HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-signal till två olika förstärkare ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:49:44  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Godkväll

Undrar om man på något smidigt sätt kan koppla signalen från en CD-spelare till två separata stereoförstärkare (med RCA). Finns det någon typ av kopplingsdosa eller liknande att få tag i kanske

mvh Mullansson

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:25:53  Show Profile Send qsecofr a Private Message
splitterkabel kan du hitta i vilken radiobutik som helst.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/24 :  03:07:20  Show Profile Send Mullansson a Private Message
sorry, men jag är nog inte riktigt med på vad splitterkabel är.

Är det nån typ av 2-ledare som övergår till 4-ledare, eller? Får man isf bibehållen signalkvalitet?
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/24 :  03:18:48  Show Profile Send Mullansson a Private Message
...eller ska man kanske sätta nån typ av förgreningsdon direkt på CD:ns utgångar.(?) Men återigen hur blir det med kvalitén?
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/24 :  10:13:11  Show Profile Send masur a Private Message
Det finns switchboxar med en ingång och flera utgångar. Fast då måste du välja till vilken förstärkare signalen ska gå. Förstår inte riktigt vilket problem du vill lösa. Är det ljud i flera rum?
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:20:43  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Ja, exakt. Vill kunna lyssna i flera (2) rum och ev. kunna ställa volym och källa (Cd el. tuner) separat.
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:23:53  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jag funderade också på följande. Om CD-spelaren har både XLR o RCA kan man då ta signal från ex. XLR-utgång till den ena förstärkaren och RCA till den andra? Ger CD-n signal på båda två samtidigt, om ni förstår vad jag menar??
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:59:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
Arcam från och med CD82T har dubbla RCA utgångar direkt på baksidan..Men det löser ju inte dirket ditt problem..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:11:56  Show Profile Send John a Private Message
quote:
Jag funderade också på följande. Om CD-spelaren har både XLR o RCA kan man då ta signal från ex. XLR-utgång till den ena förstärkaren och RCA till den andra? Ger CD-n signal på båda två samtidigt, om ni förstår vad jag menar??


Japp, så gör jag (en till förstärkaren, en till lur-stärken). Men jag har hört att det inte är helt bra att göra så. Vet dock inte varför, eller hur det påverkar.

/en john med en massa sladdar från sin dac

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:52:49  Show Profile Send Ell a Private Message
Var försiktig bara...
Jag har bränt utgången genom att parallellkoppla för många "signal ingångar" det är inget strömstarkt steg som sitter utgångsdelen i sedvanliga cd-spelare.

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:58:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad som spelar in är rimligtvis hur mycket ström CD-spelaren kan leverera (inte särksilt mycket) samt ingångsimpedansen på förstärkaren. Har man två "normala" integrerade stärkare bör det inte vara några större problem. Det kan ju dock vara bra att kolla i manualerna på förstärkarna innan man kopplar, där bör inimpedansen stå.

Så länge man inte kopplar direkt till slutsteg bör det dock inte vara några problem.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/24 :  21:17:58  Show Profile Send perob a Private Message
Kan du inte använda "Tape out" från ena förstärkaren (om den har tape out och den inte är upptagen...) och koppla denna till en ingång på förstärkare i 2:a rummet? Då kan du ju lyssna på olika källor i de olika rummen även om du inte kan välja signalkälla i rum 2. Detta gör ju att du inte behöver belasta några signalkällor dubbelt.
/P

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/24 :  23:16:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Gör så här. Om du bor i Stockholm så kan du åka till HiFikit och köpa två s.k. Y-adaptrar som kostar 39:-. Kolla deras hemsida under kontakter så får du se hur den ser ut.

www.hifikit.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000