HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JBL Northridge E90 och E100 - synpunkter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/02/21 :  17:49:48  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Söker just nu efter ett par högtalare som matchar min musiksmak, det vill säga mestadels heavy metal och tyngre rock. Många har rekommenderat JBL's Northridge serie...

Funderar mest på att köpa mig ett par JBL E90.
(men även E100:an kan vara av intresse)

Någon som har synpunkter på dessa högtalare?
Är även lite intresserad av att veta hur krävande dessa högtalare är med förstärkare, dvs för att få till ett bra tryck.

Kör bland annat med en HK670 (och en Pioneer A607R med samma effekt... kring 2x80W). Räcker detta till tror ni, eller behövs kraftigare doningar?

Nån som har lyssnat på E90 eller E100 förresten?
(har inte haft chans att göra det själv ännu)

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:03:20  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har haft möjlighet att lyssna till "lillebror" E80 under någorlunda kontrollerade former och vad som slog mig var att de inte alls lät som JBL brukade göra, d.v.s. överenergiskt och ibland vasst (min subjektiva åsikt) Denna högtalare lät tämligen balanserat, med en nästan neutral klang (kanske till o med lite åt det mörka hållet) Inte de bästa vad gäller upplösning eller ljudbild, MEN jag kan tänka mig att denna högtalare är ett mkt bra alternativ för hårdrockaren. Relativt snabb och bra upplöst bas, gediget mellanregister, och en diskant som man inte reagerar så mkt på, (både för- och nackdel.) En högtalare som säkert kommer att finna sina fans som avgudar den, alltmedan en del renodlade gurus kommer att fnysa åt den.(Ibland utan att lyssna till den)

Fick intrycket av att den är relativt lättdriven, (minns inte siifrorna) ditt förstärkeri borde driva den på ett bra sätt. Vad som skiljer E80 från de större syskonen är väl bestyckningen vad gäller basarna, E80 har 2 6,5:or och storebror har 2 8:or. (Rätta mig om jag har fel...)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:50:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Håller med The Leafs! Den nya serien har den ljudkaraktär som han beskrev, neutrala och laidback i ljudet.Skillnaderna mellan E80 och de två större modellerna är basåtergivningen. De två större har lite fylligare bas helt enkelt, så gillar man en mer fetare bas så väljer man E90 eller E100.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2004/02/22 :  00:44:50  Show Profile Send Krellman a Private Message
Jag var/är ute efter ett par hyfsade frontar till att bygga ett hyfsat biosystem.
Northridgeserien såg ut att passa perfekt till min H/K 7500
men jag blev gruvligt besviken, jag lyssnade på E100 och jag
måste tyvärr säga att den gjorde det mesta fel!
Jag lyssnar på det mesta men just rock och heavy var den speciellt
dålig på och efter 15 minuter var jag helt ointresserad av att fortsätta lyssna på mina favoritskivor!
Jag hoppas de mindre låter bättre, jag trodde först att den var nyuppackad och ospelad men så var fallet inte heller.
Jag har även ett par JBL L150 (början på 80-talet) som låter mycket bättre .
Sen plockade butiken fram den nya Infinity Beta 50 och tyckte jag
skulle lyssna på den istället(ung samma pengar), dom var lite råa
och oinspelade men jag blev i alla fall sittandes i 2 timmar med
mina skivor?! Ett tips kanske.
Men visst jag håller med FBK: Smaken är som baken Ha't bra!!

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/02/22 :  02:48:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Krellman! Jag tycker att Infinity Alpha serien låter ganska vasst och hårt, de har en typiskt metaldome ljud, när det är som sämst vill jag tillägga. Och mellanregistret existerar knappast på dem.Loudness ljud kan man också kalla det, lite små hissad diskant och bas. Så smaken är som baken delad

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/02/22 :  12:47:45  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Bara E 90 klarar av att återge Pete Sandovals baskaggar med pondus så...
Tack för synpunkterna förresten!

The Leafs >>> Jo, E 90 har dubbla 8:or.

Just nu lyssnar jag på metal med dubbla 6.5:or (Dali 6006).
Är ute efter lite mer tryck och ett inte allt för dåligt helhetsljud.
(gillar även ljud åt det lite varmare hållet... så Infinity är inget alternativ för mig)
Därför jag är mycket intresserad av JBL...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/02/22 :  13:01:22  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Just nu lyssnar jag på metal med dubbla 6.5:or (Dali 6006).
Är ute efter lite mer tryck och ett inte allt för dåligt helhetsljud.
(gillar även ljud åt det lite varmare hållet... så Infinity är inget alternativ för mig)
Därför jag är mycket intresserad av JBL...

Låter som du bör ta en seriös lyssning på E90 och E100.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

torrex69
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/02/22 :  15:35:15  Show Profile Send torrex69 a Private Message
Tycker jag mé.

I don´t know about you,but i´m feeling allright!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:38:05  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag hoppade faktiskt över själva provlyssningen och beställde mig ett par E 90 bara för en knapp timme sedan! Inte så dyrt egentligen, så lite får man ju chansa. Eftersom de blivit rekkomenderade åt mig av en hel drös hårdrockare, så måste jag ju lyssna! Hårdrockare talar alltid sanning!

Bor man i bushen som jag... så är många provlyssningar nästan ett dyrare projekt än att bara klicka på beställnings-knappen... Man får ta smällen senare istället...
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2004/02/23 :  00:54:47  Show Profile Send Krellman a Private Message
Milleniumking: Hoppas du blir nöjd med dina nya E-90, Rocka på bara!!
FBK: Håller helt med dig om Alpha-serien, Beta-serien är dock en helt
annan högtalare, hepp. Rocka på o ha't bra!!

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000