Undrar om man på något smidigt sätt kan koppla signalen från en CD-spelare till två separata stereoförstärkare (med RCA). Finns det någon typ av kopplingsdosa eller liknande att få tag i kanske
Det finns switchboxar med en ingång och flera utgångar. Fast då måste du välja till vilken förstärkare signalen ska gå. Förstår inte riktigt vilket problem du vill lösa. Är det ljud i flera rum?
Jag funderade också på följande. Om CD-spelaren har både XLR o RCA kan man då ta signal från ex. XLR-utgång till den ena förstärkaren och RCA till den andra? Ger CD-n signal på båda två samtidigt, om ni förstår vad jag menar??
quote:Jag funderade också på följande. Om CD-spelaren har både XLR o RCA kan man då ta signal från ex. XLR-utgång till den ena förstärkaren och RCA till den andra? Ger CD-n signal på båda två samtidigt, om ni förstår vad jag menar??
Japp, så gör jag (en till förstärkaren, en till lur-stärken). Men jag har hört att det inte är helt bra att göra så. Vet dock inte varför, eller hur det påverkar.
Var försiktig bara... Jag har bränt utgången genom att parallellkoppla för många "signal ingångar" det är inget strömstarkt steg som sitter utgångsdelen i sedvanliga cd-spelare.
Vad som spelar in är rimligtvis hur mycket ström CD-spelaren kan leverera (inte särksilt mycket) samt ingångsimpedansen på förstärkaren. Har man två "normala" integrerade stärkare bör det inte vara några större problem. Det kan ju dock vara bra att kolla i manualerna på förstärkarna innan man kopplar, där bör inimpedansen stå.
Så länge man inte kopplar direkt till slutsteg bör det dock inte vara några problem.
Kan du inte använda "Tape out" från ena förstärkaren (om den har tape out och den inte är upptagen...) och koppla denna till en ingång på förstärkare i 2:a rummet? Då kan du ju lyssna på olika källor i de olika rummen även om du inte kan välja signalkälla i rum 2. Detta gör ju att du inte behöver belasta några signalkällor dubbelt. /P
Gör så här. Om du bor i Stockholm så kan du åka till HiFikit och köpa två s.k. Y-adaptrar som kostar 39:-. Kolla deras hemsida under kontakter så får du se hur den ser ut.