HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket mer för CD vs. Vinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:13:07  Show Profile Send sisko a Private Message
Hej!

Jag och en god kamrat har jämfört vinyl och CD ett längre tag nu och kommit fram till vinylens förkrossande överlägsenhet. Nåväl de grejer vi använt är inte speciellt märkvärdiga.

Skivspelare: Dual CS 505-3, Rega P2.
P-U: Denon (röda) och Ortonfon OM-10.
RIAA-steg: NAD PP2
Förstärkare: Nad C350, HK 670.
CD-spelare: NAD C541i.
Högtalare Monitor Audio Bronze B2, Dynaudio Audience 52

Trots denna i hifisammanhang mediokra uppställning sken vinylens fördelar klart igenom speciellt när det gällde instument som piano. Ett knäpp här eller där spelade inte så stor roll när det blev så tråkigt att lyssna på CD efteråt.

Min fråga är: hur mycket får man lägga ner på en CD-spelare för att den ska vara lika välljudande och medryckande som dessa två billiga vinylsvarvar?

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:26:49  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Något skumt ställd fråga, jag delar inte din uppfattning att en sådan skivspelar kombi över huvud taget låter speciellt kul (har lyssnat på om10 för länge sedan).

Det beror i botten på om man fortfarande tycker LP låter bättre än CD. Gör man det kan man nog argumentera för att vilken spelare som helst låter bättre.

Generellt får man nog spendera mer på skivspelare för att få riktigt topp ljud (går att förbättra för mycket pengar) medan CD spelare planar ut vid runt 20 000 kr.


Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:41:20  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:

Jag och en god kamrat har jämfört vinyl och CD ett längre tag nu och kommit fram till vinylens förkrossande överlägsenhet.



Intressant, man undrar vad det är som gör vinylen så mycket bättre.

Det betydligt lägre dynamikomfånget?
Basåtergivning med mycket dålig kanalseparation?
Hög distorsion?
Brus, svaj och knaster?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:50:43  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Yeah, but it's a dry heat


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:45:09  Show Profile Send sisko a Private Message
Tja vad är det som gör att en orginal Fender De Luxe (gitarr)förstärkare låter bättre än en ny digital line6. Kompression, knaster och brum

Allvarligt talat så tycker jag att rummet kommer fram mer i vinylen även med billiga spelare. Kanske dvd-a och sacd är bättre men jag tycker nog att det är onödigt och omöjligt att köpa om hela skivsamlingen

Att sedan LP:n gör en till en mer aktiv lyssnare (läs måste vända sida)så kan man koncentrera sig på musiken är ju inte dåligt. Tänk så mycket skit som produceras bara för att fylla ut dessa 75+ minuter.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:34:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
Men varför skulle CD vara det dyrare alternativet?
I ert "experiment" så kostar väl spelare, pickup och RIAA lite mer än CD-spelaren? Lääg därtill att en ny vinylskiva går på runt 300, så är jag inte säker på att CD är dyrare...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:26:54  Show Profile Send Heat a Private Message
Jag måste faktiskt ta och hålla med sisko här, Vinylen ger en betydligt mera musikalisk och medryckande känsla än Cd gör samt attman slipper lyssningströtthet. Sen om man som Bubben skriver, Köper Vinyler för 300kr styck så klart det blir dyrt men varför de 300kr för ett album när dom i allmänhet ligger på 130-180kr???

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:53:18  Show Profile Send nin a Private Message
Skulle vilja påstå att det mesta handlar om hur skivan (LP/CD) är mastrad. Så det går inte att säga hur mkt man ska lägga på CD-spelare för att den ska ge lika bra ljud som sin skivspelare. För det kommer vara olika beroende på utgåva och skiva.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:13:22  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Håller helt med Nin, det hänger på produktionen. Det sämsta i vinyl är det som släpptes under 80-talet, tunna skivor och musiken var nermixad med grep på vinyl. Äldre skivor och de som kom under "vinylrevolutionen" mot 90-talets slut (180 och 200 gram) låter fenomenalt bra. Jag tycker CD och vinyl kompletterar varandra ganska bra, ingen idé att börja tjafsa om att det ena låter bättre än det andra. John Mayer lyssnar jag helst på CD och Ella F lyssnar jag helst på vinyl. Förutom att utgåvorna spänner över hela spektrat "medioker" till "magi" både för CD och vinyl finns det även bra och trista CD-spelare liksom bra och trista vinylsvarvar. På de flesta mässor nuförtiden demonstraras majoritetet av anläggningarna med vinyl, det beror nog inte på CD-skivans överlägsenhet. Iså fall hade vartenda rum spelat SACD eller ännu hellre DVD-A. Just det ja, det fanns knappt någon musik att tillgå på de formaten.

Man får komma ihåg att vi är många som har stora vinylsamlingar, det är ju helskönt att kunna njuta av både gamla och nya skivor man köpt, oavsett format. Så det är ytterligare en anledning att låta formaten leva i symbios, utan att vara rivaler.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:18:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I helgen körde vi ett test med Wadia CD-transport och Dynamic Precision DA mot Ariston vinylspelare med Ortofon OM-40 MM-pickup och mitt RIAA. Tre LP jämfördes med tre motsvarande CD, resultatet blev 2-1 till vinyl. Men det beror VÄLDIGT mycket på mastringen, precis som nin påpekar. En Madonna-CD var rena katastrofen jämfört med vinylen. Kass mastring.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:24:10  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
CD är överlägset LP under förutsättning att båda utgåvorna har genomgått likadan mixnings och mastringsprocess.
Här har vi några fakta gällande cdns prestanda mot LPns:

Vinyl brusar minst 36 ggr mer än CD-systemet.

Vinyl ger oftat bara en massa distorsion i ultraljudsregistret, som intermodulerar med hörbara frekvenser och ger Sk-tljud om man har högtalare som kan återge över 20 kHz, blä! (därför kan det vara bättre med MM-pickuper än MC-puppor i ultraljudsregistret)

CD har mer än 1000 ggr bättre kanalseparation i högre frekvensregister och mer än 60 000 ggr bättre kanalseparation i basen.

CD slits ej när man spelar dem.

Inga knäppar hos CD

Inget svaj hos CD. Usch och fy för svaj på vinyl.

CD ÄR ett tidskontinuerligt system, inte "sönderhackat som köttfärs" som en del tror.

CD har möjlig frekvensgång ner till 0 Hz (inte alla tillverkare fixar dock detta, men systemet klarar det)

CD har oftast mycket mindre tonkurvefel och lägre distorsion.

Vilket man sedan upplever som bäst är en annan femma.


Mvh,



Edited by - hifirocker on 2004/03/03 17:25:51
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:42:19  Show Profile Send Per G a Private Message
qsecfor tycker att:
"Generellt får man nog spendera mer på skivspelare för att få riktigt topp ljud (går att förbättra för mycket pengar) medan CD spelare planar ut vid runt 20 000 kr."

Jag tycker nog att priserna hänger rätt bra ihop möjligen att cd är något dyrare. Att CD spelare planar ut vid 20.000 håller jag inte alls med om. Jag tycker snarare att dom börjar låta skapligt bra en bit över 10.000 och riktigt bra strax över 30.000.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:15:24  Show Profile Send gardd a Private Message
Vinylfreaket Geoff på TNT-audio tycker att audiomeca mephisto II X låter i samma klass som vinyl. I samband med att han fick in den produkten i sin hand, kunde han konstatera att det som tidigare gällt för honom inte längre gäller. http://www.tnt-audio.com/sorgenti/mephisto_e.html

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:34:12  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
Jag tycker nog att priserna hänger rätt bra ihop möjligen att cd är något dyrare. Att CD spelare planar ut vid 20.000 håller jag inte alls med om. Jag tycker snarare att dom börjar låta skapligt bra en bit över 10.000 och riktigt bra strax över 30.000.
/Per



Och jag som är fullständigt nöjd med min Pioneer 565 som cdspelaren och den kostar endast 3500 kr

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:56:58  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag köpte nyligen några CD-utgåvor av Duke Ellington LP som spelades in i slutet av 50-talet. Anledningen var att mina LP knastrade för mycket. Knastret orsakas av en idiotisk tvättning som jag utförde på sjuttiotalet.

Som vanligt så blir man besviken på hur CD-utgåvorna låter. Vad i herrans namn är det som den sk remastringen gör med ljudet och vilka människor är det som utför den? Vilka ljudideal har de? Man kan fundera på om dessa människor någonsin hört riktig levande musik.

Att Lp-skivorna i de flesta fall låter bättre än CD-utgåvorna skulle jag tro på beror på att på "den gamla goda tiden" så utfördes mastringsprocessen med minsta möjliga ljudpåverkan. Det gällde ju endast att göra masterbandet graverbart. Dessa tekniker satte en heder i att få skivan så lik bandet som möjligt.

I dag så får jag uppfattningen att mastringen (behövs den verkligen?)går ut på mesta möjliga ljudpåverkan. Att mastringsteknikern ska sätta sitt personliga ljudsignum på produkten. Det här har belysts av Ingemar Öhman som också har demonstrerat skillnaden för mig mellan mastrad resp icke mastrad CD-utgåva. Jag äger också ett par CD som jag fått från ljudtekniker. De är inte mastrade och de låter mer analoga än CD normalt låter.

Tekniska specifikationer och jämförelser blir betydelselösa när mjukvaran i ena fallet är totalt undermålig. Jag anser att det som skivbranchen ägnar sig åt idag när det gäller ljudideal är rena rama lurendrejeriet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:18:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
DrMabuse: Tänkvärt inlägg!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:38:32  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
DrMabuse: Bra inlägg

Mvh,
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:58:02  Show Profile Send erik a Private Message
CD börjar låta bra vid 30000kr och riktigt bra vid 100. LP låter bra för 5 men blir väldigt bra vid 100kkr där jag ändå tycker att CD har övertag totalt sett. Sen tycker jag att det är lite fel att jämföra samma musik på CD kontra LP eftersom det som det sagts blir att jämföra produktionen.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/04 :  00:35:25  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
jag har lyssnat på högtalare också, först vid en miljon kr låter det bra, fast riktigt bra blir det förstås inte förräns 10 milj kr.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/04 :  01:09:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Surt om det är mastringen som förstör cd-ljudet.
Hoppfullt, då skulle det, i alla fall i teorin, gå att göra någonting åt. Kanske att utbilda musiker till ljudtekniker eller tvärtom.

Bravo
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:18:14  Show Profile Send eliot a Private Message
Principiellt tycker jag att CD borde kunna vara minst lika bra som vinyl. Tänk bara att rista in ett spår i vinyl och sedan låta en nål vandra i spåret och då vibrera fram och tillbaka så att spolarna i övre ändan på hållaren (eng.: cantilever) också vibrerar och därigenom alstrar en (låg!) spänning som vi sedan förstärker. Skulle man hitta på det idag så skulle alla skratta!!!! - Ändå låter det förbluffande bra!!!

Jag har gjort jämförelser mellan CD och vinyl där det varit samma digitala inspelning som var ursprunget, t.ex "The Raven" av Rebecka Pigeon. Då tycker man att CD skall vara bättre men den blir klart distanserad.

Min CD-spelare har några år på nacken liksom min skivspelare. CD-spelaren är en Sonic Frontiers SFCD1 (50´000kr och class A i Stereophile 1996) och skivspelaren är en Simon Yorke (100 ex sålda i världen!) med luftlagrad tonarm....Det har säkert hänt en del på CD-fronten sedan dess medan min vinylspelare är svårslagen så denna jämförelse liksom de flesta haltar....

- För några år sedan hörde jag en jämförelse mellan relativt billiga apparater: det var en Rotel CD-spelare för 4000kr mot Simple Black skivspelare med Bladelius Phonosteg och där var CD-spelaren otroligt mycket bättre. - Men kanske anpassningen inte stämde, då låter vinyl orkeslöst och platt....

- Jag lyssnar gärna på båda medierna, men hos mig har vinyl mycket högre upplösning och detaljrikedom samt dynamik - men att alltid sätta på kompressorn på balkongen (den blir lätt djupfryst ) innan jag börjar lyssna är lite jobbigt

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/04 :  07:04:05  Show Profile Send Per G a Private Message
Matså,
"Och jag som är fullständigt nöjd med min Pioneer 565 som cdspelaren och den kostar endast 3500 kr"
Min bilstereo kostar hälften av vad din Pioneer kostar och jag är mycket nöjd med den!
Det jag reagerade på var åsikten att CD planar ut vid 10 lakan. Kände igen det från HiFi tidning som hade en referens CD för 7 och tyckte att det var max man skulle lägga. Samma tidning testade senare Naim's CDS2 och var helt lyriska!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:44:48  Show Profile Send nin a Private Message
hifirocker, Har du inte att tillföra debatten så kanske du inte ska posta heller?
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:04:28  Show Profile Send erik a Private Message
Däremot tycker jag det tar emot att köpa picup i paritet med ett bättre verk. Tusenlappar som nöts upp. Tyvärr är riktigt bra MC ett måste om man skall komma upp i CDkvalitet.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000