan kanske räkna ut det själva genom att översätta namnet på riaa:t till svenska.
Ledsen om nån tog illa vid sig

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/08 :  08:13:29  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för alla kommentarer!

För tillfället lutar det åt att "jag" kommer bygga en LC Audio-klon. Dvs, jag anlitar en kompis på jobbet som fixar arbetet (eftersom tummen fortfarande sitter mitt i handen).

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/03/08 08:14:24
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:29:32  Show Profile Send Margaux a Private Message
Drövel,

skall du klona LC-Audio eller skall du använda den som en byggsten? Det känns spontant som jag skulle kunna tänka mig att bygga ett LC-Audio baserat RIAA själv.

En sak jag funderar på är strömförsörjningen. Den brukar ju vara en av de viktigare sakerna till ett RIAA. Kan en billig nätdel för 200 kr verkligen vara optimalt? Kanske ett bilbatteri vore bättre?

Kanske har det skrivits om detta på DIY-sektionen? Jag skall kolla

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:31:35  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Dr_drövel: När det gäller val av skivspelare så är Naden inget val bättre leta efter nåttklassiskt beg i så fall. Finns massor av bra för dom kronorna som Thorens, Ariston, Regor..listan går att göra lååång.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:00:06  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Margaux: Eftersom LC Audio varit så snälla att de visar kretsschemat och talar om vilka komponenter som används tänkte "jag" försöka tillverka helt enligt deras specifikationer. Tror du att det är något problem med det?

Bilbatteri känns inte särskilt aktuellt. Men, tyvärr har jag ingen egen erfarenhet så jag vet inte om en billig nätdel är tillräcklig. Har tittat lite på ELFA och funderade på ett Fabr Nordic Power switchande nätaggregat (281:- exkl. moms).

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2463.htm

Men, jag tar gärna emot förslag på andra nätdelar som fungerar bättre.

HLindgren: Ok. Ska kanske akta mig för NAD:en i så fall.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:16:08  Show Profile Send Margaux a Private Message
Drövel,

inga problem att bygga själv antar jag.

Jag funderar: LC RIAA kretsen kostar 2500. Låt säga att man sätter dit en nätdel för 500. Sen en snygg låda och kabel för 500. Då är man uppe i 3500. Vad får man på begagnat marknaden för dessa pengar? Antagligen något väldigt bra?

MAO så måste LC steget vara i klass med ett 8-10 000 kr RIIA steg. Är det så bra?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000