HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diskant till Excel bas & erfarenheter av slavbas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:38:36  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag har köpt ett begagnat par Excel basar, modell W17E-002.

http://www.seas.no/excel_line/excel/e009.pdf

Jag tänker bygga ett par stativare av dom, men jag vet inte riktigt vilken diskant jag ska använda. Vill ju ha någon som matchar "klangen" i Excel basen. Har funderat på Excel diskanten, modell T25CF-001.

http://www.seas.no/excel_line/excel/E006.PDF

Eller kanske Thiel & Partner, modell C23-6.

http://www.accuton.com/e/data/products/c_drivers/C23/e_C23-6.html


Fråga 1: Någon som har andra förslag eller som byggt med den här Excel basen?

Fråga 2: Funderar på att bygga med seas slavbas modell SP17R, någon som har erfarenhet av det?


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/03 11:12:51

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:47:16  Show Profile Send Björn N a Private Message
Om jag inte minns fel bör Excelbasen delas rätt lågt, jag skulle titta på Exceldiskanterna i första hand

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:51:12  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Björn N:

Jag hade nog inte tänkt dela den högre än 2500 Hz, sprider dåligt över de frekvenserna. Är det lågt nog tror du?

Har du själv byggt med Excel element? Och jag har inte lyssnat så mycket på Excel diskanten, var några år sen sist! Vad går den att jämföra med?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/03 11:54:29
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:55:30  Show Profile Send plind a Private Message
Kolla här:http://www.speakerbuilding.com/content/1022/ M2 som den heter ska visst låta riktigt bra. Kolla oxå seas egna högtalarkit,jag har för mig att de har en modell med den basen+en slav.
Titta även på www.dynabel.no och stativarna exact+superexact. Där används scanspeak 9500 resp.9800 diskanter.

Peter
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:10:38  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Plind:

Jag är inte så mycket för ScanSpeak, vill ha mer detaljerat ljud. Eller som skaparen av M2 uttryckte sig:
quote:
SEAS has more detailed sound in mid-high, Whereas Scan-speak has more open sound in mid-bass.


Någon som vet hur Excel diskanten står sig mot ScanSpeaks?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:20:20  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
exceldiskanten kan jämföras med ss 9900 enligt en kille jag snackade med.. dom hadde testat båda odelat och kom fra till att dom 2 var blan de bäste diskanterna som finns. dom hadde testat ganska många alltså men dom 2 blev "kvar"

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:42:50  Show Profile Send plind a Private Message
Mcz!

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
SEAS has more detailed sound in mid-high, Whereas Scan-speak has more open sound in mid-bass.
Det omdömet gällde baselementet.När det gällde diskanten föredrog han
scanspeak. Dynabels modell superexact har din seas-bas+scanspeak 9800 aludome+8 tums slavbas. Den tycker jag verkar spännande.Det var från den jag snodde iden med slavbas till mina egna scanspeak-stativare
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:56:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Scan Speak har en ny värsting på gång som skall vara en tronföljare till 9900'an. Den nya bygger på teknik från SS Ring Radiator men använder sig av den normala dome'n. Verkar himla intressant!

Vem blir först i Sverige?

En C23'a känns helt rätt för detta bygge. Linjär, lågdistande och effekttålig så det räcker. Nackdel? Tja, helt kul är det inte försänka fyrkantiga element...

Skaaning har sitt nya bandelement. Har för mig den kostar i runda slängar 2000dkr. En imponerande hög känslighet OCH hög impedans.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/03 :  13:12:49  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Smallsuper_man:

Det låter ju lovande! Kanske får pröva Excel diskanten då?

Plind:

Såg det sen! Men jag är ändå inget för ScanSpeak, tycker inte de har någon vidare pris/prestanda..

Epkpeng:

Jag har INGA problem att försänka fyrkantiga element, en gammal jobbarkompis har startat eget företag där han gör detaljer i alla material med CNC styrda fräsar och svarvar. Bernu här på forumet ska tex göra en baffel i 30mm aluminium till sina Eton element (ER-4 AMT & 7-375/32 HEX)!

Kommer nog göra baffeln till dessa högtalare i 30mm ädelträ tillsammans med dämplim och ytterligare 20-30mm MDF. Så låter jag min jobbarkompis fräsa ut baffeln ur ädelträ biten med avrundade kanter (givetvis med stor radie) och perfekt försänkta element. Kanske fräser in något namn med!


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:12:51  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Det var jag som köpte just dessa basar nya och har kört dom med SS9700 utan bra resultat, bytte till Excels diskant och blev nöjd men efter bytet till Millenium var jag helt såld!

Ps. Kul att ni slaktade Malkolms lådor Ds.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:14:13  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag körde med 15 liters volym och avstämning vid precis 50Hz. Tyckte det lät klart bäst så.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:22:51  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
MaxMartin:

Du har inte prövat med slavbas? Och hehe, jag var inte intresserad av lådorna, bara de ingående komponenterna! Dessutom lät filtret inget vidare.. Kommer sälja ut överblivna delar efter slakten för en billig peng, så om någon vill ha ett par seas diskanter modell 19TNF (se bild/datablad nedan) eller en välbyggd låda i MDF med Flexstone finish är det bara att höra av sig!

http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H225.pdf

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:45:50  Show Profile Send UrSv a Private Message
"Scan Speak har en ny värsting på gång som skall vara en tronföljare till 9900'an. Den nya bygger på teknik från SS Ring Radiator men använder sig av den normala dome'n"

Det DÄR verkar mäkta intressant...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:58:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
UrSv:
Jupps! Stod i senaste High Fid i repportaget om CES. Neodynium magnet och lite annat smått och gott.
Hör av dig via mail (info@engelholmaudio.com) om du vill veta mer (från mig). Isf kan jag forska vidare...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:45:25  Show Profile Send l99_man a Private Message
Jag tänkte sticka i mellan med en fråga när ni ändå är inne på SS vs. Excel:
Planerar att bygga 3-vägs golvare med SF Amati-designen, men är osäker på vilka element jag skall välja. Jag tycker om detaljerat och välupplöst "sound". Har vägt dessa konfig mot varandra:
Alt.1 - Millenium + W15CY + 2xW22EX
Alt.2 - 9900 Rev + 15W/4531 + 2x18W8531

Kom gärna med andra förslag om ni har!

Har just nu två toppar med T25CF001 och W15CY001 och måste säga att T25CF001 är ett bra price/performance-alternativ...

/Martin

/Martin
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:23:01  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
I99_man:

Mer och mer verkar tala för att det blir T25CF-001! Den är ju inte så dyr heller, 895kr/st på HifiKit.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/04 :  01:07:07  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
Dessutom lät filtret inget vidare..


Förklara dig gärna, filtret var av sett till en st D25AG.


Slavbas har jag inte provat men jag kan tänka mig att det blir bättre

Kör du på T25CF-001, den är helt ok! Har du tittat på 003;an förresten? Samma modell men utan ferrofluid..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:28:28  Show Profile Send edison a Private Message
Mcz:

Jamo´s Excelbestyckade stativare (minns inte beteckningen just nu...) har både Excelbasen samt en av Seas Exceldiskanter)
Dessa kan du ju söka upp för liten hint om hur det kan låta...

Min kollega har Jamo´s "Excel"-golvare, med samma Seas Exceldiskant som deras stativare.
Tyvärr har jag inte hört dessa mer än lite hastigt vid ett tillfälle, och visst lät det bra.Frågan om hur dom låter jämfört med samma bas + SS-diskant är lite knepigare att besvara då jag helt enkelt inte vet ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/04 :  03:22:29  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
MaxMartin:

Filtret lät ljust/essigt och basen var nästan obefintlig. Skulle behövas en större baffelkompensation då baffeln var precis bredare än elementet. Och som sades tidigare så lät vokalisternas "s" väldigt essiga och vassa. Hela högtalaren lät ljusare än mina Amphion Helium+ som är ett par små stativare med 4,5" och 1" metallelement som låter åt det ljusare hållet.

Och jag har kollat på T25CF-003 och jämfört den med T25CF-001 men tycker den har för orolig amplitudkurva. Har du själv lyssnat och jämfört de två? Många säger ju att man ska undvika ferrofluid men T&P använder det och de låter ju j-t bra!

Edison:

Det är faktiskt just den Jamo stativare du nämner som är de enda högtalare jag lyssnat på seas excel element, och de blev jag imponerade av! Men det var för 4-5 år sedan, minns inte så bra länger..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2004/03/04 09:34:49
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:14:55  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Björn N:

Jag hade nog inte tänkt dela den högre än 2500 Hz, sprider dåligt över de frekvenserna. Är det lågt nog tror du?

Har du själv byggt med Excel element? Och jag har inte lyssnat så mycket på Excel diskanten, var några år sen sist! Vad går den att jämföra med?




Jag har inte byggt med Excel element, än så länge
runt 2500 Hz är en ganska lämplig deln. frekvens, 6,5 tummares spridning försämras därefter.
Jag skulle nog prova att dela ännu lägre, det projektet jag filar lite på nu tänker jag dela runt 2Khz, men det ställer ju en del krav på diskanten...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:28:10  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
MaxMartin:

Filtret lät ljust/essigt och basen var nästan obefintlig. Skulle behövas en större baffelkompensation då baffeln var precis bredare än elementet. Och som sades tidigare så lät vokalisternas "s" väldigt essiga och vassa. Hela högtalaren lät ljusare än mina Amphion Helium+ som är ett par små stativare med 4,5" och 1" metallelement som låter åt det ljusare hållet.



Exakt samma filter du fick med till basen använde jag men då var baffeln 2-3cm bredare.

Konstigt att du säger att basen var obefintlig, visserligen inte lyssnat på Malkolms konstverk själv men han sa att dom presterade bra botten.

Vad använde du för elektronik när du lyssnade på dom hemma?

Ang. s-ljudet tro jag diskanten är boven till det mesta. Jag har aldrig tyckt om den faktiskt. Som sagt är filtret uträknat till D25:an så nivå m.m stämmer ju inte speciellt bra.

Det roliga här med H225:an är att min brorsa köpte dessa för många herrans år sen och han tyckte också alltid att dom lät skit. Sen fixade jag ett par T25CF-001 till han och sen har han varit tyst. Det enda han klagar på är att han hör knastret otroligt närvarande med dessa när han spelar vinyl..
Han kör dom ihop med T14RCY/P.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:42:54  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Björn N:

Som sagt så är 2500Hz den högsta delningsfrekvensen jag tänkt mig. Kommer antagligen hamna ett par hundra hertz därunder, föredrar låg delningsfrekvens för att få stor spridning. Delar tex. mina datorsatelliter med en 5" och en 1" vid 1750Hz (men den ska höjas till 2000Hz). Men ännu värre är mina Amphion Helium+, de delar vid 1500Hz för en 4,5" och 1"!


MaxMartin:

Jag lyssnade inte så mycket på dom, kanske en halvtimme. Sedan plockade jag fram skruvmejseln! Iofs. spelade jag dom på min 2.1-förstärkare med inbyggt HP filter vid 80Hz, men mina Amphion spelade mer bas än vad dom gjorde! Är övertygad om att det var baffelkompenseringen som inte var tillräcklig. Och det får nog bli T25CF-001, alla talar ju så gott om den!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/03/04 :  18:32:06  Show Profile Send plind a Private Message
Mcz, du hade en fråga om slavbas oxå. Jag har själv en stativare med 8 tums seas-slav och det funkar aldeles utmärkt.Fint med variabel avstämning och jag tycker även att basen blir lite tightare och rappare än med rör
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/04 :  19:48:08  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Plind:

Tack för din erfarenhet! Det kommer nog bli en stativare med seas Excel T25CF-001 och seas SP17R! Tänkte försöka komma igång med bygget nästa månad, när nya pengar ramlat in!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/04 :  20:14:06  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Kanske titta på 8" slaven istället?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:33:41  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Plind:

Vad har du för aktivt element i dina stativare?

MaxMartin:

Varför skulle en 8" slavbas vara bättre än en 6,5"?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000