HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 *** SÅLT *** Audio Analogue
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/02/29 :  12:38:36  Show Profile Send Soulman a Private Message
Pga av barn och husplaner är det tyvärr dags att ta ett steg tillbaka i en medveten nergradering. Säljer nu därför min Audio Analogue-kombo.

Audio Analogue Bellini mk2
Fjärrstyrt försteg, med en fjärr som enligt mig är en av hifi-världens läckraste Nypris 8900 kr. Mitt pris 5000 kr.

Audio Analogue Donizetti mono
Monoblock på 100 Watt i 8 ohm och 160 Watt i 4 ohm. Nypris 14400 kr. Mitt pris 8000 kr.

Bild på kombon på plats hemma hos mig..



Mycket trevlig kombination. Härligt detaljerat ljud med mycket fin 3d. Dock helt utan vasshet. Kombinationen har bla testats i High Fidelity nr 4 2002. Citat från testen:

"Audio Analogue har ett ljude som är lättflytande och behagligt att lyssna till. Man frestas att kalla det analogt, och även musikaltiskt. Det är en levande och aktiv återgivning med detaljer och transienter, dynamisk klarhet och fint perspektiv. Texter står klart och rent, man kan förstå vad folk sjunger. Det antyder att både återgivningen av detaljer samt förstärkarens förmåga att kontrollera transienter är fin. Man upplever distorsionen som låg, återgivningen är ren och transparent.

Startar vi längst ned så är botten förnuftig och djup. Ljudet är vitalt och aktivt, kanske fokuseras det lite mer på energi än på absolut djup. Transientåtergivningen är ok. Om man jämför med utrustning i en annan (högre) prisklass kan man naturligvis uppleva mer djup, fasthet och "power" i detta område. Men det stör inte, återgivningen passar fint med den generella ljudbilden.

Mellanregistret är ett startkt kort med många färger, dynamisk differentiering och stor naturlighet. Diskanten är ren, detaljerad och mycket utsträckt."

"Totalt värderat är anläggningens klangbalans fantastiskt neutral, den kan varken kallas varm eller kall. Detta bidrar säkert till att man inte emsidigt fokuserar på exempelvis basåtergivningen, det finns frihet till att lyssna på alla aspekter av återgivningen, som också gör matchningen till högtalare lättare."

"Steroeperspektivet är utmärkt. Det är lugn i salen och musikerna sitter där de sitter. Man har en klar känsla av att det är inspelningen som sätter begränsningen. Förstärkarkombinationen är absolut avslöjande gentemot källmaterialet och eventuella problem exponeras genast."

Läs mer om produkterna på http://www.audioanalogue.it/inglese/index.html

Vid köp av både Bellini och Donizetti blir priset 12000 kr. Vid köp av båda skickar jag dessutom med en signalkabel (rca), CN Ljudteknik "Reference Ag" (nypris 900 kr) som nyligen testades i High Fidelity och där ansågs ligga i toppen av sitt prissegment.

Jag är första ägaren. Inköpta av mig september 2002. Orginalkartonger och manualer finns. De kan alltså skickas. Jag se dock helst en köpare i närområdet kring Göteborg...

Maila, PM:a eller skriv i tråden vid intresse eller frågor.

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2004/03/24 10:41:58

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:47:12  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vilken ljudkaraktär har försteget och effektsteget? Är priset för två monoblock ?

Har du några tester att del ge?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/02/29 14:52:00
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:30:45  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hinken74 -> Jag har faktiskt aldrig hört var och en för sig så jag kan bara uttala mig om hur kombinationen låter... Jag skulle vilja karaktärisera dem som neutrala och homogena. De låter aldrig kallt eller vasst, snarare lite varmt och mjukt. Mellanregistret är nog deras starkaste sida enligt min mening. Röster låter naturligt och med bra "kropp". Diskanten är detaljerad men aldrig vass. Basen går djupt och är hyggligt fast. Med ett par mer lättdrivna högtalare än mina Jamo Concert 11 är förmodligen basen ännu fastare... Och i ett bättre rum... Allra bäst är de med akustisk musik. Johnny Cash American recording-serie är helt underbar. Likaså Buena Vista Social Club.

Tester finns en del på nätet. De flesta verkar dock vara på italienska . Jag hittade dock ett på Bellini mk1 och Donizetti stereosteget. Föregångare till min kombo. Se länk http://202.186.86.35/audio/story.asp?file=/1998/2/05ital

Sedan finns ju testet i High Fidelity som jag nänmer i annonsen...

Priset gäller båda mono-blocken. De kostar 7200 kr/st nya, dvs 14400 kr/par.

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/03/02 :  12:54:36  Show Profile Send Soulman a Private Message
Upp...
Upp igen...
Upp??

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Edited by - Soulman on 2004/03/08 10:36:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000