Author |
Topic |
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2004/03/01 : 19:24:54
|
Jag har på Malmsjö hifi i lördags och kollade uppgraderingsalternativ från mina Audiovector M3 super. Jag tänkte rapportera lite om någon är intresserad.
Jag lyssnade på numera "gamla" M3 signature och avantgard samt nya Mi3 signature. Allt var tillsammans med Vincent elektronik - CD-S3 samt SV233, dvs samma som jag själv äger hemma.
Tyvärr fanns inga M3 super kvar, så jag kunde inte kalibrera mig mha dem. Jag började därför med M3 signature. Jag upplevde i förhållande till super hemma en klart skirare diskant, något bättre mellanregister samt en lite mer kontrollerad och tajt bas. Det var mest diskanten som framstod som den stora förbättringen, men sammantaget blev ljudbilten mer homogen.
När det gällde mellanregistret framstod kvinnliga röster som mer naturliga och välupplösta än hemma med mina M3 super, men de var ännu inte i referensklass.
Fortsättning följer
|
Edited by - staffann on 2004/03/01 19:38:26 |
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2004/03/01 : 19:30:35
|
Ut med gamla M3 sig och in med nya Mi3 sig. Var lite spänd på hur det skulle låta...
Det övergripande intrycket var att högtalarna blivit lite ljusare. Det beror nog på två saker - dels är basen ytterligare lite tajtare och stramare (och även mindre fylliga) och dels innehåller diskanten mer energi. Mellanregistret var kanske lite bättre än gamla signature - lite bättre överlämning mellan elementen.
Totalt föll förändringen mig inte riktigt på läppen. Jag föredrog den extra fyllighet som den gamla högtalaren gav, och jag kommer inte att betala extra för att få en Mi3 sig istället. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2004/03/01 : 19:36:42
|
Så var det dags för M3 avantgarde. Helt klart var detta den bästa högtalaren under denna sessionen. Mer detaljer i diskanten, klart bäst mellanregister och det kändes av någon anledning som om även basen höjde sig ett litet snäpp. Kvinnliga röster blev väldigt välupplösta och naturliga.
I ljushet/fyllighet låg den mittemellan M3 sig och Mi3 sig.
Så vad blir det? Jag tror jag nöjer mig med en uppgradering till M3 signature. Mi3 signature ser jag vissa kvaliteter i, men är inte riktigt i min smak. M3 avantgard är ju bäst, men kostar också mer. Dessutom gillar jag det lite mjuka ljudet från en bra domediskant. Det som jag framför allt får göra avkall på är det förbättrade mellanregistret. Synd att det inte finns en M3 signature plus med avantgardens mellanreg... |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 07:56:07
|
Hej Steffann!
Har själv spelat med M3 sig. under två år och dessa lät otroligt bra och extremt naturligt, men man får kanske ge lite avkall på detaljer i mellanregistret. Så att mixa med M3 avant. mellanreg till M3 sig. skulle vara det ultimata. Jag skulle absolut inte önska mer diskant till M3 sig. så hoppa över Mi3 sig.
Har även ägt M3 avant. under ett år och va faktiskt inte lika nöjd med dessa som med M3 sig. Avantgarden tyckte jag hade en för över exponerad diskant. Många inspelningar lät brusiga, fräsiga och "sss"-iga.
Så av dessa högtalare du nämt skulle jag utan tvekan valt Audiovector M3 Signatur.
P.S. Som en liten knorr på slutet kan jag tillägga att jag slutade med Dynaudio Contour S3.4, som nu kostar lika mycket som Mi3 sig. S3.4 påminner mycket om M3 sig. fast med mer detaljer i mellanregistret, bättre "ljud släpp" och djupare bas.
|
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
Buffert
Member
130 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 09:11:54
|
Intressanta reflektioner över nya och gamla signature. Har själv funderingar på att uppgradera mina M3 Super till Signature status men har ännu inte haft möjligheten att höra den nya serien. Vad gäller skillnaden mellan "gamla" Super och Signature kan jag bara stämma in i din beskrivning. Har du möjligvis några priser på vad uppgraderingen super => signature kostar idag? Går det att uppgradera till "gamla" signature eller är enda alternativet nya Mi3 signature?
|
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 11:39:00
|
Ännu går det att uppgradera M3 eller M3 super till M3 signature. Hur länge är väl frågan - jag skulle tro att det går så länge som de har delar i lager. Och hur länge det är kan man ju bara spekulera om. Jag har ingen bra Dynaudio handlare i närheten, annars hade det helt klart varit ett alternativ. Uppgraderingen M3 super -> M3 signature tror jag ska kosta 6500:- Att uppgradera till nya Mi3 sig vet jag inte alls vad det skulle kosta, men blir antagligen mycket dyrare eftersom alla element ska bytas. /Staffan |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 12:34:59
|
Rätt mycket har hänt med högtalare och i:et i namnet är inte bara för nya utseedet. Det som bla kom upp i min diskussion med en från Audiovector var just diskanten i mina avantgarde som jag ibland tycker kan bli snäppet för ljusa ibland. Detta ska vara mer avrundat på dom nya utan att för den skull dämpat den. Jag vet om att jag nu har vissa akustika problem i mitt rum som gör allt tydligare också.
Har själv inte fått tid ännu att hårdtesta den men det kommer att köras test sida vid sida med gamla och nya M3 Avantgarde och ev även M3 Avantgarde triampat.
Jag vill främst leta efter alla tydliga skillnader men mest just kolla det med gamla/nya diskanten.
Den som vill har lite mer info om dom nya modellerna och whitepapers på dom kan mejla mig.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 12:57:39
|
Underligt att de säger sig ha gjort Avantgarde mjukare i diskanten medan signature helt klart blivit ljusare - vid min provlyssning ännu ljusare än gamla Avantgarde... |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:00:13
|
Låter konstigt, kanske för lite spelade? Jag spelade in mina Avantgarde kanske runt 150h innan jag tyckte dom började bli riktigt bra. Inbilling tycker vissa stor skillnad tycker jag själv. Kan tyvärr inte komma med egna kommentarer ännu då jag inte fått tillräckligt med tid för att jämnföra gammal vs ny modell ännu.
|
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 18:25:18
|
Audiovector har ju tidigare haft ett aktivt delningsfilter. Sedan tog de bort filtret, om jag förstod rätt. Har Audiovector kommit med ett nytt filter eller vad är det som händer? Viktigast: har någon lyssnat på det med någon av AV högtalare? |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 18:41:37
|
Deras aktiva filter Avex finns fortfarande kvar och aldrig tagits bort heller. Självklart så finns det uppdaterad version för nya högtalarna också. Avex filtrena är inget som direkt ligger på högar i lager. Skulle gissa på att dom ordnas vid beställning bla för att det inte sälj lika många som högtalare och för att anpassa filtrer perfekt efter högtalarna. Minns inte exakt men runt 20-25 000:- får man ge för ett avex filter. Jag har lyssnat en hel del på det ihop med triampade Avantgarde och Bi-ampad Avantgarde center. Vi använder det nämligen som referens när vi testar olika produkter.
På bilden under den ljusare grå video så syns Avexfiltet.
Lyftet är verkligen stor ihop med Avex filtet men det kostar och en jäkla massa extra då det krävs en massa extra slutsteg och filtret inte är direkt gratis. Har man ett par S6:or Arreté tex så är nog valet enklare efter man lagt ut så stor pengar iaf.
Har dock aldrig stött på några Avex ute i handel eller för demo men ev en demokörning i framtiden hur den nu kommer att arta sig kommer ev att innehålla Avex och tri-ampat.
|
|
|
|
Topic |
|