HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svinbillig kinesisk hifi + övriga kostnader
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

FE
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:37:39  Show Profile Send FE a Private Message
Hur blev det med beställning från Kina egentligen?
Skulle vara intresserad om det skulle bli av iaf, funderar på en SAV-P200 och en korsun v8i isf.

Någon som tagit tag i detta kanske kan maila mig?!

/Fredrik
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:15:33  Show Profile Send HighLife a Private Message
Golden Age's färdigprutade "HomeDirect" prislista finns på nätet.
Priserna är inte så där våldsamt upphetsande.
Music Goddess ligger på 19.395:-. (Music Goddess II finns inte med i listan)

http://www.goldenagemusic.se/pdf/Homepris.pdf
Go to Top of Page

jinlang
AurumCantus

4 Posts

Posted - 2004/03/13 :  01:31:13  Show Profile  Visit jinlang's Homepage Send jinlang a Private Message
Dear Sir,
I think you will know what person is continuing lying after you read the following info.
1. Firstly I will tell you that our appointed exclusive distributor in Hongkong is Dignity(Hong Kong) Ltd.not the www.cattlylink.com you mentioned before.
2. Again, we have no any business relation with Cattylink.com and we never supply them with any Aurum Cantus Speaker, even we don¡¯t know what kind of channel they are purchasing ¡°Aurum Cantus Speaker¡±from and then reselling them. We have started to investigate into this. I believe that we will investigate the result clearly in the near future, and we will tell reality to the public by then.
3. The speakers we manufactured do have many versions. Doing like this because our main aim is to consider the different market and the purchasing power of end-users on the market. I think you should know the current condition in China, the average annual income for each person in China (Hongkong and Taiwan region is not included) is less than USD1000£¬but the average annual income for each person in European Union, North America, Japan and other development countries is USD25000£¬the average annual income for each person in those development countries is over 25 times more than that of current Chinese people. After you read these figures, you will know why we specially make some cheaper and affordable products for Chinese market. I¡¯d like to know whether you still believe what the www.cattylink.com said we are taking Chinese end-users as stupid follows.
In fact, all Chinese audiofans know the native version of Aurum Cantus speaker distributed in Chinese market is completely different with the version exported to development market. They don¡¯t feel any strange and we also haven¡¯t received any complaints from them.
Just comparing Leisure 2 Luxury MK 2 with Leisure 2 SE, (Leisure 2 Luxury MK 2 is only distributed in Chinese market, and Leisure 2 SE is only distributed out of China), although these two speakers has same cabinet appearance and G2 ribbon tweeter, but the woofer and crossover of these two speakers are completely different. The design of Leisure 2 Luxury2 MK2¡¯s woofer AC-130F35 is very simple and these components of crossover is made in China; the design of Leisure2 SE¡¯s woofer AC-130MK2 is very precise, its crossover used M-Cap Supreme series capacitor, www.mundorf.com. I put pictures for two different crossovers in the attachment. You can find the relevant technical info about AC-130F35 and AC-130 MK2 in our English Website.
Also, I will tell you that all the inner absorbing material for Aurum Cantus speaker distributed by Golden Age Music is the expensive ship wool with high quality produced from Australia, and the modification of using ship wool is required by Gold Age Music, all charges for using ship wool was extra paid by them, this charges was very considerable!
4. The picture for Leisure 2 Luxury MK2 that www.cattylink.com is publishing is not reality; they are cheating worldwide end-users publicly. This picture they are publishing now is for the special version of Leisure 2 SE, and this special version is exclusively possessed by our American distributor Kellsieavdesign.com. It is impossible for ww.cattylink.com to supply end-users with the Leisure 2 Luxury MK2 with the same look as the product on the www.cattylink.com. In addition, MR-C MK2 they published on their website is only distributed out of China, so in the meantime, they also can¡¯t supply end-users with the MR-C MK2 with the same look as the product on their website¡­¡­
5. Hongkong is a free trade region, except for importing cigarette, wine and some a few products, the traders in Kongkong needn¡¯t pay the duties for other products when they are importing products. Hongkong has such a good trade condition and trade environment so a very few traders in Hongkong without business moral use this condition under the special legal clauses in Konghong. A very few traders in Hongkong haven¡¯t gotten the authorization for these products from manufacturers, but they still distribute these products publicly (illegal seller) and earn huge profits by this way. Because they never need to pay attention to the warranty, reparation and some relevant service after they sell products, they know clearly that they always can¡¯t get the spare parts and technical supports from manufacturer.
Dear Sir£¬after you read the above info, I think you should know what the www.cattylink.com is doing, do you still believe what they said is true£¿
If you don¡¯t mind, I will put this reply I gave you on the forum, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26425&whichpage=1, because I don¡¯t want more and more end-users who are interested in Aurum Cantus Speaker are cheated by Cattylink.com. I need more and more people pay attention to this matter to avoid unnecessary losses of their private possess.
In addition, I will let the end-users out of China know that only purchasing Aurum Cantus Speaker from our appointed distributor and they can deserve the good after sales service.
Talk to you soon
Best Regards,
Kevin Lee
President
Jinlang Audio Co.,Ltd.

Jobbar på AurumCantus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/13 :  09:11:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Dear Mr Lee,

it is very intresting to see how the global market evolves and how important it is for the comsumer to understand what is offered to him/her. Thank You for sharing the information on the diffrences in the Aurum Cantus speakers with us.
Go to Top of Page

Per100

1543 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:11:25  Show Profile Send Per100 a Private Message
Då är Aurum Cantus strategi klargjord. En produkt för hemmamarknaden och en annan av helt annan kvalité för exportmarknaden. Så då är högtalarna privatimporterade från kina borträknade för min egen del. Fast visst är jag sugen på ett par exportversioner à la goldenage thiel-element för ca 21500kr!

Men detta säger ingenting om de andra kinesiska tillverkarna.
Hur gör de andra kinesiska tillverkarna? Vi kan förmoda att exportprodukten Vincent är densamma som produkten för den inhemska markanden. Hur gör Korsun, Shanling mfl?

Ovan tillvägagångsätt hos cattylink liknar den hos välkända pricejapan, men med skillnaden att cattylink är som en vanlig konsument
som köper en produkt och sedan skickar öven den till en bekant i europa med några procents påslag. Skillnaderna blir är även att tillverkaren inte lämnar garanti på produkten..... En risk jag själv är villig och ta under förutsättning att produkten ligger på mindre halva nypiset (1/3) mot den svenska samt att det givetvis inte är en specialprodukt av lägre kvalité för den kínesiska markanden.
Själv är jag sugen på en cd-spelare från shanling....

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/13 :  13:18:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har någon verifierat Andrea?, Kevin lee´s identitet? Antagligen en moderator som skrivit in "jobbar på Arcum" längst ner i signaturen på svenska?.

Det kunde ju vara intressat att veta, så det inte är ännu ett försök till svartmålning av kinesiska produkter. Är det sant är det ju förträffligt att det delats ut denna information om just deras produkter, dock tvivlar jag på att allt kinesikt är pirattillverkning, snarare är det "orginal" med olika loggor på.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/03/13 13:19:39
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/13 :  13:38:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mangew,
du har helt rätt och sätter fingret på en mycket viktig punkt. Hur vet vi här inne vem som är vem...? Det vet vi inte idag och jag hoppas att vi inom en snar framtid tar ett litet steg i rätt riktning.

Det är jag som skrivit in de Svenska delarna i nicket. Detta för att det skall vara tydligt och att vi skall följa de egna reglerna. Det är ju lite svårt för någon som inte kan Svenska(och också har begränsningar i sin Engelska...) att veta vad som gäller här.
Veriferingen är gjord som för alla andra medlemmar, på email.

Du kan själv också använda vår funktion för att skicka email till personer om du vill veta mer om dem.

Du kanske kan gör oss alla en tjänst att ta upp diskussionen för att validera medlemmen mer
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/13 :  13:48:58  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Pac - Just i fall liknande detta är det av extra vikt att veta och validera medlemmens identitet. Om jag som mangew skriver ett inlägg har det inte så stor betydelse, jag utger mig ju inte för att vara marketing director eller liknande för olika företag. Och heller sågar jag inte företag rätt av. Så om en anonym medlem ställer frågor på forumet är väl identiteten i sig inte speciellt viktig även om jag personligen inte gillar anonymitet, många vågar egentligen inte stå för det de säger. Min identitet är ganska lätt att härleda.

Men vid fall där en identitet berättar "sanningar" och kanske osanningar om företag och utger sig med titlar på företag kanske det är extra vikt att veta om det verkligen är så. Speciellt som i detta fall då ingen härinne antagligen känner till honom

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/03/13 13:50:03
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/13 :  17:42:25  Show Profile Send bjarne a Private Message
Om det nu spelar någon roll... men det finns iallafall en Kevin Lee på Aurum Cantus.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:14:46  Show Profile
Jag vet inte riktigt vem man ska tro på. Men om jag jobbade på Aurum Cantus skulle jag med försöka stoppa exporten till privatpersoner, dom förlorar ju mycket pengar på det. Det är vad jag tror.
De enorma summorna som skiljer måste ju hamna i någons ficka.

edit: Titta hur det var när man beställde från tyskland bara när var och en började göra det för några år sedan, då fick man ju höra skräckhistorier dagarna i ända.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/03/16 15:18:35
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:41:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag vet inte riktigt vem man ska tro på. Men om jag jobbade på Aurum Cantus skulle jag med försöka stoppa exporten till privatpersoner, dom förlorar ju mycket pengar på det.

Dom förlorar väll inga pengar på det för att Cattylink säljer till privatpersoner..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

732 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:48:44  Show Profile Send 10 a Private Message
Det beror på hur man ser det. De har kanske samma fina anledning som Krell att "köra över" sina kunder...
Go to Top of Page

jos

815 Posts

Posted - 2004/03/17 :  02:01:48  Show Profile Send jos a Private Message
Fan, det är ju nästan så att det inte gör något om den inte låter så bra..:

Go to Top of Page

Aton

2048 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:21:52  Show Profile Send Aton a Private Message
jos:
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/17 :  12:36:02  Show Profile
Sanoj: Om dom säljer prylarna till återförsäljare i sverige för ett dyrare pris än vad det kostar ut till kund i asien så säljer dom ju hellre till svenska återförsäljarna.
Det som är min teori.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/03/17 :  17:07:37  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Om Kines-Hi-Fi kan jag bara säga: Been there, done that!!
And i won´t go back!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Aton

2048 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:28:24  Show Profile Send Aton a Private Message
Och var köpte du din bluffpryl Ledzepp?
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:07:29  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Måste säga att detta är en av dom mest spännande trådarna på riktigt länge! Mkt kul att höra saker från flera håll för en gångs skull! Och jag hoppas verkligen att ni som har beställt prylar får dom!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

ronny

112 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:28:21  Show Profile Send ronny a Private Message
Kommentar till inlägg 29/2
Spelar själv med FS-1 som jag tycker är något mer i min smak. Har även FS-2 samt SC-01, SC-01B samt SC-02. Köpte på mig lite pinaler när jag jobbade i kina några år. Intresant att höra ditt pris. Jag betalade från 60 upp till 450 RMB för kablarna
mvh//rr

//RR
Go to Top of Page

matsen

83 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:07:38  Show Profile  Visit matsen's Homepage Send matsen a Private Message
om ni inte har sett denna tråd så tycker jag att ni bör göra det!!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27491

Beställningarna börjar rulla in nu.....

Lekstugan

Edited by - matsen on 2004/03/29 17:14:47
Go to Top of Page

fork
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/04/08 :  09:03:07  Show Profile Send fork a Private Message
Nu har jag läst en massa om kines HiFi här på forumet så måste dela med mig av mina egna erfarenheter.

Har jobbat nere i kina och köpte där en del HiFi.
Bland annat blev det en Shanling T100 CD och en Cayin MT35 Rörförstärkare. Betalade motsvarande 9000 kr för T-100 och 3700kr för MT35an.

T-100 låter fantastiskt bra så skulle inte tro den är någon skillnad från Exportvarianten. Jämförde vid hemkomst mot en 10000krs Quad 77 CD och uj vilken skillnad. Enda skillnaden mot att köpa just den i sverige är nog manualen.
MT-35 låter riktigt bra också den, farsan bytte ut sina gamla Quad 2 monoblock mot den. Manualen var dock på kinesiska,dock med ett komplett Enlinjeschema på hela försärkaren med i manualen.

En kollega köpte både Shanling SP-80 monoblocken och T-100 och han betalade 20000kr för båda. Han har även köpt Aurum Cantus Leasure 2 högtalare (2800/paret) låter riktigt bra men sitter bara en billig bas i dom, dock borde man nog kunna byta ut basen då det är samma band-diskant i dom och den som är dyr (1800kr för lösa diskanter i kina)

Litet problem blir ju dock på hemresan, T100 klarade jag mig undan med 10 kilo övervikt och det blev väl en knappt 2000 kr, dock fortfarande betydligt billigare än sverige. MT 35 gick på ungefär samma övervikt och kostnad.

Jag och en kollega skickade 2 kubikmeter prylar med båt, han skickade 4 st Aurum Cantus leasure 2 samt Aurums centerhögtalare och en surround förstärkare. Jag skickade en Cayin MT12 samt en uppsättning (billiga, 1700kr men tunga) surround högtalare med subwoofer med förstärkare till dator. http://www.edifier.com/eng/products/s51/s51.html

Frakten från staden vi jobbade i till shanghai och vidare med båten till göteborg gick på 1800 kr.
Problemet dök upp vid anländandet i sverige (typ 2-3 månader senare) Vi åkte på tull, moms, hamnavgift, överlämningsavgift, lagringsplats avgift, moms på avgift mm samt frakt inom sverige. Totalt extra kostnad 7700 kr. Ouch!! Grejerna vi skickade hade vi total betalat runt 11000 för.

Så tror inte en snabbis visit till kina och båta hem det lönar sig väldigt mycket, beroende förståss på hur mycket och dyra grejer man köper.

Hong Kong är dock lite anorlunda, HK-kineserna är väldigt anti Kina tillverkade saker och vill ha utländska saker, gissar att man borde kunna få tag på tex Aurum Cantus med export prylar i därnere.
Go to Top of Page

nurfen

484 Posts

Posted - 2004/04/08 :  11:04:48  Show Profile Send nurfen a Private Message
Shanling kör ju samma race, fast på sin hemsida.
quote:
By buying a Shanling product from an unauthorized Shanling dealer, retailer, mail-order outlet or Internet site, you will void your warranty and you are likely to receive goods that are not in keeping with Shanling's high standards. Shanling will not service or provide support for any units of these origins or where the serial number has been tampered with.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

fork
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/04/09 :  06:19:10  Show Profile Send fork a Private Message
Ok, det har jag inte sett...
Dock är jag rätt säker på att jag fick en ny T-100 direkt min lokale HiFi handlare som faktiskt är riktigt seriös.
Var inte i nån stor turistfälla direkt så dom var rätt dåliga på att ta ut alltför mycket överpris och försöka luras. :-D
Fick den ny i kartong direkt från fabrik.
Go to Top of Page

aplodon

267 Posts

Posted - 2004/04/09 :  08:48:39  Show Profile Send aplodon a Private Message
Hej fork
Jag har funderat på att köpa Shanling T100/T200 men har blivit lite tveksam efter att ha läst några recensioner där man klagat på att Shanlings cd-spelare haft svårt att läsa vissa cd, och då rör det sig om nya skivor. Så´nt vill man ju inte råka ut för. Har du haft några sådana problem? Fungerar det med hembrända skivor (cd-r)? Har du testat med svarta cd-r?
Go to Top of Page

nurfen

484 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:26:51  Show Profile Send nurfen a Private Message
Tycker fan det är värt att testa, fatta andrahandsvärdet på en T200 om man inte skulle tycka om den..

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000