HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ren utvärderingsskiva med mättester
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/02/29 :  10:48:05  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
Undra ifall det är någon som kan rekommendera en skiva som man kan använda för att utvärdera HIFI-anläggningen. Då tänker jag inte direkt på musik utan kanske mer en teknisk producerad skiva(kan jag vara mer luddig:). T ex ett ljud som flyttar sig i höjdled, sidoled, ljupled. Jag lyssnade en gång på en sådan skiva och det var väldigt få högtalare som kunde "flytta" ljudet i höjdled men klarade av sidoled och djupled ganska bra. Det blir ännu mer intressant när man byter possition själv, då skall ljud fortfarande klara av flyttas runt. Dem flesta högtalare funkar bara när man sitter precis i sweetspotten. T ex så är Ino Audios och Revels högtalare väldigt bra på detta.

Jag antar att det finns ett antal motsvarande "mättester" som motsvarar detta. Hur kan annars en högtalarkonstruktör veta ifall hötalaren fungerar som den skall:)

Undrar därför ifall ni kan rekommendera lite fler sådana skivor?



pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:42:35  Show Profile Send pesa a Private Message
Både Steroephile och Chesky Records har testskivor av den typen som Du efterfrågar. De blandar olika tester med musikstycken som i medföljande häfte kommenteras utförligt om "hur det skall låta"...

Edit:
Länk till tråd där detta diskuterats tidigare (innehåller också fler tips...)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=9300&SearchTerms=,chesky

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2004/02/29 14:48:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000