HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bygget har startat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:02:48  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hallo alla!

Nu har mitt gainclone bygge startat på allvar fick en racklåda igår på skolan med en lucka som front så man kan komma åt innanmätet utan att skruva up hela chassit Kortet till själva gainklon steget kommer att bli tillverkat på onsdag "blev inge lödning i helgen" Ett litet problem bara, har ingen kylfläns som jag anser är stor nog är det nån som har en stor fet kylfläns eller vet var man kan hitta en billigt ? Elfa är ju bara så äckligt dyrt

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:15:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vad skall du med en stor kylfläns till om du bygger en GainClone? Jag skruvade min direkt i lådan och efter 1 timmes hårt spelande är lådan inte ens ljumment. En fläns på 3 x 6 x 2 cm räcker gott. Ta en gammal processorkylare eller så.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:33:44  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Detta ska va 2 st gainkloner i paralell för en sub så jag vill ha en stor kylfläns.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:38:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jaha. Då kan man ju ha det om man vill.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:53:18  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Ja, har läst och surfat massa utan att riktigt hitta mer exakt HUR fläskig fläns som behövs. Tänkte bygga en BPA200, antingen på madsens "Das Modul"-kort eller (mer troligt) på ett snarlikt eget. Har ingen riktig uppfattning om hur stor fläns som behövs till en sådan koppling. Ska för övrigt driva en 8-ohms subba... Nägra tips, referenser eller bilder?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:57:41  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
ser man på Rowland Model 12 som har 12st LM3886 så består ju deras kylfläns bara av ett par cm tjock solid Al så jag är tveksam till att man behöver så jäkla mycket...
Man kan ju börja med att göra som ursv säger och blir det förjäkla varmt så får man väl gå upp till lite större flänsar.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:01:34  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vilket nivå på fläsket det kan/ska/bör vara står utförligt i appnoten, AN-1192, från National. För ett substeg blir ju kraven andra än ett litet enkelt fullregistersteg.

Till mitt BPA-200, på Madsens kort, har jag en 150 bred och hög kylare med 40 mm fenor. Det skall vl räcka som Fantomen sa...
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:01:57  Show Profile Send DIYamps a Private Message
jag vill ha en fläskig kylfläns bara för att det e snyggt och för att fylla ut lådan och addera lite vikt och naturligtvis att minimera risken för överhettning.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:14:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Då klarnar kravbilden lite. Frågan blir då lite annorlunda: Hur stor vill du att den skall vara? Kylare kan normalt sett indelas i tre klasser: Rätt så dyrt, Duktigt dyrt och Snuskigt dyrt.

Edited by - UrSv on 2004/02/19 17:15:31
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:24:45  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Man behöver inte ett stort kylelement till musik signaler. Om du läser tråden om min 3-kanalare så ser du en bild på det kylelementet jag använt där. Och det är på tok för stort, blir inte en grad varmare trots kontinuerlig dirft på hög volym! I min nästa 2-kanals förstärkare kommer jag använda lådan som kylelement. Iofs är det ganska så små effektop (OPA548T), men jag tror inte det är någon fara med LM3886 heller. Annars kan du ju alltid räkna på det!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:26:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Riktigt men DIYamps har ju specat SINA krav:

"jag vill ha en fläskig kylfläns bara för att det e snyggt och för att fylla ut lådan och addera lite vikt"
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:35:46  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hehehe, ja skiter man pengar så!

Jag rekommenderar isåfall RS-Components (http://www.rs-components.se/) men bara företag får beställa därifrån. Jag driver enskild firma så jag kan beställa hem det åt dig om du vill? Du får isåfall betala frakten från RS till mig, frakten från mig till dig samt 5% pålägg för administrationsavgifter. Kommer antagligen ganska många hundralappar billigare undan än om du beställer motsvarande från ELFA.

MVH Martin

PS. Här har du ett lämpligt kylelement från RS-components, sök på 400-056. DS

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley

Edited by - Mcz on 2004/02/19 17:40:41
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:41:13  Show Profile Send desoto a Private Message
UrSv: Du glömde klassen som ibland gäller för skrotsamlare som mig, container-gratis!

Om jag får lägga mig i något så är det synnerligen oekonomiskt att köpa en allt för överdimensionerad fläns bara för att fylla upp lådan och eller öka vikten. Är nu hög massa viktigt finns det enklare och billigare sätt att åtgärda det (stenar kanske ). Personligen skulle jag dock aldrig överdimensionera något enbart för viktens skull.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  18:02:11  Show Profile Send DIYamps a Private Message
LOL MCZ ditt kylelement uppfyller mina krav, var hittade du det och vad kostade det ?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/02/19 :  18:19:59  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Du hittar det på RS-Components sida om du klickar dig vidare enligt:
All Products -> Electronic -> Semiconductors - Sockets/Heatsinks/Accs. -> Heat Sinks -> High Power Heatsinks

Det kostar (370kr + 60kr frakt till mig + 125kr frakt från mig till dig) * 1,05 = (370+60+125)*1,05=583kr.

Motsvarande på ELFA:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/246395.htm
(671kr * 0,97 internetrabatt + 60kr frakt + 32 postförskottsavgift) * 1,25 moms = (671*0,97+60+32)*1,25=929kr

Vill du komma billigt undan med ett kylelement som både är stort och mer än tillräckligt för kylningen skulle jag rekommendera någon av följande från ELFA:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/246355.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/246375.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/246414.htm

MVH Martin

Edited by - Mcz on 2004/02/19 18:21:30
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:06:27  Show Profile Send DIYamps a Private Message
FY FASIKEN va dyrt undrar om man kanske kan tillverka en kylfläns, det är mycke jobb men man kan ju få den i den storlek man vill i alla fall. Ingen som har nått som bara ligger och skräpar ? har lixom inte pengarna att köpa en kylfläns och jag vet ej om skolan har grejjor till det heller.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:33:09  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
hur mycket pengar har du??? Jag har nog ett antal flänsar (BILLIGT) men frakten kan kosta multum....

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:38:59  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Bara studiebidrag 950:- i månan och eftersom gainclonen hittils vart gratis sånär som på mönserkortet känns*burp*det dumt att lägga 500+ spänn på en kylfläns nalle, hur stora är dina "bilder ?" och va skulle det kosta meg ?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/19 :  22:26:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
DIYamps, du måste koppla rätt grepp om budgeten är fyra koppar kaffe och en använd spelbong till skoltombolan:

Var håller du hus och vilken nivå vill du ligga på?

Detta hjälper ju till att berökna kostnad och möjligheter för oss...
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  22:34:00  Show Profile Send DIYamps a Private Message
vart jag håller hus ? som i vilken stad jag bor i ? vilken nivå ? som i vilken volym på steget ? spelbong ? skoltombolan ? konstiga ord ni använder.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/19 :  22:42:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Präxis. Om du skulle speca ovanstående som boendes i Linköping och viljandes ligga på nivån "bättre begagnad kylare med hål förberett i förväg" skulle jag kunna cykla över med kylare och den skulle då kosta en lagom stor kopp kaffe eller så. Om du däremot skulle uppge Finkelbohed och nivån "splirrans ny kylare på minst 15 kilo" så skulle jag inte leverera och priset säkerligen bli ett annat.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  22:56:41  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jag är bara en kårkad snorunge som bor i Härnösand, steget ska vara till en film/musik sub, volymen som kan pumpas ut bestäms väll av nätdelens volttal och lasten ? subborna är tvillingar och kommer att köras i serie för 8 ohm för att halvera konutslaget för given volym samt att underlätta för steget. En kylfläns modell: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/246375.htm känns ganska rätt storlek.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:02:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
OK. Då sitter jag lite långt bort så det kanske blir svårt. Ska se vad jag hittar i förrådet i helgen.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:14:41  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Ok
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:57:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
spendera en kvart på närmaste Stena metall, i aluminiumbingen, det brukar löna sig eller så kan du köpa nytt från www.minic.se till vettiga pengar.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:58:11  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
UrSv: Visst, i AN är där en fin skiss på den fläns de använt och mätt på. Jag måste säga att efter att ha läst texten flera gånger om inte kan utläsa om den flänsen är tillräckligt stor, hur varm den blir etc... Någon mer data om flänsen står heller inte, så som termisk resistans :(

desoto: Håller med dig, fint med lite dumpster diving. Man hittar tyvärr aldrig det man letar efter, utan alla andra bra saker man kan tänkas behöva någon annan gång. Hur som helst fylls ju lagret på ganska ofta och kylflänsar i tillräcklig storlek borde man ha

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000