HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aluminiumelement?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:39:11  Show Profile Send jonta a Private Message
Jag är på jakt efter ett par nya högtalare och har några funderingar kring aluminiumelement, är dessa generellt sett bättre än ”vanliga” element, eller en annan typ av ljud. Tillverkare och återförsäljare säger att de har bl a bättre ljudbild mm. Har ni några åsikter om detta?

Mordaunt Short och Elac (med aluminiumelement)har jag tänkt spana in och jag undrar hur dom står sig mot andra golvare i 5-6000krklassen. Hur står sig dessa mot t ex JPW, Canton B&W m fl tror ni?

Dreams never end!

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/02/25 :  15:06:55  Show Profile Send Gebex a Private Message
Aluminium har fördelen att det är ett lätt material. Därför behövs inte så mycket energi för att få det i rörelse och avge ljud.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/25 :  15:15:05  Show Profile Send Aton a Private Message
Var noga med att provlyssna så du gillar ljudet. Jag tror att en del högtalare med metall-element byggs med ett annat ljudideal än högtalare med klassiska (mjuka) membranmaterial.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/02/25 :  15:56:05  Show Profile Send niklas a Private Message
I den prisklassen är min erfarenhet att man ska hålla sig borta från metallmembran om man är ute efter ett lite mjukare, behagligare ljud. Låter ofta just "metalliskt". Speciellt diskanter är känsliga. Har samma erfarenhet med två olika högtalare som varit i min ägo, B&W 602 och Canton Karat.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/25 :  16:11:47  Show Profile Send jonta a Private Message
Takkar för värdefulla svar.

Dreams never end!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:06:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
Man ska inte generalisera olika elementmtrial, det är hela konstruktionen som gör högtalaren inte enskilda komponenter.
När det gäller dynamiska högtalare finns det som bekant två förhärskande skolor, den ena kallar man kolv-skolan den andra uppbrytnings-skolan.
Kolvskolan innebär att man genom styva matrial försöker skapa en perfekt kolvrörelse (här finner man ofta metal och keramiska element)
Uppbrytningskolan menar att uppbrytning är omöjlig att eleminera och väljer därför att kontrolera uppbrytningen med hjälp av matrialval (tex kevlar och silkdome)
Typiska representanter för skolorna är tex Revel(kolv) och B&Ws gula(kontrollerad uppbrytning).
Jag har ofta blivit förvånad över att mina förväntningar kommit på skam, mjuka matrial kan låta hårt och hårda kan låta mjukt, men ska man generalisera om ngt så är det att billiga metal-högtalare ofta låter kallt och lite rått, det kostar en rejäl slant att få sköna konstruktioner med metalelement, fråga mig inte om varför.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:14:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Aluminium har några mycket bra egenskaper. Det är lätt och det är styvt. Det kan alltså återge en transient på ett mycket bra sätt. Det har en mindre god egenskap. Det ringer som #¤#%¤/%¤%¤%#¤#¤.
Hur gör man för att få ner ringningarna. Tja man använder alu i diskanter då ringningarna som blir mest uppenbara kring 20 khz inte hörs så värst mycket.
Skall man använda alus goda egenskaper i basar och mellanregister tycker jag man ska blanda upp det med något annat material, man gör en komposit.

Eller så behöver man inte va så high tech utan använder papp för det har alla goda egenskaper som ett högtalarelement behöver.
Kolla vad musiker och studiofolk kör dem. Stora pappkoner 10, 12, 15, 18 tum.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:43:21  Show Profile Send henricsson a Private Message
Well said Adagio,
det finns ingen analogi mellan olika material. Men det är intressant hur det kan färga det subjektiva omdömmet.

Metallelement kostar inte inte ett dugg mer än ex. silke/plast.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:47:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Här går nog utmärkt att generalisera, som Adagio själv är inne på trots sin inledning! Finns det någon som kan nämna en billig högtalare (säg 5000:-) med metallelement i både bas/mellan och diskant, som spelar med mjuk och behaglig ljudkaraktär?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:56:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
Aton,
kolla priser på lösa element så finner du att prisskillnaden är liten eller obefintlig.
Nu sitter det nog inte så kvalitativa element i några golvare för 5kkr.

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:02:14  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag vet inget om elementpriser men jag tror att det sammanlagt kostar mer att göra en välljudande högtalare med metallmembran än en med papp och soft-dome. Men kanske har jag fel.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:12:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det har du nog.
Fast, hårda koner tenderar att ha en del uppbrytningar (bas-mellan) så det ställer högre krav på filtret.

Edited by - henricsson on 2004/02/26 00:12:52
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/26 :  03:15:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Visaton och Seas säljer alubasar till helt normala priser. Visaton AL 130 AL 170. Seas L serien tex L15RLY.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/26 :  08:10:53  Show Profile Send jonta a Private Message
Trevlig diskussion! Men kan man säga nåt om ljukaraktären?

Dreams never end!
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/26 :  08:16:00  Show Profile Send jonta a Private Message
Det ska erkännas: högtalare ska för mig också vara snygga att titta på (ljudet är viktigast). Dessa högtalare med aluminiumelement ser ofta ganska snygga ut.........

Dreams never end!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/26 :  08:25:17  Show Profile Send matson a Private Message
Det går inte att säga något specifikt om ljudkaraktären hos aluminiumelement eftersom man kan få dom att låta hur som helst beroende på filtret.

Amphion har riktigt fina högtalare med aluminiumelement. Kolla in dom. Designen är ju dessutom mer 2000-tal än den brukliga "Engelsk-pub-på 70-talet" alt. "Vi Båtägare".

Mvh
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/26 :  10:30:18  Show Profile Send jonta a Private Message
ok mattson , det ska jag göra!

Dreams never end!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000