HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 koppla in sub!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/19 :  15:57:51  Show Profile Send jonta a Private Message
eh........hur kopplar jag in subbasen till min NAD 320BEE som inte har subbasutgång....?

Dreams never end!

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:06:58  Show Profile Send DIYamps a Private Message
sätt en förgrening på ingången till NADen eller på högtalarutgången om det är högnivå.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:18:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Finns det pre out på NADen? I så fall så kopplar du från de utgångarna.

Mvh,
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/20 :  09:42:10  Show Profile Send jonta a Private Message
Tack för svar! Vad menar du med förgrening, DIYamps? Man sätter inte förgreningen vid cdspelarens RCA-ingångar? Är det bättre sätta vid förstärkarens ingångar? Vad jag förstår aär det bpde hög/lågnivå-ingångar. Vilken är bäst?

Sedan haar den preout/main in. vart ska den in på subben. Har inte hunnit sätta mig in i detta, till helgen kanske?

Dreams never end!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/02/20 :  10:06:57  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har din sub lågnivå in och ut?
OM den har det så ta bort byglarna mellan pre in & ut på NADen, dra en lågnivå från pre ut på NADen till "in" på subben och en lågnivå tillbaka från "ut" på subben till main in på NADen.
Då har du även filtrerat bort bas från dina högtalare som NADen ska driva.

Har du bara lågnivå in på subben och inget ut, så sätt en y-splitter på pre out från NADen, dra från ena delen av den en lågnivåkabel till lågivå in på subben och från andra delen av splittern drar du en lågnivå direkt tillbaka in i main in på NADen. Skillnaden här är att du inte filtrerar bort någon bas från dina sidahögtalare, men å andra sidan så slipper du få en ev ljudförsämring på sidohögtalarna som filtret i subben ibland kan medföra.

Om subben inte har lågnivå in så dra en extra högtalarkabel från högtalaranslutningarna på NADen till högnivåingångarna på subben.

Kanske struligt förklarat, men hoppas du förstår. Eftersom du kan dela på NADen för och slutsteg, så är den rätt lämlig för att använda tillsammans med sub.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/02/20 :  10:36:17  Show Profile Send jonta a Private Message
Schysst Larsen!
Väcker en del frågor, men dom väntar jag med!

Dreams never end!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000