HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Group delay och eq:ing
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:11:51  Show Profile Send MadMan a Private Message
Jag testade lite i winisd angående group delay.

det jag testade var
2st TB w8-740c i 28L @ 24hz. Skickade jag in 170w
2st TB w8-740c i 40L @ 24hz. Skickade jag in 100w

och ^ då fick dom ungefär lika högt ljudtryck runt 20-30hz. Men group delayen skiljer sig. Vad händer om man Korrigerar botten eller toppen(Lt transform.,) på 28 liter lådan ? ökar group delayen för den då ?

Nice from a far, but far from nice.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:41:39  Show Profile Send AndersP a Private Message
Var väldigt försiktig med LT på basreflexlådor. Risken är stor att elementen börjar slå helt okontrollerat. Speciellt under resonansfrekvensen. Kör du basreflex bör du köra det helt utan aktiv eq. Det finns förstås folk som lyckas ( Genelec och några till ), men dom mäter och designar på proffsnivå. Svälj tårarna och sastsa på den större lådan. Om jag förstår det hela rätt spelar den med 100w på samma nivå i basen som den lilla lådan med 170w. Vilken av dom talspolarna tror du övelever en fest lättast?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:57:17  Show Profile Send MadMan a Private Message
det är inte mycket EQ'ing som behövs egentligen.
och tb'arna tål peek 240w och dom är 2st =)
det finns alltid subsoniska filter också =)

är det stor skillnad mellan 28,3ms och 23,2ms ?


finns det andra alternativ att få ner group delay mer än att byta till slutet?



hur spelar Mirage OM-200's 2st högtalare?
??omnipolär???


Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:54:43  Show Profile Send AndersP a Private Message
Skillnaden mellan 28,3 och 23,2ms är liten i dom här sammanhangen. Båda är helt ok.

Ett alternativ kan vara alignment som, jämfört med vanligt QB3, använder större låda och lägre avstämning.
Jfr "underavstämd" - bra sökord här på forum. Frekvenskurvan är mjuk och djup. Inga skarpa knyckar eller "Disco-peakar". Det är fasen man är ute efter. Förändringen i fas ska ske mjukt och successivt.

Lyckas man dessutom förskjuta groupdelayens peak ner under 25Hz så hörs det ju knappast heller. Den absoluta värdet på GD i ms är inte lika intressant som var i frekvens värdet är högst och hur brutalt det förändrar sig med ändrad frekvens.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2004/02/22 17:56:38
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/22 :  18:38:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Groupdelayen eller den deriverade fasvridningen (om jag inte svamlar för mycket) får man ner med lägre q-värde. BB4 avstämning med ett låd q på 3 blir bäst för br låda.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/22 :  19:49:02  Show Profile Send AndersP a Private Message
Just prexis.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/02/23 :  20:59:14  Show Profile Send MadMan a Private Message
Då behöver jag inte oroa mig för group delay då .


Går det att stämma av lådan så pass lågt ner att blås ljud aldrig uppstår ?(så det nästan liknar slutet ).. alltså stämma av runt 20hz.. det brukar ju somsagt inte vara så mycket energi där nere. Vill ju inte göra lådan större bara för att få portarna att få plats

somsagt har jag även problem med tillräcklig portarea, för 2 st
TB w8-740c ( MCM 55-2421 senare tillfälle ).

och rektangulära portar vill jag inte ha., <-- dom e så fula


Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:42:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Stämmer man av lådan för lågt blir det nog lite tunnt och svårt att få tryck i basen är jag rädd.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/24 :  08:17:40  Show Profile Send AndersP a Private Message
There is no such thing as a free lunch.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:28:58  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Att stämma av lågt minskar också risken för att elementet bottnar, plus att det inte behövs lika stora portar precis som du säger. MEN funderar du på att köra bastunga filmer kan det nog ändå vara bra att använda relativt stora portar för att undvika blås.
Slavbas då?

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:54:38  Show Profile Send Psycho a Private Message
Det borde ju gå att stämma av väldigt lågt och dessutom lägga på en LT. Då borde man tjäna in en massa watt än mot LT i en sluten låda eftersom basreflexen är effektivare. Givetvis får man ju problem med konutslag under avstämmningen men stämmer man av lådan till 20 Hz så är det ju inte mycket musikinformation där... Alternativt filter som istället försämrar impulssvaret (skitsamma i så djup bas).
Fasen borde ju inte heller gå åt skogen eftersom den är fin ända ner till avstämning också ?
Bara en tanke, har inte försökt detta själv men jag funderar på att göra det...

/Tobias
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/24 :  17:18:57  Show Profile Send AndersP a Private Message
Psycho: Det du beskriver låter lite som specifikationen för THX Ultra II -subwoofers.

Har för mig att dom skulle ha -6 dB-punkten på 20 Hz, men med en avrullning på 36 dB/oktav vilket är omöjligt att få till med en passiv sub.
Vägen att gå är nog inte LT, men ganska nära. Ett vanligt 2:a ordningens högpassfilter på 20 - 25 Hz, men med relativt högt Q >1. Mycket enklare än en LT. Komponentkostnad 50 kr? Man löser då extensionen neråt samtidigt som man klipper allt under avstämmningen. Mäter man bara upp frekvensgången på det passiva systemet ( vilket inte är det enklaste ) borde man kunna simulera fram ett filter med hög noggrannhet innbildar jag mig.

Vem blir först att prova? Specarna finns på THX hemsida.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2004/02/24 17:56:05
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/02/24 :  22:45:01  Show Profile Send Psycho a Private Message
AndersP,

med ett vanligt 2:a ordningens högpassfilter syftar du på ett aktivt ELF filter som exempelvis Rod Elliot beskriver på sin sida ?

http://sound.westhost.com/project48.htm

Och jag lär inte hinna först att testa. Är inte klar med lackeringen ännu som hittills har tagit säkert 5 månader. Nästa högtalare ska definitivt INTE bli högblank!

/Tobias
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/02/25 :  16:48:52  Show Profile Send MadMan a Private Message
Vill slippa slavbas så långt det går.

är ELF bättre än LT ?

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:09:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
Både ELF och LT är dessvärre gjorda för slutna lådor. Elliots filter funkar inte alls för reflex- eller slavbas-lådor och LT kan till nöds användas, men är onödigt krångligt och oprecist för den här applikationen. Det jag menar är nånting mycket enklare. Om jag hade kunnat mer filterteori skulle jag ha ritat upp det hela. Det borde gå att ordna ett enkelt Sallen-Key 12dB/oktav högpassfilter med ställbart Q och frekvens. Det är en standardfunktion i vilket mixerbord som helst.
Det är förstås en god ide med sluten låda, men då behövs mer slagvolym och hästkrafter eftersom ett sånt system är mycket mindre effektivt. Mer slagvolym innebär oftast större lådvolym också och då faller liksom hela grejen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:30:28  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag ska använda detta schema till min sub: http://www.soundlabsgroup.com.au/lcaudio/lc_audio_active_crossover.htm
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:39:54  Show Profile Send AndersP a Private Message
DIYamps: Det där har jag sett för ett tag sen här på forum. Verkar innehålla allt som behövs för en fet sub, men dom grejerna jag pratar om är lite mer fintweaking.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:34:32  Show Profile Send Psycho a Private Message
AndersP,

jag tror jag är med på vad du menar. Istället för en LT/ELF så föreslår du ett högpass Sallen-Key filter, väldigt brant eftersom vi snabbt vill kapa lägsta frekvensen om det är en lågt avstämd basreflex. För att boosta basen så sätter du alltså högt Q ?

/Tobias
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/26 :  03:19:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Med risk att basen blir one-note. Booo boooom.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/26 :  16:42:01  Show Profile Send AndersP a Private Message
Psycho: Exakt vad jag menar. Lessen om jag förklarar otydligt, men det är knappt så jag vet vad jag pratar om.
Brumel: Precis. Så här konstruerar man filmbasar enl THX Ultra II specifikationerna. Funkar till ljudeffekter, explosioner, miljöljud och så. Det blir knappast nåt bra till musik om man inte kan ha två lägen på filtret som man slår om mellan som vissa fabrikanter har.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/02/27 :  20:52:53  Show Profile Send Psycho a Private Message
Jag envisas fortfarande med en ELF/LT krets. Jag kan inte riktigt förstå varför den inte skulle lämpa sig för en mycket lågt avstämd BR låda ? Den lådan uppför sig ju nästan precis som en sluten. Nästan likadan avrullning, fas m.m. Enda skillnaden jag kan se i simulering är att konutslaget går åt fanders under portfrekvesen och att effektiviteten blir högre ? Missar jag något eller ?

/Tobias
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/27 :  21:24:59  Show Profile Send AndersP a Private Message
Psycho: Du missar något. Formen på responskurvan för ELF/LT passar inte för att equaliza ett basreflexalignment.

En basreflexlåda rullar av med 24 dB/oktav och en sluten med 12 dB/oktav oavsett alignment för BR eller låd-Q för sluten. Ta upp responsdiagrammet på Rod Elliots sida som du själv hänvisade till och beskåda det låga Q i det filtret. I artikeln står också att filtret är optimerat för slutna lådor med en resonansfrekvens så hög som 60 - 70 Hz. Vid den frekvensen har dom ofta redan rullat av 3 - 6 dB dessutom, beroende av låd-Q. Därefter rullar dom av med 12 dB/oktav.

Ännu bättre är att lägga upp responsen för valfria slutna och br kombinationer i samma diagram och jämföra dom. Då ser man att det inte går.

Fint är också att läsa allt om Linkwitz Transform på Rods sidor så bakgrunden är klar. Man ska bland annat mata in en del uppmätta parametrar som är specifika för slutna lådor i ett spreadsheet för att ens få ut komponentvärdena. Elliots ESL är väl på sätt och vis en förenklad LT.

I Hypex subförstärkare sitter en enbands parametrisk eq med fast Q. Frekvens och nivå är ställbara. Tom en så enkel lösning menar jag skulle vara mycket bättre än en ESL/LT i en br-lösning.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/02/28 :  01:21:15  Show Profile Send Psycho a Private Message
AndersP:

Du kan få en basreflex att rulla av med ungefär 12db/oktav, om du sätter portfrekvensen tillräckligt lågt. Jag simulerade en 50 liters basreflex stämd till mellan 15 o 20hz mot en sluten på 50 liter och avrullningen är nästan exakt lika. (Dynaudio 21w-54 element). Tyvärr kan jag inte få in den bilden här men du kanske har något simuleringsprogram själv som du kan kolla.
Om det här skulle fungera borde ju denna BR låda kräva en mindre förstärkare än motsvarande sluten iom att porten också bidrar i form av resonans ?

/Tobias
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/28 :  21:34:54  Show Profile Send AndersP a Private Message
Psycho: Jag har testat och simulerat och du har rätt. Det är möjligt att få avrullningarna i princip lika med ekstrema alignments. Man slås ju dock av att om avrullningarna är likvärdiga så är ju också effektiviteten lika och då faller liksom fördelarna med basreflex kontra sluten låda.
Bara nackdelarna kvarstår.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/02/28 :  22:08:39  Show Profile Send Psycho a Private Message
AndersP:

Det jag såg av simuleringarna var att konutslaget var mindre i BR lådan (eftersom porten hjälper till lite) ovanför Fb och effektiviteten är liiite bättre. Jmfrt mot en lika stor sluten så tycker jag denna understämda BR verkar ett bättre val för ELT/LT:
Konutslaget blir mindre, vilket gör att elementen distar mindre vid låga frekvenser.
En något högre effektivitet, vilket gör att förstärkaren inte behöver vara lika stor.
Jag kanske är ute och cyklar på allt det här. Det enda sättet att få svar är att testa. Fasen om bara lackeringen kunde bli klar någon gång!

/Tobias
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:58:02  Show Profile Send AndersP a Private Message
När jag läser mina egna postningar låter jag så klagig. Ska försöka skärpa mig.

Psycho: En annan grej som slår mig är att den typ av grundforskning du sysslar med kanske bäst sker i omålade lådor. Man tjänar på att bygga testlådor i beggad spånplatta till dess att det blir bra. Speciellt med så där vilda alignments.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000