HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Akustik tips inför bygget av mitt nya ljudrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2004/03/02 :  12:14:25  Show Profile Send miol11 a Private Message
Ja som rubriken lyder behöver jag lite tips + synpynkter på att få till akustiken i mitt nya kombinerade ljud/film rum.

Förutsättningar:
Källare (huset byggt 45 så det måste vara ventilation mot väggarna)

Rummets mått:
höjd ca.205
Bredd ca.366
längd ca.386

Mina tankar är att brädklä väggarna med virke 95*10 med ca 2,3 cm luftspalt vägg-panel öppet någon cm längst ner mot golv och mot tak
för luft cirkulation.
Min tanke var också att ha ett mellanrum mellan brädorna på ca 0,5 till 1 cm.
Dels för att jag tror att det blir snyggare, men även för att väggen skall fungera som en "basfälla".

Taket är gjort av trä, tyvärr kan jag inte göra nåt mer där pga den mycket begränsade takhöjden

Golvet är ett betong golv där jag kommer att lägga en tunn heltäckningsmatta + en vanlig matta (skulle vilja ha en tjock tät heltäckningsmatta, men priset på 600kr kvm gör att jag måste avstå)

Sen tänkte jag bygga 4 st, ska jag kalla dom "tubetraps" 2m höga och ca 50.cm i diameter fylld med rockwoll + täckfoder runtom, klädd med tyg ställda i hörnen

Funderar även sätta upp någon typ av dämppanel på sidoväggarna för att dämpa lite rexlexer (vid "spegelpunkterna")

Vad tror ni??!! ÖS PÅ MED TIPS!!.... jag vet att det finns mycket duktiga medlemmar på det här forumet.

Tack på förhand




"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/02 :  13:06:23  Show Profile Send CC a Private Message
Du verkar var på rätt väg
Tänk bara på att det kanske behövs luftspalt mellan matta o betonggolv så att du inte stänger inne fukt! Fuktig heltäckningsmatta luktar

Fösta "spegel"reflexen i taket är bra att plocka osså!

Delar du med dig utav ett litet bildrepotage?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/03/02 :  13:39:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Håller med CC ... Var aktsam när det gäller fukt. Det är inte roligt att renovera/bygga något som man måste riva och åtgärda inom loppet av några månader ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/03/02 :  22:52:44  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Platon har en fin plastmatta som man ska lägga på innergolv, väggar eller tak för att få en luftspalt. Lägg den direkt på betonggolvet och sen golvskiva på det, du tappar bara ca 30 mm på det sättet samtidigt som du säkrar dej mot fukt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/02 :  23:43:19  Show Profile Send CC a Private Message
Platonmatta + golvspån ska de bli te min källarhåla när ekonomin tillåter Te dess e de tofflor som gäller Betonggolv = kallt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2004/03/03 :  13:07:45  Show Profile Send miol11 a Private Message
Jo visst platon + golvspån är säkert bättre....men det bygger på höjden, kostar, mm
Men det finns heltäckningsmattor som är gjord för att ligga på tex cementgolv dom andas, så är markfukten inte för stor så ska det funka.

Vad tror ni? mellanrummet mellan brädorna.... kommer avståndet mellan dom att göra någon skillnad?! eller

"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:10:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tube traps i hörnen dämpar tyvärr inte särskilt djupt i basen. Bättre då med hårt packad mineralulls skiva så jag berättat om tidigare (tråd i "bildrepotage") ställd 45 grader i hörnet dvs den tar samma plats som tubetraps med funkar bättre. Kostnaden blir relativt låg, ett par hundra eller så.

1:a reflexen vägg+tak kan också vara värt att diffusera dvs sprida med recept från samma tråd.

Ditt tak är så lågt (som mitt) vilket gör att det definitivt är med i ekvationen och du bör göra något där. Minst sprida diskanten dvs reglar monterade på tvären vridna så att spetsen är närmast golvet (förstår du hur jag menar?).

Micke

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2004/03/05 :  22:16:21  Show Profile Send miol11 a Private Message
CC:
Bilder kommer
Micke Y:
Intressant, jag ska försöka hitta din tråd.

"Ditt tak är så lågt (som mitt) vilket gör att det definitivt är med i ekvationen och du bör göra något där. Minst sprida diskanten dvs reglar monterade på tvären vridna så att spetsen är närmast golvet (förstår du hur jag menar?)."
nä jag hänger inte med riktigt.....menar du att jag ska ha göra typ av diffusor ala Svanå (http://www.diffusor.com/golden_horn_light1.htm)

"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page

miol11
Member

94 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:51:40  Show Profile Send miol11 a Private Message
Micke Y:
Jag tror att jag förstår principen med reglarna bättre nu, ja jag kanske ska prova att göra nåt sånt på första reflex i tak + sidovägg (kommer inte att kunna göra nåt som du gjort mellan högtalarna framtill, pga filmduken) tycker du att jag även ska göra en större variant till bakväggen?

Ang basabsorbenter:
Kommer jag nog att pröva med Isover 3769 markskiva som du rekomenderar.
Har jag fattat det rätt så är det bara att ställa 3 st skivor bakom varandra (med 2,3 cm luftspalt imellan?) och klä med tyg
En till fråga, dammar den där markskivan mycket?


"Less is more"
http://www.component.se/members/?user=miol11
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/03/06 :  23:06:08  Show Profile Send perob a Private Message
Här är en kille som gjort ett grundligt arbete...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12277
/P

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:40:48  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
quote:
Betonggolv = kallt!

Så har jag det i min källare. Förra ägaren klinkrade direkt på betongen. Gissar att golvtemperaturen, om jag har 20 i luften, är ca 4 grader. Att gå ner barfota på vintern är inte ens att tänka på!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000