HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beställa från USA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

O_5ggrDansken@hotmail.com
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/02/23 :  09:44:42  Show Profile Send O_5ggrDansken@hotmail.com a Private Message
Hej!

Tänkte bara höra om någon har koll på om det går bra att beställa grejer från USA? Det verkar ju vara mycket billigare där...
Är det exakt samma grejer man får eller skiljer något som gör att man inte kan använda grejerna i Sverige? (tex elsystem o liknande?)

Planerar nämligen o köpa en Infinity Basslink till min bil därifrån..

Skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp..

/Henrik

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/23 :  09:49:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du har för det första annat voltsystem ( 110 volt ),dock så gäller detta inte bilar då det då är 12 volt för det mesta, sen får du oxå lägga på frakt, tull, moms ( 25 % )..så ibland blir det inte alltid så mycket billigare.

Och sen har du det där med garanti som du förmodligen inte kan utnyttja i sverige om det händer nått.

/Martin
Go to Top of Page

O_5ggrDansken@hotmail.com
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:08:54  Show Profile Send O_5ggrDansken@hotmail.com a Private Message
Ok.. det låter ju sådär... Det är bara lite irriterande o se först priset i Sverige på runt 4000kr...o sen kollar man i USA.. $198 på billigaste stället.. 1500 spänn!... Känns lite surt o kasta 2500 i papperskorgen..

Men kanske att man kan beställa från Tyskland istället då... Där är ju också något billigare, även inklusive frakt..

/Henrik
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:19:01  Show Profile Send gromit a Private Message
Ja, då riskerar du ju inte tull och moms med mera. Dock blir det nästan säkert jobbigare om det skulle vara problem med prylarna. Om skillnaden är värt det eller inte är ju upp till dig att avgöra. Hur mycket billigare blir det från Tyskland?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

O_5ggrDansken@hotmail.com
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:50:37  Show Profile Send O_5ggrDansken@hotmail.com a Private Message
Jag vet inte exakt.. får kolla upp det lite bättre.. Jag såg iaf en affär i Tyskland där den såldes för €317.. alltså ca 2900kr. Det är nästan alltid dyrare i Sverige. Kompisen beställde en Canon IXUS400 för ett tag sedan från Tyskland. 3500kr (inklusive allt) istället för 4500 om han köpt den i Sverige vid den tidpunkten.
Det är väl ofta världsgaranti på grejerna ändå så jag undrar om det där med garantier spelar så stor roll.. Ofta så får man ju hämtning o leverans fram till dörren om man behöver skicka den på lagning eller "bytning". Tycker det har funkat smidigt de få gånger jag behövt utnyttja garantin.
Sen undrar jag också om det är så stor risk att man åker på tull o moms om man beställer från USA... brukar de öppna paketen så ofta o kolla vad det är?

/Henrik
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:52:16  Show Profile Send dB a Private Message
När det gäller garanti; enligt lagen så måste alla generalagenter/serviceställe reparera grejerna mot uppvisat kvitto (det brukar finnas ”world wide” garanti på det mesta) annars kan det hända att de förlorar rätt att vara generalagent. Fiffigt, va’?

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/23 :  13:27:52  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Tänk bara på att det blir ganska mycket när staten ska ha sin kaka.

(Moms+Tull)(Pris + Frakt) + Postavgifter
1.25+0.06(Pris + Frakt) + 100kr

Att köpa från EU länder blir mycket smidigare...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/23 :  13:58:01  Show Profile Send mace a Private Message
Har precis köpt en födelsedagspresent från www.toddthevinyljunkie.com till min kära hustru
Pris i England ca. £320
Pris i USA £167 Inkl porto, får se vad tullen hittar på
när det anländer

Återkommer

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/02/23 :  14:34:38  Show Profile Send Gebex a Private Message
dB: Vilken "lag" är det du menar skulle göra att en agent är tvingad att ta ett garantiansvar för produkter som inte agenten inte har sålt?

Eller är det så att du menar att vissa företag som har ”world wide” garanti kräver att deras agenter tar detta garantiansvar?
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:23:46  Show Profile Send dB a Private Message
Just det!

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:28:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Däremot är det väldigt få bolag som har World Wide garanti....

Och även om det kan sägas vi säljandet så behöver det inte stämma..

Idag tar knappt nån firma inom hifi service från ett annat land vad jag vet, vissa undantag finns men det är extremt få.

/Martin
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:30:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen ska man tänka på att alla priser som man ser i USA ikluderar INTE den lokala skatten ( typ moms )och den kan vara upp till 10 % beroende på stat.

Go to Top of Page

O_5ggrDansken@hotmail.com
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:41:20  Show Profile Send O_5ggrDansken@hotmail.com a Private Message
Nu har jag iaf beställt en Infinity Basslink från USA.. måste ju prova en gång iaf. Får se hur det blir. Enligt stället jag beställde på ska det totala priset inklusive allting bli $214.. dvs ca 1560 spänn... ganska rejält under priset i Sverige på runt 4000.. så det finns ju lite o ta av om det skulle tillkomma en massa andra grejer...
Har testat o beställa en bilstereo från Tyskland också... skulle spara ca 500 spänn om det går bra.
Blir spännande o se. Går detta bra lär det ju bli fler beställningar utomlands ifrån.
Går det åt helvette blir det väl till o köpa på vanligt vis igen o betala dyrt som alla andra. Irriterande dock.

/Henrik
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:56:52  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Vår nya vackra värld.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:00:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Frågan är ju vad man vill betala för oxå.
Sticker inte understolen med att jag handlar vissa saker på nätet, tom från tyskland.
Men en bra handlare på hemmaplan är guldvärt. Fråge de i norrland, hur glada de är nu, när ytterligare en handlare lägger ned.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/23 23:02:09
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:38:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jo, att handla utomlands betyder oftast att man förverkar garantin på HiFi-prylar. Vissa tillverkare varnar för detta på sina hemsidor(kommer tyvärr inte ihåg var jag såg det, annars hade jag länkat).

Det är ju upp till var och en om man bryr sig om det eller inte, men det är helt klart en risk man tar för att "spara" den där tusenlappen...
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:59:03  Show Profile Send dekengren a Private Message
Det är väl ingen tull på elektronik från USA? Inte enligt tullverkets hemsida i alla fall. Men moms och frakt är det ju inte så lätt att smita undan och farbror ringholms 25% svider till ganska ordentligt...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/02/24 :  07:13:16  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Det värsta med att handla grejor i USA är att det tar en J-a tid att få hit dom! Efter 11 september-attacken tar alla transaktioner med USA månader.
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/24 :  08:39:59  Show Profile Send joakim99 a Private Message
MartinH: Den lokala momsen i USA betalar du bara om du bor i samma delstat som affären ligger i.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/24 :  08:48:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst blir det tull, det blir det i alla fall när butiker handlar från USA... Det blir väll ingen skillnad om man är privatperson ?!?

joakim99, är du säker på det ?? det är väll inte moms fritt för resten av landet, då skulle väll alla åka till grannstaten och handla...
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:30:18  Show Profile Send razor a Private Message
MartinH:

Det är precis vad alla gör i USA, nästan i vart fall. Om man beställer en produkt från en annan stat än den man bor i så betalar man ingen moms. Tanken är sedan att man själv ska anmäla detta köp till skattemyndigheten och betala in momsen, men det gör ingen så i praktiken är det momsfritt. Vissa stater har dessutom ingen moms, och av de som har är den i allmänhet under 10%.

Pac:

Inte förverkar man väl garantin bara för att man importerar? Däremot blir man förmodligen sittandes med den amerikanska garantin, så går prylen sönder får man åka över atlanten för att få den lagad . Köpte själv en digitalkamera i Las Vegas i höstas, så pajar den har jag en bra anledning att åka tillbaka

Edited by - razor on 2004/02/24 09:31:15
Go to Top of Page

O_5ggrDansken@hotmail.com
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:46:15  Show Profile Send O_5ggrDansken@hotmail.com a Private Message
Hur funkar det med digitalkameran då? Är inte den anpassad för ett annat elsystem? 110 volt nämndes i ett tidigare inlägg...?
..o hur funkar det med laddaren tex?

Edited by - O_5ggrDansken@hotmail.com on 2004/02/24 09:48:49
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:49:11  Show Profile Send razor a Private Message
Nej, den tar vanliga LR6-batterier. En del kameror kommer med egna laddare, men dessa är ofta switchade och kan användas till praktiskt taget vilken spänning som helst.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:03:10  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Vår nya vackra värld.

Ja, visst är det härligt att man kan köpa billigare än hos den lokala handlaren!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:17:53  Show Profile Send Poe a Private Message
B&W har world-wide garanti på sina högtalare.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:41:31  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vid ett tillfälla köpte jag Pioneer DVD när jag var i HK, undrade naturligtvis om dom hade worldwide garanti? Det man tydligen kunde göra var att man tog den till Pioneer's huvudkontor och få garanti "överförd" till svenskt, så att det skulle funka i Sverige oxå. Man kan tydligen göra så med vissa digitalkamera märken oxå (OT).
Men med min Pioneer sket jag att överföra min garanti, (orkade inte). Men den har rullat på sen dess, har haft den i 4 år snart.


ACCUrate PHASE
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000