HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Svinbillig kinesisk hifi + övriga kostnader
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/03/02 :  00:14:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
bra att du är vaken molsson, inte blinka nu, jag sitter vi datorn!

Rydberg:

klart du har en bra lokal handlare!
Bara idioter betalar 70% mer för värdet att handla i svensk butik. Eller påstår att andra propagerar för det...

Hotspur:

Entusiastisk förvirring åt vilket håll som helst. Praktiskt på något sätt. Ingen elakhet utan en åsikt. Du är bra på att skriva konsertreportage, kanske skulle utvecklas i stället?


I sakfrågan så har jag inte så mycket att säga. Ju fler som handlar på nätet direkt från Kina - ju fler kunder får jag. Tänk också på att om något kostar 40 000:- i USA men 5 000:- i Kina så innebär det inte automatiskt att det är ett fynd. Prylen kanske låter för 5 lapp och resten är Hype och lite glitter på toppen i USA?



mvh

sladd

Inlägget ovan modereras med hänvisning till §7 i forumets regelbok.

pesa
moderator, HiFiForum.nu

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Edited by - pesa on 2004/03/02 05:26:09
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/02 :  00:21:13  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har rest och sett så mycket kopior av allting som överhuvudtaget går att sälja i asien att jag vet var jag inte skulle köpa något som är "billigt". "Äkta" Mercedes lättmetallfäljar med däck för 300 spänn i Bankkok. För att inte tala om alla Rolex och andra märkesklockkopior som såldes i gathörnen på Bali för 5 USAdollar/st.
Dom såg äkta ut och om man ville ha en flytande gång med självuppdragande verk, så fanns dom för 25 USAdollar.
Läg till 5 dollar så får du en massiv boett i "äkta" guld rakt igenom. Osv. Osv.
Det fanns ännu dyrare kopior som åtminstone i mina ögon såg exakt likadana ut som originalen.

Detta var ändå småpengar jämfört med att chansa och inte leva i en "tro" på något som någon uttryckte sig.
Jag vet vad jag tror och chansar inte med mina slantar iallafall.
Det är omöjligt att få rätt mot en handlare på andra sidan jordklotet om det skulle gå snett. Om ni nu kommer att få reda på skillnaden mot dom apparater/högtalare som säljs på export via handeln här.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/02 :  04:41:39  Show Profile Send gardd a Private Message
Det känns lite ironiskt att de som själva säljer HiFi kommer med så många "varningens ord". Vi som inte själva säljer HiFi är snarare entusiastiska. Slutsatsen blir att ni talar för egen sak, och ni vet ju vad det innbebär, eller hur?
De som har mest att förlora, gormar högst. Jag behöver nog inte göra en rangordning med nicknames på de som hamnar på första- resp. andraplatsen på den gorm-listan? :)

Däremot håller jag med om att det kan vara intressant att ta verklig kontakt med någon som har köpt och fått grejorna.
Hur låter de? Funkade frakten? Verkar det vara kopior. Visst skall man vara sunt försiktig. Men när de som har mest att förlora gormar högst, då blir det piiinsamt.

Tips:
Vänd på steken istället och se det utifrån kundens perspektiv: HJÄLP kunden att göra ett bra och klokt val, även om det innebär att några kunder för tillfället inte handlar just er högtalare/kabel. Då vinner man kundens själ och hjärta vilket säljaren tjänar enormt mycket på i slutändan till följd av credibility, good-will och service. Ni kan påstå att ni "hjälper kunden att inte få hem tomma paket eller skit i sin brevlåda", min lite bättre än såhär kan ni väl?

PS
Eftersom ni är säljare/handlare har ni en del erfarenhet av utrikeshandel. Därför är det inte så konstigt att ni delar ut många varningens ord. Det är inte något fel med det, men jag tycker inte att ni ser på det hela från kundens perspektiv. Själv _fokus_ är fel. Säg till om ni inte förstår vad jag menar.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/02 :  05:28:38  Show Profile Send pesa a Private Message
Det finns en uppenbar risk att denna tråd kan spåra ur. Var vänliga tänk över kommande inlägg så att detta kan undvikas. Tack på förhand.

pesa
moderator, HiFiForum.nu

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  07:30:18  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Det känns lite ironiskt att de som själva säljer HiFi kommer med så många "varningens ord". Vi som inte själva säljer HiFi är snarare entusiastiska. Slutsatsen blir att ni talar för egen sak, och ni vet ju vad det innbebär, eller hur? De som har mest att förlora, gormar högst. Jag behöver nog inte göra en rangordning med nicknames på de som hamnar på första- resp. andraplatsen på den gorm-listan?
Bra sammanfattning som tydliggör varför jag inte orkar lägga ned nån energi på att ens kommentera de inlägg som görs av "ettan" och "tvåan". Däremot vill jag kommentera detta:
quote:
Ibland är det sanningen som svider mest...
Ett bekvämt och generaliserande uttalande. Frågan är vad som är sanning i denna tråd bara, kanske att Cattylink säljer bra hifi svinbilligt? Mycket talar ju för det och var det i så fall svider, ja det ser vi ju...

Edited by - Hotspur on 2004/03/02 07:53:22
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/03/02 :  07:58:09  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Gard:

Lite väl enkelt att lägga 2 + 2 ibland. Det första som kan tänkas svängas ihop. Min samtalston innan har varit en smula billig så jag förtjänar det väl i och för sig.

Jag har ingen butik. Om jag hade det så vet alla vilken det i så fall skulle vara. Och den säljer inte kinesiska prylar, alltså förlorar den inget på de som importerar look a like eller the real stuff från Kina. (Risken för att båda förekommer är ganska uppenbar.) Ju fler som vänder sig till billighetsmarknaderna ju fler butiker i detta land får hitta på alternativa vägar för sin överlevnad, kanske sälja inhemskt producerad hifi. Och det hjälper jag gärna till med På det sättet kan man säga att jag har en eventuell vinst att hämta ju mer direktimport som sker. Här finns verkligen inga billiga hundar begravna.

Den andre som "ylar" är en av de minsta aktörerna på den svenska marknaden, en entusiast som garanterat (100%) klarar sig lika bra oavsett om halva svenska hifi-befolkningen plötsligt skulle handla direkt i Asien. Vi har inte pratat "bakom kulisserna" med varandra utan tycker nog verkligen båda två att detta hypande inte är helt lyckligt.

I grunden ligger samma inställning som orsakat diskussion i samtliga tidigare "importera direkt bli rik och spotta hifibutiksmiljardärerna i ansiktet-mentaliteten", i många fall sprungna ur samma dubiösa källa. Som kund skall du verkligen vara kritisk, inte minst när någon - alltid på din bekostnad - vill göra sig 15 minuter i ljuset.

Som kund skall du kunna provlyssna hemma och gärna fler alternativ än ett. Efter ett par dagar vet du om den tilltänkta prylen var rätt. Under processens gång skall du kunna få råd i de frågor du har. Slutligen skall du kunna ha en garanti som är värd namnet.

Det är en modell som både inhemska företagare och Sverker på "Plus" applåderar. Han skulle näppeligen skicka folk på lösa internetboliner att handla på andra sidan klotet.

Men det är inget fel i sådan handel, inget omoraliskt i sig, inte olagligt på något sätt. Det är först när man lyssnar i inhemsk butik och handlar någon annanstans som vi kan börja prata om moral.

Varför bry sig alls då kan man undra? Jo, de som har några hifiår på nacken och är vana med pengatransaktioner etc kan oftast bedöma erbjudanden från nätet. De modeller som erbjuds kanske de har lyssnat på på någon mässa ute i världen. Inga bekymmer.

Men när det dras igång kampanjer (öh, kom igen pöjka, e de fler som vill bli rika höhöhö...) då vet vi bara en sak. Det är alltid den ovane med minst pengar som står där i sista änden och hoppas att det hela gick bra. Att prylen är äkta, att den låter bra (han har ju inte lyssnat före och nu när den står i hans vardagsrum så har han ju liksom inget val längre), och att den inte går sönder (garantin är ju i praktiken utan mening). För om något händer så är inte gänget där längre, då hypas det inte, finns inga riskpengar att dela med sig av och vi kan vara ganska säkra på att den som startade det hela inte kommer att betala mer än de andra...

Bugar åt Golden Age i Alingsås som tar tjuren vid hornen, importerar, demar och står för en rättfram modell som ger trygghet åt kunden. Där skulle jag handla om jag ville ha kinesiskt. Det är förmodligen fortfarande bra pris.




mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:07:52  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Som kund skall du kunna provlyssna hemma och gärna fler alternativ än ett. Efter ett par dagar vet du om den tilltänkta prylen var rätt. Under processens gång skall du kunna få råd i de frågor du har. Slutligen skall du kunna ha en garanti som är värd namnet
Som kund i en svensk butik, ja. Om man handlar mycket billigare någon annanstans/utomlands så behöver man ju inte ställa dom kraven, det är ju upp till var och en om denne vill "chansa". Fel pryl för mig är ju alltid rätt pryl för någon annan och har jag köpt "svinbiligt" så förlorar jag inte heller så mycket, om det skulle visa sig att min chansning inte höll. Jag har importerat en del prylar vid det här laget och har alltid blivit nöjd. Fakta.
quote:
Bugar åt Golden Age i Alingsås som tar tjuren vid hornen, importerar, demar och står för en rättfram modell som ger trygghet åt kunden. Där skulle jag handla om jag ville ha kinesiskt. Det är förmodligen fortfarande bra pris.
Instämmer! Det finns kolleger till Golden Age som har en del att lära...
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:18:28  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Sladd: Detta med import från andra länder finns inte enbart bland hifi-handlare.
Det är ett mycket stort problem även bland andra handlare.
Detta problem börjar så smått att ta ut sig själv pga att ingen fackman vill stå och laga den "billiga" produkten som personen i fråga har importerar själv eller köpt billig på nåt lågprisvaruhus.
Dels för att det är intill omöjligt att få tag i rätta reservdelar och dels för att produkten ibland är konstruerad på ett vis att den går inte att laga. (köp slit å släng mentaliteten är tillbaka)
Jag tror nog att "köpa billigt" kampanjer dör ut av sig själv när folk inser detta.
DU HAR PM !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:24:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har inget att vinna eller förlora i den här frågan.
Min huvudsakliga försäljning ligger på export och jag säljer till Hongkong och en del andra länder i Asien, men importerar inget därifrån.
Jag har heller ingen koppling till Golden Age, dit jag varken handlar eller säljer något.
Men det känns som att vissa har lite bråttom att uppmana andra att handla från det här stället och det kan ju vara en chansning, men jag hade som sagt var inte gjort denna chansning.

Ni får leva i vilken "tro" ni vill, och hoppas jag kommer att skriva om era misstag också. För det kan väl inte vara så att alla köp från handlare i världen har gått smärt och gnisselfritt.
Dom dåliga affärerna har jag inte sett redovisade, bara hört talas om. Kan det vara så att dom som har åkt på blåsningar inte skriver om det här på forumet av någon anledning?

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:45:35  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
det känns som att vissa har lite bråttom att uppmana andra att handla från det här stället
Känns det så? Jag har då inte sett någon uppmaning i den stilen. Vi verkar mer vara ett entusiastiskt gäng som undrar en massa kring Cattylink, något som Golden Age var smarta nog att inse och därmed "lyckades" man flytta över åtminstone mitt intresse mot deras verksamhet (igen)...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:58:08  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Herregud gänget. Detta är ju bara den gamla vanliga drömmen om klippet.

Gammalt som gatan och som alltid så KAN man göra ett klipp men ibland (oftast?) blir det inte riktigt så.

Jag tycker att det fanns många fina apparater på bilderna och fanns dom i Sverige (en del finns ju) så skulle jag nog försöka provlyssna dom i alla fall. SEN gå hem på kammaren och fundera om det är värt att ta risken eller om jag hellre gynnar en butik på hemmaplan.

Golden age kan jag utan att blinka rekommendera för den hugade i alla fall

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:00:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Hotspur, kan det vara Stefan Fridefors bakom nicket, hur mycket erfarenhet har du av direktimport framförallt från asiatiska handlare?

quote:
i nuläget
vågar i alla fall inte jag beställa från cattylink...

Det här gör du nog rätt i, men du kanske vill att någon annan ska ta första steget och sedan berätta hur det gick?


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:03:38  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Jorma, se denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26582
Där redovisar jag mina erfarenheter...
quote:
du kanske vill att någon annan ska ta första steget
Tja, jag hoppas hitta någon som beställt därifrån och kan berätta. Självklart, eftersom jag inte tror "att allt som står på Internet är sant"...

Edited by - Hotspur on 2004/03/02 10:00:22
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:08:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dock tycker jag att man ska vara lite misstänksam mot ett företag som ligger i kina ( lång historia med ruffel och båg företag ), man har ingen möjlighet att klaga direkt om det blir fel, man ska betala i förväg, man har bara fått se produkten på bild och med ytterst få riktiga fakta om den..
Man måste helt enkelt gå på allt som sägs på hemsidan !! Känns lite små osäkert för min del i alla fall..

/Martin
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:10:45  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Känns lite små osäkert för min del i alla fall..
Det är ju därför denna tråd lever, för att vi är frestade men osäkra.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:47:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Stefan, det finns fler ord som rimmar på mitt namn
Små skolbarn brukar vara bra på nedlåtande rim. Det måste du väl ha märkt som lärare.

Har du handlat från privatpersoner eller handlare?

Det finns en del handlare i asien som man får se upp med namnnet också. Det kan vara välrenommerade handlare som andra försöker att utge sig för att vara. Senast var det en Indones som försökte bli min distributör genom att få in en välkänd distributörs namn i sin mejladress.

> >From: "SINAR MAS AUDIO" <xxxxxxxxxx@sinarmasaudio.com-
> >
> >Reply-To: "SINAR MAS AUDIO"
> <xxxxxxxxxx@sinarmasaudio.com>
> >To: "Jorma Design" <jormadesign@hotmail.com>
> >Subject: RE: INQUIRY
> >Date: 17 Feb 2004 12:33:31 -0000


Om man söker på Sinar Mas Audio med Google som jag gjorde, så får man upp en hel radda med fina märken som dom ditribuerar i Indonesien. Harbeth, Wilson, Canton, Wireworld, Quad osv.
Den äkta Sinar Mas Audio existerar och finns i Jakarta.
Dom har mejladress: sinarmasaudio@hotmail.com

Vad ville han med den falska adressen vet jag inte, men han försvann när jag började ställa lite frågor om detta, och varför han agerade under falsk flagg.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:52:16  Show Profile Send Hotspur a Private Message
"Har du handlat från privatpersoner eller handlare?" Svar: Handlare.
Edit: varför inte posta dina erf i den tråd som är ämnad för ändamålet?

Edited by - Hotspur on 2004/03/02 09:54:10
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:57:16  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Förlåt att jag tar det offtopic.

Hmmm...Ibland känns det som att alla trådar har en tendens att komma off topic och handla om personangrepp.

Tycker den här tråden är väldigt intressant om vi kan försöka att hålla oss till ämnet. Tackar alla som försöker skramla fram information om den här sajten, men kan vi snälla försöka hålla all personangreppsinformation till PM!!! Jag är inte intresserad att veta vad ni tycker om varandra.

Det är ingen som tjänar på att det skall hamna offtopic.

Däremot tycker jag att alla skall ha en chans att bilda sig en egen uppfattning utifrån den relevant information som framkommer om erfarenheter, både positiva och negativa.

mvh
at

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:31:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag tar mig friheten att starta en ny tråd i ämnet Cattylink och publicerar här den info som jag fått från dem, allt för att underlätta för er som (liksom jag) är intresserade av att beställa något därifrån:

Apropå hävda sig.... Japp, man undrar när nästa tråd i ämnet kommer. Och varför bakomliggande syften och uppenbara risker inte får tas upp.

Men det är ingen stor grej. I morgon är det åt andra hållet i full fart.

Berätta gärna om dina erfarenheter Stefan, det är alltid kul. Det här eviga anti-svenska handlare och "följ mig i min osjälviska kamp för konsumenternas bästa-kamp" är mindre kul. Eftersom syftet inte framkommer så är det heller inte trovärdigt.

mvh

sladd

,


Personpåhopp, red ut det på PM/mail/Pac

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:34:23  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Och varför bakomliggande syften och uppenbara risker inte får tas upp.
Jag tycker vi tagit upp många risker, någon särskild du saknar?
quote:
Det här eviga anti-svenska handlare
Va? Jag vurmar gärna för butiker som Hifi Punkten, Radiolagret och Golden Age.
För att ta några exempel. Kan vi hålla oss till fakta?


Som sagt, ta det på PM/Pac

Edited by - Hotspur on 2004/03/02 10:37:32
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:37:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Fakta?

Då måste man ju kunna något. Bättre att veva med flaggan och skrika höggljutt; följ mig i mitt korståg.

Inte brottsligt men det finns ju några som ser igenom din "mission".

mvh

sladd

,


Ta det på PM/Pac

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/02 :  11:14:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tja, då står man åter här i ruinerna och ser sig omkring.

Det är uppenbart att det saknas information och att det är det som är grogrunden för alla spekulationer. Sedan finns det nog ett och annat horn_i_sidan som inte bör behandlas i offentlighetensljus utan kanske klaras bättre i en miljö med mer dämpad belysning....

Denna "striden" tar slut här.

Fortsättningen på denna tråden skall hålla sig till orginalfrågeställningen som handlar om Cattylink och hur man importerar från dem.

Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/02 :  14:31:59  Show Profile Send gardd a Private Message
Sladd: tack för svaret du gav mig!

Som jag skrev i http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26582
kan det vara bra att kontakta några av de personer som verkligen handlat av vederbörande säljare och prata igenom på telefon hur det kändes för dem. Telefon är guld värt i sådana här sammanhang. Om jag skall handla från Cattylink vill jag kunna lita på att de verkligen skickar grejorna. När det gäller cattylink skulle jag absolut göra på det sättet.

Slutligen:
Min brors tjej bor i HonKong, jag skall ta o snacka med henne.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:35:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Naturligtvis är det en risk att importera från en okänd handlare långt borta. Är produkten okänd blir risken större helt givet.
Vill någon ta denna risk är det helt upp till denne givetvis, mer än så ligger det väl inte i denna fråga.
Garantin blir noll = riskmomentet.

Bravo
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:01:26  Show Profile Send gurin a Private Message
Kan nu de som hetast försvarar köp från Kina göra slag i saken så att vi andra fega och tvehågsna får höra hur det gick. Det är ju så "billigt" så det gör ju inget om de skulle bli fel.

Sedan kan ni göra ett nytt inlägg i denna tråd och ge oss andra saklig information. Vi fegisar vet ju att Sladd och kompani både demar och lånar ut så att vi verkligen får höra hur det kan låta hemma hos oss om vi har råd.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000