HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Excelfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/02 :  01:24:03  Show Profile Send edison a Private Message
Har ett par 5" Seas Excel (W14CY001) som jag tänkt använda till ett par små tvåvägare.
Sett denna filterdesign för precis dessa elementen använda i en MTM-konfiguration (D´Appolito):
http://www.speakerbuilding.com/content/1040/froy4.pdf

Alltså filtret till den gamla Seas "Froy"-modellen.

Detta är avsett att dela vid 2,5 khz vilket jag tänkt stanna vid, men frågan är följande:
Skall något ändras i filtret, då jag bara skall använda 1 st 5" per högtalare, och inte två???

Jag antar att kompensationen för den fula resonanstoppen som finns i detta elements frekvensgång skall vara samma, men är inte så säker när det kommer till själva lågpassdelen.

Då 2 st basar används i MTM-varianten (Froy) blir ju resistansen 4 ohm, men 8 ohm vid 1 st element.Detta får mej att lura på om och HUR jag ska ändra värdena, givet att filtrets grunddesign i övrigt skall behållas.
(Jag är alltså inte ute efter tips om diskantfilteringen)

Hoppas nån "out there" "have an idea!"


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/02 01:26:35

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/02 :  14:16:13  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Föreslår följande:

http://audioclone.free.fr/responseONEsc.html

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/02 :  14:27:39  Show Profile Send edison a Private Message
Mr Ekan:
Tackar!
En liten detalj verkar lite lurig:
Mina element är magnesiumvarianten av Seas "gamla" excel 5".Den som använs i ProAcs Responsemodell är ett element som vad jag kan förstå är i stort sett likadant MEN med någon sorts plastkon eller möjligen en papperskon, och den har ju inte samma frekvensgång etc som mina magnesiumelement.

Iofs är det nog mest uppbrytningen vid höga frekvenser som skiljer, så nog ska jag ta och prova att göra ett "klonfilter"...

Än en gång tack för länken!
/Edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:26:32  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
På seas-filtret tar du bara och dubblar spolens värde och halverar kondingens. Svårare än så är det inte.

Sugkretsen måste du ha med.

Plastkonen som ni säger är TPX, en sorts plast som seas använder i några element.

Tycker förövrigt du absolut du ska använda seas filtret.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:44:18  Show Profile Send edison a Private Message
"På seas-filtret tar du bara och dubblar spolens värde och halverar kondingens. Svårare än så är det inte."

Aha, bara att slänga ihop och plocka fram bästa skivorna och spetsa öronen då... ;-)
Tack för info´n Max M!

"Sugkretsen måste du ha med."

Ja, det räknade jag med, det är ju där uppåt i registret som Excel-metallkonerna bråkar en del, så bort med resonans-toppen det är givet!

Kan väl iofs prova "Pro Ac-klon"-fltret med, då övriga egenskaper ju är rätt lika hos elementen...fast den ultratransparenta klangen lär inte finnas hos TPX´arna, alltså inte att räkna med att filter för det elementet är helt användbart till magnesiumkonerna.Så - det får komma i andra hand om jag inte gillar Seas-filtret med din föreslagna ändring!





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/04 :  03:28:40  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Edison, det är lite svårare än MaxMartin säger. Diskantens nivå måste dämpas ytterligare 3-6dB för att hamna på samma känslighet som basen. Och spridning med mera kan påverka hur filtret ska se ut. Har för mig att Froy är en D'appolito men det blir ju inte dina högtalare, så spridningen/ljudbilden kommer se annorlunda ut. Om jag vore du skulle jag köpa två baselement till och bygga en riktig Froy!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/04 :  08:41:34  Show Profile Send edison a Private Message
Verkligen lockande, bara det attdetta element inte finns längre (såvida jag inte hittar det begagnat förstås, vore ju allra mest intressant...)

OK, 3 db ner på diskanten så kan det i alla fall börja närma sej "the truth" ;-)

Tack även för detta svar, Mcz!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000