HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio Tronic CM 3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/02/29 :  20:48:44  Show Profile Send vole a Private Message
Någon som har info ang. dessa högtalare. Jag har kollat runt på nätet ang. info, men inte funnit något (deras sida finns inte längre). Det jag vet är att det är Bo Bengtsson som byggt dem och jobbar numera på Mark Levinson. Har även fått fram lite info ang. ljudet, men inget direkt djupare.

Det sägs även att det fortfarande går att göra beställning på dessa högtalare, någon som vet något om det ?

Tacksam för info !

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:12:37  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det jag vet är att det rör sig om en transmissionline högtalare.
Dubbla KEF B200A 8"
Ett Gamma VLD 13 diskanthorn.

Sedan iget mera, tyvärr.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:34:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag ägde ett par för en del år sedan och den är ganska kul. Djup bas, mycket bas, detaljerad diskant, kan spela högt men samtidigt har den en del "egenheter". Ljudspridningen är mycket olika i registren och diskanten är mycket riktad vilket kan passa bra eller bli irriterande. Om jag kommer ihåg rätt så var mellanregistret lite återhållet.
Du kan nog hitta en del billiga begagnade vilket kan vara ett kap om ditt rum inte är för litet.

Massor med party om man gillar lite tuffare musik.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:41:07  Show Profile Send Patrik B a Private Message
En arbetskompis (Ola) äger ett par sådana och jag har faktiskt lyssnat en stund på dom.

Ljudet kan beskrivas som dynamiskt med fina transienter. Sen så kan man säga vad man vill om banddiskanterna... Ola säger att det går att döda människor med diskantljudet om man spelar fel musik och det kan nog stämma! Jag kan vara diplomatisk och säga att diskanten är energisk!

Den höga känsligheten gör att dom kan lämpa sig för mindre (rör?)förstärkare.

Tidigare fanns det även information att få på denna länk men nu verkar han mer vara intresserad utav sina nya projekt. http://www.algonet.se/~upside/audio-tronic.htm

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/02/29 :  22:24:32  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
vole:
Jag har ett par, spelar faktiskt på dem nu. Jag tycker att det är en fantastisk bra bas, i rätt rum. Kräver ett relativt stort rum, jag har testat mina i 5 olika rum och de låter bäst i rum över 30 kvadratmeter.
Håller med om att diskanten (Gamma VLD 13, specialversion) kan vara lite speciell, så för tillfället så använder jag en Decca London diskant som jag driver med ett separat slutsteg (aktiv delning).

Det finns några begagnade på markanden kolla på blocket, priserna ligger kring 8000-10000 paret begagnade.
Det finns en specialversion som heter pro, de är bestyckade med ett extra baselament(Kef)och går ännu lägre i basen. Och lådorna är en del högre.

Slutsteg till basen använder jag två monoslutsteg från Tandberg, öven om de är lättdrivna så tycker jag att de slukar en del effekt när man skall spela högt.

edit: Principen på lådorna är Voigt horn (Kvartvågspipor)

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2004/02/29 22:27:31
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/02/29 :  22:49:26  Show Profile Send vole a Private Message
Det verkar som det är ett par "bråkiga" högtalare. Jag sitter med ett rum på ca. 25 kvm och det rekomenderas 1 m från bakvägg i plasering (bara läst). Ni alla har pratat om -djup bas, detaljerad diskant. Hur är helheten i ljudbilden ? Iofs så är det ju alltid en bedömmnings fråga hos var och en av oss som lyssnar, men man kan ju alltid vara överens om närvaro - icke närvaro (hoppas ni är med på vad jag menar).
När landa dessa på marknaden ? (sägs iofs att de går att beställas i dagsläget.

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/02/29 :  22:52:58  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Det finns även en modell som hette CM - 3 Pro Ultra. Halvvågspipa, tre Kefbasar och Gamma VLD - 13. Dom är ca. 160 cm. höga och pipan mynnar ut på baksidan. CM - 3 Pro är lika stora som CM - 3: orna, btw.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/03/01 00:50:55
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/01 :  00:53:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja min farsa har sådana. Har varit i hans ägo sedan -78. Högtalarna är bra på att spela rock och gärna med mycket blås. Opera går också bra. Desto mer som händer samtidigt desto bättre. Partyfaktorn är hög och basen gräver djupt med bibehållen snärt. Konstruktionen är som sagt en transmission-line eller kvartsvågpipa.
Avstämningen känner jag inte till exakt men uppgiven frekvensgång är 24Hz-20Khz. Och det kan mycket väl stämma. Diskanten är inte alls som normala domdiskanter. Den är väldigt naken, lätt och luftig men spridningsmönstret är lite annorlunda varför den kan uppfattas som spetsig ibland.
Frekvensgången i basen är inte superrak precis och med vissa långa bastoner tex orgel märks att det finns lite dalar och toppar. Iden med konstruktionen är att den akustiska fasen skall vara linjär med ett minimum av förvrängning. De två 8" basarna är ganska högt delade med enkla filter för att bibehålla transientresponsen.
Dessa högtalare är nog mest hemma i lite större rum där dom får "andas fritt".
Förstärkarren får ej vara klen för då blir basen blöt och förlorar skärpa.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/03/01 01:01:29
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2004/03/01 :  01:47:30  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Hej Vole (och alla andra)

Sålde mina CM3 nyligen. De gjorde god tjänst i många år och innan jag skickade dem gjorde jag fotokopior av handboken m.m som följde med. PM:a mig din fysiska adress så kommer kopior på posten. Har ingen scanner.
Lyssnade på ett par pro-ultra innan jag köpte. Samma ljud, bara mer (djupare) bas till 16Hz. Det var innan aktiva subwoofers slog igenom, men prislappen kändes inte motiverad. CM3:orna var dyra nog...

Att CM3:orna var ett rejält kliv uppåt från ett par Cervin-Vega A123 behöver knappast sägas. Bra tryck men ingen "smocka". Detaljerad (och ganska mycket) diskant, men kanske lite slöa i låga mellanreg. Nivån dock ok, ingen "hängmatta" i frekvensgången vad jag tror. Ljudet är det inget direkt fel på tycker jag. Svårt att säga, men jag led lite av att diskanten är ganska riktad och behövde bara något bättre för att allt skulle bli kul igen.

Egentligen tror jag att CM3 är bland de bättre högtalarna för de som vill bränna på lite. Frågetecken för reservdelstillgång om man skulle råka bränna banddiskanten, men det borde det gå få tag i reservdelar.

JBL 250Ti som jag använder nu har bra mycket mer upplösning och klipp i låga m-reg. Upptäckte en del "nya" instrument, bl.a kontrabasen. Eftersom de är mer trögdrivna behövdes klart mer effekt. Tyvärr.

Bästa Hälsningar
Christer

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/01 :  06:09:51  Show Profile Send patrikf a Private Message
Här avhandlas bla cm3 med konstruktören på ett hörn
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1578&postdays=0&postorder=asc&start=25
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/03/01 :  09:41:33  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag ägde och använde ett par CM3:or i ett antal år. Djupbasen och diskanten är i världsklass faktiskt, är kanske inte så superfasta i botten dock. Mycket god tredimensionalitet. Men dom är stora och tunga. Ett kap till priset, du får ett par CM3:or för 4000 kr. CM3 Pro får du ge kanske 6000 kr för, Pro Ultra ungefär sama tror jag, men dom är inte så vanliga.

Jag tycker det är helt fel att kalla dom för partyhögtalare, det förtjänar ett mycket bättre epitet. Banddiskanterna går att få tag på från Bosse Bengtsson själv, KEF-elementen är det värre med, de tillverkas inte längre.

mvh

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/01 :  15:20:28  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Audiotronic gjorde även elektrostatdiskanter till CM3, små paneler som man ställde ovanpå högtalaren. En dramatisk förbättring jämfört med Gammahornen, men de kostade ju en del.
Beträffande Gammahornen har jag hört att Bengtsson själv provlyssnade varje element innan dom monterades , så man kan verkligen tala om kvalitetskontroll här...De han inte var nöjd med skickades tillbaka till fabriken, och det lär ha varit många element.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/01 :  17:41:17  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
bostrowskij:
Jag upplevde en stor förbättring med när jag bytade till Decca banddiskanterna och kör aktiv delning.
Hadde en del problem med Gamma hornen att aluminium banden gick sönder, jag tycker att de är rätt känsliga. Har kjöpt ersättningsband på Hi-Fi Kit, men det är inte riktigt samma som sitter orginal. Bo bengtsson tog 2000:- för att byta banden (ca 7 år sedan). Och HiFi Kit tar 75:- paret för banden, men då får man byta dem själv. Det är inte så svårt, bara man inte använder någon magnetiskt material (skruvmeisel tex) när man skall skruva på plats hållarna till banden. Starkt magnetfällt och det går inte att hålla skruvmeiseln stilla, det är lättt att den glider och förstör bandet.

Har jämfört mina CM3or mot B&W (kommer inte exakt ihåg vilken modell, tror det var någon ur 600 serien, golvhögtalare med 2 basar). Och jag tyckte att basen var betydligt bättre på CM3orna, men upplösningen i mellanregistret ligger lite efter och diskanten tyckte jag låter bättre (det var med Decca diskanten och aktiv delning). B&W kördes utan aktiv delning.
Jag skulle inte heller kalla de för "partyhögtalare" även om de kan spela djupt och högt, så finns det en hel del kvaliteér i dessa högtalarna som jag saknar i många nyare.
Om jag jämför dem med ettt par andra högtalare som jag har, Dynaudio Audience 42 (då jämför jag inte basen) så har DA 42 bättre upplösning och större spridning på diskanten (större lyssningsområde).

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2004/03/01 17:42:01
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:25:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Party? Bah, då har du inte hört dom med Prodigy. Men faktum är att dom låter bäst med jazz. Gärna fläskig tenorsax typ Dexter Gordon.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:04:16  Show Profile Send vole a Private Message
jag tackar för infon ang. dessa högtalare. Det verkar som man kan fyllas lika mycket av förälskelse som hat för dessa.

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:28:32  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Håller med brumel om att cm3:orna är allra bäst med akustisk musik. Fast det är klart, Slayer lät hemskt bra i dom också...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000