HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Metallica/dokumentär
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:22:23  Show Profile Send hal a Private Message
Måste tipsa om ett mkt bra program som gick igår:
Musikbyrån, SVT 2, dokumentär om Metallica.
Som tur är kommer den i repris 21/2 och 22/2.
Missa inte,
mycket initierat från inspelningen av den svarta plattan och många intressanta detaljer.
Don´t miss it !

Veckans skiva, här !

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:47:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag såg den och den var mycket intressant med en delvis läskig insikt i hur den var inspelad. Massor av mickar på trummorna och sedan EQ till max. Huga. Alla delar av musiken var sammanflätad av små små delar ihopklippta av olika tagningar för att få ut max (eller min hur man nu ser det). Hetfield hörde direkt en dålig ihopklippning i början av Nothing else matters- kolla om ni hittar den.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/20 :  01:12:53  Show Profile Send redestad a Private Message
Mycket intressant program! Inspelningsförfarandet är ju rätt (ö)känt... Det är ju bara att lyssna på skivan, inte direkt någon studio-liveinspelning :-) Allt är som sagt ihopklippt, "putsat" och maxat till 11, men det är ju inget fel med det måste jag säga, rätt ondskefullt tryck i bitarna. Men visst särskilt "puritanskt" är det väl inte...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/02/20 :  01:53:50  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har aldrig varit nån Metallica-fantast , men efter programmet blev man faktiskt lite intresserad av att köpa Black Album! Musikbyrån har varit mycket bra den här säsongen. Programmen med James Brown , Stevie Wonder och Zappa var kanon.
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/02/20 :  12:52:45  Show Profile Send Nothing a Private Message
metallica i all ära. Men läste dom ur manus eller?
Kirk verkar ha stannat kvar i typ 14-års åldern,
- " ja liksom, ja va bá tvungen att nejla solot bá! åsså gjorde ja ré"
Otroligt! han klarade att få till ett solo! som vadå, skulle vara typ årets solo?! jag fattar ingenting?

Varför jag skriver detta är för att jag fick känslan av att dom utgav sig vara musiker utan dess like.
metallica har enligt min mening aldrig varit speciellt duktiga musiker, derimot har dom skrivit bra musik och skivorna har producerats mycket bra!

sen att Lars säger att dom gör "crazy stuff" - vart?
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:44:28  Show Profile Send redestad a Private Message
He He, kan hålla med Nothing där.. :-) Kirk och Lars ger ett lite lätt inbromsat intryck får man allt bistå... För grymma musiker är de ju faktiskt inte jämfört med många andra hårda akter. Rätt mycket amerikansk attityd i allt snack om den egna storheten. Men men, mycket bra har de gjort i alla fall, åtminstone fram till 1991...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/02/21 :  12:30:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet med Metallica är två saker.
Dom har svårt att få till bra låtar vilket leder till väldigt ojämna skivor.
Musiken svänger inte en meter på grund av att dom spelar för exakt.
Jag gillar det dom gjort som är bra, men deras ojämnhet gör deras plattor väldigt överreklamerade, och det har faktiskt gjorts beydligt bättre hårdrocksplattor än den svarta.
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2004/02/21 :  13:43:39  Show Profile Send emp a Private Message
Master of Puppets och Ride the Lightning ligger högt på min lista iaf.
Aldrig varit direkt förtjust i den svarta.

Reprisen går 01:35 på svt2 inatt.
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:15:30  Show Profile Send Nothing a Private Message
Björn-Ola
quote:
Musiken svänger inte en meter på grund av att dom spelar för exakt.


Kan du förklara? Menar du att dom ska spela otakt? näh

Mina personliga åsikter:
Svänget tror jag kommer ifrån viss takt(välkänd eller personlig Takt), eller oftast från dynamiken,
Dynamik är väl kanske det svåraste en Producent kan få till.
Är man duktig på att kontrollera lager och dynamik så har man ofta producerat en bra skiva, eller framför allt en intressant production.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/22 :  16:44:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Metallicas svarta skiva är verkligen otroligt tråkig och dålig. De var bra fram till and justice... sedan gick det raskt utför. Problemet är, precis som Björn-Ola skriver, låtarna. Tråkiga riff och dåliga solon, oinspirerat trumspel. Nä, lyssna på Master of Puppets, det är Metallica i högform det.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:17:20  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Var det bara jag som upptäckte att nästan allt musikmaterial som spelades distade något sanslöst?

Skivan är en klassiker som dessutom varit med och präglat mycket av mig i min uppväxt.
Hade inte den skivan kommit kanske man lurats in i den så förfärliga grungevågen med nirvana och annat vämjeligt...
(antagligen många tår man steppar på nu ...)

Liveboxen Live shit, binge and purge ett givet köp för alla som inte redan har den. Klassiska låtar lirade live av ett metallica på topp.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/02/22 :  18:03:26  Show Profile Send Nothing a Private Message
'Master of puppets' absolut bästa skivan, är tyvärr inget metallica fan, dom har väl gjort en del man kan lyssna på.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/02/23 :  08:47:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nothing

Det är kanske det maskinmässiga precisionen i deras musik som får det att inte svänga. Som om en tråkig trummaskin styr musiken.
Jag tycker Justice for all är bäst.
Jag tycker Reload är rätt okej också,men så får man väl inte säga?
Nu har jag väl straffat ut mig totalt?
-Metallicas musik svänger inte och Reload är bra.
Som att svära i kyrkan.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:44:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det jag reagerar mest på är att du tycker Justice är bäst - där är visserligen låtarna starka, men produktionen är ju HEMSK!
Det är en av skivorna som jag önskar skulle kunna spelas in en andra gång - denna gång bl.a. utan trummor som låter som kakburkar.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:22:23  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag gillar nog faktiskt också Justice bäst, om än i svår konkurrens med Master of Puppets. Håller med om ljudet dock. Trummorna kan man väl stå ut med, förutom baskaggen som mest låter klick, men den totala basbristen är irriterande. För övrigt stör jag mig på att Kirks gitarr alltid låter lite ostämd, förmodligen p.g.a. hans spelteknik.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:05:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, Ayn, det finns ju ingen bas på skivan, men det viktigaste är trots allt låtmaterialet.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/24 :  10:52:47  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Håller med Magnuz. Från och med Black Album har Metallica inte gjort en bra låt. Träbockshårdrock var allt som återstod när de lämnade thashen. Visst, produktionen på Justice är inte den bästa, men jag rankar även jag denna högt. Men alla de tidigare är väldigt bra.

Lars Ulrich är fö en av de mest enerverande personligheter som jag kan komma på. En distanslös pratkvarn. Ni vet de där två groupisarna som skrev en bok om alla stjärnor dom gängat, enligt deras utsago pratade han oavbrutet under hela akten utan en sekunds tystnad. Lite OT, kanske men va f-n.

Den senaste plattan som skulle vara Metallicas återkomst till den hårda musiken är till och med sämre än midtempogrejerna på 90-talet. Pissig produktion, dåliga låtar och nu-metalinfluenser.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

GibsonSG
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:54:40  Show Profile Send GibsonSG a Private Message
quote:
För övrigt stör jag mig på att Kirks gitarr alltid låter lite ostämd, förmodligen p.g.a. hans spelteknik.


Ja, den mannen intonerar inget vidare faktiskt. Det mesta låter lite småsurt. Solot på unforgiven är fett, speciellt den inledande tvåsträngs-benden, men annars vet jag inte om hans solon är så mycket att hänga i julgranen. OK det är många toner i sekunden, men är det så kul att lyssna på?

James däremot är ruskigt tight, och är bland det grymmaste jag sett på att sjunga och spela samtidigt... förstår inte hur han får till det!

Edited by - GibsonSG on 2004/02/24 13:55:10
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:12:57  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Håller inte med, Kirks solon är en av behållningarna med Metallica i mitt tycke. Och visst, James är en av tidernas rifftuggare.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/02/24 :  16:26:54  Show Profile Send dali a Private Message
Att argumentera om vem som lirar bäst solon är tämligen meningslöst, men jag hävdar ändå att James Hetfields solon är 100 ggr mer intressanta än Kirk Hammetts envisa tweedle-tweedle-tweedle-orgier.

Lyssna bara på solot i "Nothing else matters" då Hetfield visar vad han kan. Inget som herr Hammett har åstadkommit är i närheten ... om man inte gillar tekniktrams utan vare sig melodi eller mening förstås ...

Men det kanske är jag som börjar bli gammal, tycker också att Metallica blev ointressanta efter ... and Justice. Cliff Burton var den musikaliskt mest intressanta, de progressiva och klassiska inslagen som kan höras på Ride ... och Masters ... försvann i bussolyckan. Jämför man med Dream Theater (lyssna på senaste Train of thought, tyngre än allt tidigare) så framstår Lars Ulrich och Kirk Hammett som tämligen mediokra musiker. Men bra låtar kan/kunde de i alla fall skriva.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2004/02/24 16:31:13
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/24 :  16:59:22  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jo just det jag tycker att t ex Dream Theater bara är teknik utan känsla PLUS en slags inbyggt svennighet jag har svårt för. Kirk tycker jag aldrig hemfallit åt sådant för sakens egen skull om ni förstår.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/24 :  18:40:36  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med filikosters senaste inlägg om DT och om Kirk, men håller också med GibsonSG om Kirk och julgranen. :-) Ytterligare något jag stör mig på är för övrigt det ständiga wah-wah:andet.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/24 :  19:10:27  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
"weeny weeny make a face"

FZ

:)

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Onslaught
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:14:48  Show Profile Send Onslaught a Private Message
Glider ifrån Metallica lite, men bara lite... eftersom Dave Mustaine har lirat där. Måste få säga "Peace sells.." med Megadeth.
Vilket album!!!
Har allt; tyngd, solon, melodier och dessutom bluesinfluenser.
Lägger Master of puppets och Peace sells som de två främsta albumen i den metaldivision de spelar i (alltså inte speed, death, crossover, glam osv osv)
Att resten av Megadeths album är skit och Mustaine förlorat all ev. karisma (hjärnceller?) är en annan historia...

--- I´m not anti-anything, everything´s anti-me! ---
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:49:28  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Att resten av Megadeths album är skit"

Nehejdu, det är jag inte med på. Rust in Peace är en förträfflig skiva. Är det bra hårdrockssolon man vill ha så finns de här. Lyssna t.ex. på "Lucretia" eller "Tornado of Souls". Huvudriffet i Tornado... går ju inte av för hackor heller. Även "So Far So Good So What" innehåller en del guldkorn, men resten av deras skivor är tyvärr mest dynga. Andra kanonskivor i (ungefär) samma genre är ju annars Anthrax's "Among the Living", Panteras "Cowboys from Hell" och "Vulgar Display of Power" samt "Lights... Camera... Revolution" med Suicidal Tendencies.
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:14:29  Show Profile Send Nothing a Private Message
Att jämföra Dream Theater med metallica eller framför allt Kirks solon
med DT, är väl kanske att ta i, men jag vet/förstår vad du menar.
DT har ju rycket att vara Virotuoser, vilket dom är, känsla har dom så det räcker, tyvärr har känslan försvunnit lite på dom senast albumen!
Känslan försvann när Jordan började, vilket är mycket konstigt!
Näh tacka vet jag gammla DT, tiden då gammla goda prog-rock grupperna influerade dom, och när dom var riktigt nyskapande.

sen är det inte fy skam av DT att spela skjortan av metallica med deras egna 'Master Of Puppets' live. vilket i mitt tycke DT gjorde.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000