HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Copy-controlled
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/03/01 :  22:23:54  Show Profile Send forken a Private Message
Fick hem senaste beställningen från cdon för ett par dar sen och märkte att hälften av skivorna var "Copy-controlled". Har innan tyckt "Copy-controlled" är helt ok, fullt acceptabelt så situationen är idag. Tror dock inte det fyller den funktion som skivbolagen vill att det ska göra fast tycker ändå att de har rätt att använda det.

Fast nu är jag jävligt lack på dem. Gick inte att kopiera till min minidisc jag köpt för ett par månader sen. Äger inte en enda bränd skiva, lägger ett par tusen på skivor i månaden och detta är tacken! Va fan ska jag med en minidisc om man inte kan spela in på den?

Gick in på cdon och kollade på skivorna jag beställt och på deras sida nämns inte vilka som är "Copy-controlled", hur ska man veta vilka skivor som e skyddade och vilka som inte är?

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/01 :  22:52:15  Show Profile Send edison a Private Message
Skillnaden mellan "direkt digital" kopiering respektive analog är inte särdeles stor (generellt) med Minidisc.Det är ju redan en sorts "MP3"-variant, om än bättre pga mindre grad av datareduktion. än vad MP3 normalt medför.
Så du får nog kopiera dina redan köpta CD den "analoga vägen".
Hur mkt sämre (om hörbart alls) det blir beror ju på vad du har för klass på din MD-spelare, och på systemets klass som helhet förstås.
Dom Sonyspelare jag hört har alla låtit mkt bra (även dom billiga) och den MD-JA20ES jag har själv låter i stort lika bra via analoga som via digitala ingången.
Inte helt utan skillnad, men den är så liten att det absolut inte stör.

Framöver får du kanske ta och begära att din leverantör av CDs ger besked om "skyddat/icke skyddat" innan du köper...om du inte lyckas få bra ljud den analoga vägen förstås...

Återkom gärna i tråden med dina erfarenheter när du provat!

Rörande hälsningar/Edison

PS:
Jag räknar här med att du har en stationär MD; alla portabla har möjligen inte analog ingång...DS.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/01 22:55:50
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:44:45  Show Profile Send snare2 a Private Message
Man ska tänka på att spelar man in analogt på minidisc så får man ställa in inspelnings nivån manuellt & att det inte alltid att man får spårnummer på skivan.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:46:07  Show Profile Send freann a Private Message
Gå tillbaka till butiken och kräv att skivbolaget skickar dig nya skivor utan kopieringsskydd. Det är fullt möjligt att göra så! Skyll på allt - de funkar inte i bilen/dotterns stereo/MDn/macen etce etc. De kan i princip inte neka dig.
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/02 :  00:55:23  Show Profile Send Dan.P a Private Message
Har haft en Liteon 48125W brännare och nu en Liteon 52327S, använder mig av Nero 5.5.9.14.
Har aldrig haft problem med att rippa mina skivor till MD eller bilstereon.

Så prova med datorn, din CD eller CDr kanske "bullar" i kopieringsskyddet.

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/02 :  07:26:16  Show Profile Send razor a Private Message
Ginza markerar kopieringsskyddade skivor med en asterisk.
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:58:04  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag gjorde så här för att kopiera över Norah Jones (Copy Control)senaste till min MD-spelare. Jag äger givetvis original skivan.

Jag använde ExactAudioCopy (www.exactaudiocopy.de) för att ripa-skivan på min dator. Jag brände sedan en CD och kopierade denna till min MD-spelare via den optiska utgången.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2004/03/04 22:02:21
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/04 :  22:16:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Klaga, kräv nya skivor som inte är manipulerade.

Bravo
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:02:59  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Jeg har også laget en oppskrift på hvordan man kan lage sin egen sikkerhetskopi.
http://www.hifisentralen.no/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=musikk2;action=display;num=1077178319;start=0#0
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:05:21  Show Profile Send Joel a Private Message
drpatrik: Hur lyckades du med det? Mina Copy Controlskivor är omöjliga att göra backup på i EAC.

Mvh
Joel

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:53:01  Show Profile Send jos a Private Message
Jag har inte heller haft problem att kopiera mina skyddade skivor (Finns massa program som tar bort skydden)så jag har inte haft anledning att klaga, tills nu... Senaste skivan av Dido hackar till då och då när den spelas, originalskivan alltså, och nej, den är inte repig och det är inte fel på min spelare. Det är ju helt sjukt att de tillför skydd som förstör uppspelningen
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:56:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ni kan ju vara glad att det överhuvudtaget går att spela cd:n i era cdspelare. Min Audio Aero lät som en hottad KSP58 när den fick en Copy-controlled skiva i sig. Det var nått relä som fick spel. Nu har jag dock installerat ett nytt chip i den så nu ska det funka.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:02:08  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Min Audio Aero lät som en hottad KSP58 när den fick en Copy-controlled skiva i sig.


Haha jobbigt... Gasläge 2 då eller?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:04:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Upptäckte att "Stone Joss - Soul Sessions" är en COPY-Control... Kollade runt på HELA fodralet. Det står inte någonstans att det är en CompactDisc. Alltså bryter de inte mot reglementet för hur en CD skall vara.

Nu har min billiga DVD inga problem med denna skiva, utan jag tänkte mest sprida informationen om att det INTE är en "Riktigt" CD.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:20:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jos> Ja det fanns ju ett gäng gaslägen på den där kommer jag ihåg. Det var nog så tätt det kunde bli antar jag för frekvensen var väldigt hög på salvorna

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/03/05 :  16:55:55  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Joel: Allt beror på vilken CD/DVD-spelare du har i din dator!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/03/06 :  01:03:35  Show Profile Send jos a Private Message
Rydberg:

Ahh just ja, kanske va ksp90 jag tänkte på..
Men då fick du i alla fall ett maffig ljud
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/06 :  02:40:43  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Ksp58 har 2 gaslägen

Irriterande med kopieringsskydd. En intressant sak är att den ursprungliga RedBook-standarden för CD-skivor inte stödjer kopieringsskydd. Kopieringsskyddade skivor är med andra ord inte CD-skivor. Undrar hur det fungerar rent juridiskt med CD-spelare. Tänk er en CD-spelare som havererar pga en kopieringsskyddad skiva. Vems är felet? Konsumenten har ju använt produkten på ett felaktigt sätt genom att spela en "icke-cdskiva" i den...

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2004/03/06 :  03:48:00  Show Profile Send Rutger a Private Message
Klaga, klaga, klaga. Att väsnas gentemot skivbolagen är det
enda som hjälper. Plus att upprepa argumenten.

mmx_2: Tack för det nya argumentet! "Det stod på kvittot
att jag köpt en CD, men jag har kollat med Red Book och
det är banne mig ingen CD!"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:59:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Ksp58 har 2 gaslägen

mmx_2>Säker? Är det inte en ratt under pipan på KSP58 som har massa nummer på sig och man kan skruva på? Eller har jag drömt det?

Inställning av gasregulator
Vridknappen är låst på ställskruven. När skruven skruvats till bottenläge i
regulatorkroppen och därefter tillbaka till gasinställning 1 (snäppfjädern i
spåret mellan siffrorna 1 och 2), får man under normala förhållanden en
eldhastighet av 600–700 skott/min. Från bottenläge till läge 1 skall det
vara fyra snäpp. Om det inte är det, skall grundinställningen kontrolleras
av tekniker.
Om eldhastigheten är för låg, t ex på grund av stark kyla, måste man öka
gasmängden genom gasregulatorn (öka gasinställningen). Detta görs
genom att skruva upp gasregulatorn moturs.
Mellan varje spärrläge på vridknappen erhålls härvid en ökning av eldhastigheten.


Verkar vara steglös, ser så ut när man tittar på spränskissen också

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/03/06 13:38:53
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/06 :  13:01:19  Show Profile Send luften a Private Message
När jag köpte min nuvarande Sony SCD-XB770 hade jag lite problem med kopieringsskyddade. Första jag testade var "Within Temptation - Mother Earth Special Edition", den funkade inte (denna skiva saknar cd-logon). Fanns en adress på baksidan till www.bmg-copycontrol.info där man kunde klaga på dem. Inom 24h hade jag fått svar via mejl att dom kollat upp att min scd-xb770 nog inte ska ha några problem med deras skivor, men eventuellt kan skivan ha nåt fel, så dom bad mej skicka in den för kontroll i deras maskin. Nästa skiva som jag testade var "Gregorian - Masters of Chant Chapter II" (med cd-logo, dock kopieringsskyddad) som inte heller funkade. www.edel.de stod det på skivan, och dom hade förstås en support mejl. Satte iväg ett mejl åt dem, och 3 dygn senare fick jag svaret: Alla våra skivor är kopieringsskyddade, vi kan tyvärr inte hjälpa dig.

Efter vidare tester, och senare problem med ett flertal andra skivor, så åkte själva spelaren in på service, och efter det så spelar den skivorna, men jag tänkte bara dela med mig av svaren från olika bolag.

//air
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/06 :  13:54:43  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Rydberg-> Hmm, den var kanske steglös, kom bara ihåg de där siffrona 1 och 2. Har handboken någonstans, men hittar den dessvärre inte nu. Rolig att skjuta med var den i alla fall!

Helt OT. Kan berätta en eskapad som drabbade min granpluton. De glömde sin Ksp58 i fält!!! 500lösplug satt i den när en bonde kom och hittade den! Bonden var av det godtrogna slaget och ringde polisen. Sedan fick ett mycket skamset befäl åka och hämta Ksp:n hos fabror P...

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:05:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
mmx_2> He he, sånt får INTE hända Tur att bonden var ärlig iallafall.

Jo den är kul att skjuta, var lite för lätt för den (ca 60kg) och de först skotten kom rätt sen bar det iväg , idag skulle det nog gå bättre

Här finns en hel bok om KSP58B http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/pubdok/soldr_mtrl_vapen_ksp_58b.pdf

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:09:08  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Trevligt, digital SoldF, man blir ju lätt nostalgisk! Favoriten var strid i bebyggelse med "lasertillsats". Bara gruppera upp ksp:npå ett hustak och peppra

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:13:29  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
KSP58 är inte steglös men det finns en massa "hack" att ställa den på med ratten under pipan.
AK5 har gasläge 1 (normalläge) och gasläge2 (för smutsiga vapen och vid kyla).
Det var ett spjäll man ändrade på översidan av vapnet.

KSP90 kommer jag inte ihåg eftersom vi inte sköt så mycket med den på min tid.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:53:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
KSP58 är inte steglös men det finns en massa "hack" att ställa den på med ratten under pipan
Jo med massa hack menade jag steglös

quote:
AK5 har gasläge 1 (normalläge) och gasläge2 (för smutsiga vapen och vid kyla).
Det var ett spjäll man ändrade på översidan av vapnet.
Jo det har jag full koll på, antal tusen skott med den där och antal hundra timmar vård

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/03/06 14:54:36
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000