HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zap-Pulse 2.2SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/03/01 :  17:49:03  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Nu har jag provkört mitt nya slutsteg innehållande tre Zap-Pulse 2.2SE. Tyvärr fungerade inte softstartmodulen. Den ger spänning hela tiden, det blir ingen fördröjning när jag slår på huvudbrytaren och inget klick i reläet hörs. Har mejlat LC-Audio men ännu inte fått något svar.

Ett annat problem vid uppstarten är att det hörs en kraftig knäpp i högtalarna efterföljt av en karftigt högfrekvent vinande. Det vinande ljudet avtar dock efter en stund varpå det låter helt normalt, ett svagt brusande ljud. Frågan är om min hembyggda nätdelsmodul bestående av två kondensatorer från en "supernätdel" som jag använt till ett tidigare XP-Millenniumsteg är boven i dramat. Jag tänkte först använda hela "supernätdelen" med Henrik på LC-Audio avrådde pga att mellanregistret då skulle tappa lite i upplösning.

Är inne på att beställa en nätdelsmodul modell Predator, om den nu kan användas till tre Zap-Pulse. Finns det några idéer på forumet är jag tacksam.

Hasse

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:29:09  Show Profile Send AndersP a Private Message
Konstigt. Dom där modulerna ska ju vara supertysta nu. Inte ett knäpp en gång vid uppstart. Tänker köpa några själv så jag följer tråden med stort intresse.

Predatormodulen använder dom till 3 eller 4 moduler på nån bild om jag inte minns fel.

Hur låter det när du spelar musik? Brusar det?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:38:51  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Absolut inte! Ljudet är mycket välupplöst, analytiskt och med en perfekt ljudbild. Dessutom är basen mer markerad än jag tidigare hört. Jag jämför med mitt XP-steg som av många anses som mycket välljudande.

Hasse
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:39:06  Show Profile Send Lash a Private Message
Om relät på mjukstarten är trasigt så går väl strömen genom motståndet hela tiden vilket inte kan vara alltför bra. Du kanske inte bör använda mjukstarten tills du fått den utbytt. Eller är relätt kanske så tyst så du inte hör det?

Knäpp i högtalarna vid av/på har jag också, fast jag har 2.0. Bruset kanske beror på försteget? Har du jordat någon av elektroniken i chassiet? Det har alldrig funkat bra för mig och brukar ge brum.

Vad menar du med att supernätdelen ger sämmre upplösning i mellanregistret?

Edited by - Lash on 2004/03/01 18:40:42
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:37:06  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Jag har plockat bort mjukstarten. Jag har en liknande modell från LC-Audio med ett relä av samma typ och det klickar till vid tillslag. Ang bruset så är det normalt i förhållande till min processor.
Jag jordade slutsteget till en början men fick ge upp den tanken efter en första test, det brummade. Enligt Henrik på LC-Audio ger en större kondensatorbank sämre upplösning i mellanregistret med klass-D steg. Deras Predator har endast två kondingar i nätmodulen och det slutsteget har ju fått mycket ros. Kan jag bara använda den nätmodulen till tre steg köper jag en direkt för det är inga stora pengar i det stora hela.

Hasse
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:51:15  Show Profile Send AndersP a Private Message
Är det här Predatornätdelen?



Fins på aktiva filter sidan.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2004/03/01 19:52:52
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:05:59  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Tack för tipset. Jag har gjort en sådan nätdel vilket borde fungera. Någon påstod att kondensatorerna kanske är defekta därav knäppen och det efterföljande vinandet en stund tills kondensatorerna laddats upp.

Hasse
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:06:06  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur stor nätdel rekomenderades av henrik då? Spelar det någon roll hur många zappar man har?
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:07:36  Show Profile Send hanse1 a Private Message
Henrik har inte svarat på det mejlet än. Väntar med spänning.

Hasse
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:20:11  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
"Väntar med SPÄNNING"!!! Kul! :-)
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:04:02  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Jeg har hatt alle versjoner av zappulse, og alle har fungert ok, bortsett i fra 2.2se som jeg testet for en ukes tid tilbake. Da jeg satte +/60 v på så brant den motstanden mellom de to Black Gate vk kondisene opp. Dette er en 2.2 ohms motstand som sitter i serie med en 0.1 uf Rifa PHE 450 kondensator og danner et zobel filter.
Dette kan tyde på selvsving. Det er en annen i Norge som har opplevd akkurat det samme, og han har heller ikke hatt problemer tidligere.
Det er bestilt nye fra lcaudio og de er på vei.
Lcaudio er ikke så veldgi flinke å svare på mail.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000