Author |
Topic |
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/22 : 19:40:39
|
Har läst en del trådar om folk med brumm i högtalarna. Jag har brumm och vet inte riktigt vad orsaken är. Har man öronen nästan intill till högtalaren, hörs det ganske tydligt, särkild i höger högtalaren. Spelar man musik märker man inte det men det måste på verkar ljudet! Har haft min för och slutsteg inne hos Anders på HiFi Stället, och då märkte han ingeting, och sa att det var förmodligen ljud slingor eller något med strömmen.
Jag bor i en gammal 50 tals lägenhet, och vardagsrummet är ojordad och alla väguttag är ojordad. Både förstäkare och cd spelaren är dubbel insulerad, och ojordad, samt nätkablarna. Har inte investerad i riktigt nätkablarna eller filter än, tills innan jag har fixat problemet med brummen.
Har haft allt i köket, där det är jordad med samma resultat Ja, det är kanske någon som har lite expert råd. Ska man for tag på en elektriker som kanske kan fixa det här, eller är jag dömd att leva med det här förbanelse
|
Edited by - bruce on 2004/02/22 19:41:36 |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
gråbert
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2004/02/22 : 20:59:58
|
Tänk på att om du drar in jord i rummet så måste du jorda samtliga uttag i rummet. Det har inget med ljudet att göra; jord får inte föras in i isolerade utrymmen av elsäkerhetsskäl.
Har du någon komponent i anläggningen som kan vara ansluten till någon "bakjord" (ex tuner via antennuttag) så prova att koppla bort den komponenten.
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/02/22 : 21:04:35
|
Det första du bör pröva är att koppla bort försteget(=dra ur alla kablar ur slutsteget) och se vad som händer, om det fortfarande brummar då är det elsystemet, annars en jordloop i utrustningen.
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/22 : 21:57:27
|
Verkar skumt att det brummar mer i den ena högtalaren. Vad är det för grejer & Hur gamla är prylarna? Reciver eller radio skulle ju kunna orsaka brum via antennen. Jag tror inte att det beror på elsystemet i lägenheten, utan i så fall något störfält som orskar det hela. Är förstärkare och cd dubbelisolerad så får de inte jordas, så den möjligheten kan du bortse från. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/22 : 23:00:20
|
1. Kopplade bort alla kablar, sätte på slutsteget och ingen brum. 2. Kopplade bort signal kablarna från försteg och då brummade det när bara slutstget var på.samma nivå brumm i både högtalare 3. Brummar när båda är på slagen. 4. ingen radio eller tv i närheten.
Har haft förstäkaren-Tag mclaren inne hos hifi stället och Anders försäljaren, sa att det var knapp tyst, iget fel med förstäkari altså.
Vad exakt ska man säga till elektrikern? Om utrustningen är dubbel isolerad hur funkar det med nät kablar och filter t.e.x Voltex nätfilter grenuttag som är jordad och ska kopplas till jordad uttag. Alla näkablar verka vara jordade allihopa?
|
Edited by - bruce on 2004/02/22 23:07:05 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/02/22 : 23:37:57
|
Jag tycker du ska vänta lite med elektrikern. Kan du utveckla punkt 2 lite? Om jag fattar rätt så kopplade du bort allt förutom signalkablarna mellan för- och slutsteg i punkt 2, är det rätt? Brummade det då vare sig försteget var på eller inte?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 00:05:17
|
Är alla apparaterna anslutna till samma vägguttag? Jag har varit med om att få brum pga att försteg och slutsteg var anslutna till två olika vägguttag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 00:28:41
|
står försteget på nåt annat? typ slutsteget? prova att flytta isär dom så långt kablarna räcker. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 11:05:21
|
Det brummar när både är på, det brummar också när bara slutsteget är på och signal kabeln utdragen från försteget. Koppla man på signal kabeln igen då brmmar det inte. Sätta man på försteget då brummar det som vanligt, altså, lite mer brumm än när bara slutsteget var på, och signal kabeln utdragen från en avstänged försteg.
Har haft dom på varandra innan och det blev mindre brumm när jag flytade isär de.
Har haft de kopplade till olika väg uttag både med igen förandring.
Tack för alla hjälp! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 13:13:53
|
Har kopplat bort signal kabeln från slutsteget, igen brumm när slutsteget är på. Koppla signal kabel till försteget igen (bara slutsteget), och det brummar, fast på lite mindre nivå än när både för/slutsteg är på, med signal kabeln kopplat till både.
Kabeln är Van Der Hul 300 mk111, fick den när jag köpte föstäkaren. Kabeln var med, när Anders testade förstäkaren, fast jag själv var inte där.
Hur får man redå på om det är jord slingor, eller något annat med strömmen att göra? Är det jord slingor vad gör man då. Tack igen alla! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/23 : 20:13:42
|
Jag ska försöka låna andra kabel, kanske det händer något! |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 10:31:21
|
Bruce skrev: 02-22 Kopplade bort alla kablar, sätte på slutsteget och ingen brum. Kopplade bort signal kablarna från försteg och då brummade det när bara slutstget var på.samma nivå brumm i både högtalare 02-23 Det brummar när både är på, det brummar också när bara slutsteget är på och signal kabeln utdragen från försteget. Koppla man på signal kabeln igen då brmmar det inte. Sätta man på försteget då brummar det som vanligt, altså, lite mer brumm än när bara slutsteget var på, och signal kabeln utdragen från en avstänged försteg. 02-23 Har kopplat bort signal kabeln från slutsteget, igen brumm när slutsteget är på. Koppla signal kabel till försteget igen (bara slutsteget), och det brummar, fast på lite mindre nivå än när både för/slutsteg är på, med signal kabeln kopplat till både.
Bubben skriver: Motsäger inte de här raderna varandra? |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 12:17:55
|
So sorry we are not all perfect at writing in swedish. It can all get a little confusing somtimes. |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 13:56:12
|
So take it in english then. The terms we use are practicly the same anyway. I don´t think anyone would have a hard time to get a grip of things. By the way, my english´s are´nt perfect either... |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 14:11:41
|
Har du provat att jorda apparaterna mellan varnadra? Alltså dra en kabel från förstegets chassi ut till cd och slutsteg? |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 20:31:17
|
Ok tack Bubben :) Vad är det för kabel du menar? Var exakt på aperaterna ska man koppla kabeln ? Om jag har rätt, jag ska dra kabeln från förstegets chassi (var exact?) till cdn(var?) och från cdn till slutsteg ? :) Tack för hjälpen forresten! |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 20:56:14
|
Ta en vanlig kopplingskabel, eller en bit no-name-högtalarkabel. Lossa lite på en skruv i chassit och kläm dit kabeln under den, du kanske får komplettera med en bricka för att den ska sitta... Kontrollera nu så att du inte blandar mellan jordade och dubbelisolerade apparater. Har alla apparater IEC-nätbrunn så är det fritt fram, är du minsta osäker så låt bli. Det här kommer att potentialutjämna anläggningen så att "jordpunkten" blir neutral i förhållande till försteget, precis som man alltid gjorde på vinyl-tiden. |
|
|
bruce
Member
395 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 21:51:04
|
Hej Bubben Alla aperaterna är ojordad. Om jag har rätt koppla jag en kabel från förstegets chassi till cd spelarens chassi. Jag tar sedan en kabel från förstegs chassi till slutstegs chassi. |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 10:14:34
|
Ja. |
|
|
Bubben