HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktiva delningsfilter för bi-amping
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:16:41  Show Profile Send perra_e a Private Message
Hej allesammans!
Jag har följt det här forumet under en tid och nu börjar det dra ihop sig för ett eget projekt.

Jag skall bygga ett slutsteg och till det skall jag ha ett aktivt delningsfilter för att få ut maximalt ur en bi-amping lösning mot mina B&W Nautilus 803 (eller 802 om allt vill sig väl ;-) ).

Jag kommer förmodligen att stöta på en hel del frågor under resans gång, men till att börja med så undrar jag om ni har några synpunkter eller erfarenheter på branthet på filtret. Som utgångspunkt tänkte jag bygga ett filter på 12 db både för lågpass och högpass delen. Är det bättre med brantare filter eller är det som vanligt, testa en massa olika varianter för att se vad som funkar bäst i mitt fall!?!

Då jag skall bygga ett balanserat filter så gör det ju dock inget om man kan hålla nere antalet komponenter!!!

Jag hade tänkt att göra filtret moduluppbygt så att jag smidigt kan byta ut filterdelen men behålla ingångs och utgångs-buffert med möjlighet att korrigera utnivå/förstärkning för respektive slutsteg.

--Per

Edited by - perra_e on 2004/03/03 20:59:49

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:24:56  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag utgår kallt från att du tänker dela mellan basarna och toppboxen.

12 dB brukar va ok. Dock brukar det inte vara nån vidare slaglängd på dom där kantlösa kevlarelementen så delningsfrekvensen bör inte vara för låg. Å andra sidan kan tänkas att basarna har ofog för sig vid uppbrytningen och då ska delningen inte vara för hög heller.

Det bästa är nog att mäta upp elementen i sina lådor utan passivt filter för att få veta var man står. Sen kan man simulera vilka filter som passar. Mellan/diskant-filtret måste vara inkopplat förstås.
Kan tänkas att du till exempel ska ha 12 dB lågpass och 24 dB högpass för att det hela ska stämma akustiskt. Baffelstepkompensationen är enkel och effektiv att göra aktiv så den chansen ska man nog ta tycker jag.

Skippa balanserad uppbyggning av hela filtret. Du kan alltid ha bara ingångssteget balanserat.
Det finns ett fint filter på diyaudio.com, men jag har glömt var.


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:01:56  Show Profile Send perra_e a Private Message
Tackar så väldigt mycket för dessa synpunkter!!! Då får det nog bli balanserad in och utgång och där emellan ett obalanserar filter.

Jag hade inte tänkt att öppna upp högtalarna så tanken var att dela vid samma frekvens som det passiva filtret i högtalaren gör, dvs. 350 Hz. Här kanske man också skulle tänka om och göra ett litet ingrepp i högtalaren och gå förbi lågpassfiltret till basarna.

Spontant känns det väl annars som att den delningsfrekvensen som B&W har valt kan ju inte vara helt fel. Frågan är bara hur mycket man har att vinna på att koppla ur det passiva filtret för basarna?

--Per



Edited by - perra_e on 2004/03/03 19:03:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:54:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag hade inte tänkt att öppna upp högtalarna så tanken var att dela vid samma frekvens som det passiva filtret i högtalaren gör, dvs. 350 Hz.

I så fall får du mycket brantare filter eftersom båda samverkar.

quote:
Här kanske man också skulle tänka om och göra ett litet ingrepp i högtalaren och gå förbi lågpassfiltret till basarna.

Att slippa spolen är ju lite av vitsen med aktiv delning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:18:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag håller med Bernt. Iaf lågpassfiltret till basen måste bort om det ska vara lönt att ge sig på det hela. Jag utgick från att det var det du var ute efter. Det snyggaste är ju att dessutom skippa högpassfiltret till mellanregistret och ordna baffelstepkompensationen aktivt även om det blir betydligt mer arbete med detta. Jag trodde att det var tweaka du ville.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:46:39  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Hej Perra

Håll ett öga på denna tråd: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=67ef7611df47f2bc28c7d57bb0dd0f20&threadid=22818

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2004/03/04 :  21:23:25  Show Profile Send perra_e a Private Message
rejvgudrun: Det var en bra länk. Den skall jag hålla ett öga på.

Tja, vem vet vart detta tar vägen! I min okunskap så trodde jag att det skulle kunna ge att ganska stort lyft med biamping utan ingrepp i högtalarna. Det kanske det i och för sig fortfarande kan göra men att det är som ni säger att ett aktivt delningsfilter i så fall är mer eller mindre bortkastat. Jag får ta mig en titt och se om det går att bryta sig in i högtalarna

Skall jag gå hela vägen så märker jag att jag måste läsa på en hel del. Jag her t.ex inte en susning om hur och vad jag skall mäta upp på högtalarelementen. Men det skall väl kunna lösa sig med en del surfning. Jag får helt enkelt ta lite i taget. "Resan" är ju faktiskt väl så rolig som målet!

Tackar för synpunkterna. Det har fått mig att lyfta blicken en bit!


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/04 :  22:17:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mina vanliga surftips då detta kommer upp:
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://www.tubecad.com/articles_2001/Active_Crossovers_and_Filters/
Lycka till!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2004/03/05 :  07:59:37  Show Profile Send perra_e a Private Message
Jag har läst Rod Elliott's sida ett antal gånger och ändå har jag missat det viktigaste
Här är hans introduktion:

The Most Common Question About Biamping
The most common question I get (three or four times each week) is

"Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
The answer is ... YES, otherwise you are not really biamping at all.

....

Equally important is the selection of the electronic crossover frequency. It must be the same as the original, within a few 10s of hertz. The only exception is where you might obtain information from the manufacturer of the speaker that allows the frequency to be modified. In general, I strongly suggest that you determine the original crossover frequency, and stay with it.

....

Passive biamping (where two amplifiers are used in a bi-wiring connection) is, IMHO, a waste of money. Although there may be some moderate sonic benefits, they are not worth the expense of the extra amplifier.

Med andra ord så har jag lärt mig detta. LÄS NOGGRANNARE
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000