HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Häftmassa? + Minitest av nytt stativ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/19 :  15:46:58  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, tänkte testa BlueTac mellan högtalare och stativ. Är BlueTac samma sak som vanlig häftmassa, vad ska jag köpa och ifall BlueTac, var köper jag det?

Edited by - Snutten on 2004/02/20 21:21:53

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:08:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Japp..." same shit different name ", köp häftmassa på svanströms tex...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:32:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tackar Martin, anade det men ville kolla för säkerhets skull. Ska låna ett Partingtonstativ av Kent i morrn, ska bli kul att testa vad det går för .
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:40:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En fråga ang häftmassa. Har tänkt prova det då jag är lite orolig för mina illa placerade högtalare som man måste runda ofta för att gå in i sovrummet. En morgon kanske man är sömning och går på dem...

Lämpligaste sättet att applicera häftmassan?? mycket, lite? En fråga med lite ytterlighet men ändå


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:49:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag brukar lägga en ärtas storlek i varje hörn och sen trycka till, det brukar sitta ordentligt...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:40:13  Show Profile Send mace a Private Message
När det suttit ett tag så brukar det vara #%¤&@ svårt att få loss

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/19 :  18:11:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hittade bra häftmassa som är rutmönstrad i lagom stora bitar.
mace: Kanske bra att ta bort högtalarna några ggr/år så att det går lättare, dessutom minskar kanske risken för lackskador på högtalarna? Men ok det är ju på undersidan så det syns inte och risken är väl ganksa liten att man förstör lacken.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/20 :  21:31:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har i kväll lyssnat på ett stativ från Partington kallat Dreadnought Ultima. Satte häftmassa mellan högtalare och stativ och det sitter ju väldigt bra. När jag satte mig ned för att lyssna var det första jag märkte att det lät lite mer avslappnat och lugnare än jag är van vid. En liten skillnad men märkbar. Ju mer jag lyssnade desto säkrare blev jag också på att det lät mer detaljerat med bättre separation nu. Basen var dessutom mindre "bumlig" och hade större kontroll och detaljnivå. Luftigheten i ljudet blev också mer tydlig. En sak som jag varit missnöjd med (mina gamla för låga stativ är boven??) är att sångröster haft dålig höjd, det låter ibland som de står på knäna och sjunger. Jag är inte helt säker ännu hur stor skillnad det är (måste lyssna på fler skivor) men helt klart har jag bättre höjd nu med Ultima stativen, troligen delvis beroende på att de är högre än de gamla. Helt klart verkar dom lovande, men jag vill inte dra några förhastade slutsatser. Men sammanfattningsvis tycker jag att hela återgivningen lyft ett snäpp (eller 2 kanske, blir till att lyssna mer i morrn när jag är utvilad).
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/02/21 :  03:42:41  Show Profile Send edison a Private Message
Ett billigt tweak är att sätta halva (ituskurna) squashbollar mellan högtalare och stativ/golv.
Ger superb avkoppling av basvibrationer etc och alltså ett eller flera hack mer välljud!
Kan även med fördel sättas under CD-förstärkare etc.

Materialet sorbotan/sorbothane tillhör de mest absorberande som finns det är därför man får så extremt mycket motion av squashspel...det går åt mycket energi för att få bollen att studsa överhuvudtaget.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/02/21 :  10:22:31  Show Profile Send freann a Private Message
Lägger min röst på "SD-foten" (med varianter). Personligen förordar jag spikes mot golvet med mjuk fot mellan stativ och högtalare. Man vill bara komplians/dämpning på ett ställe. Viktigt är också att kuddaran inte är placerade ända ute i hörnen på högtalaren - de ska in ett par cm.

Enkronor är ju ett måste under spikesen. Men inte den bästa lösningen...
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/02/21 :  11:53:39  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Enkronor är inte bra om man har tunga högtalare, hade enkronor under mitt stereorack och dessa hade det mer eller mindre gått hål i som i sin tur perforerat parketten i vardagsrummet. Jag rekommenderar därför ixos-plattor eller liknande som det är mycket hårdare gods i är våra kära riksdaler.
Go to Top of Page

mickek8
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/02/21 :  11:55:17  Show Profile Send mickek8 a Private Message
hej varför ska dom in ett par cm??
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/21 :  12:47:44  Show Profile Send lasselite a Private Message
Varning som sagt för fettet i häftmassan. Jag har alufolie och sedan möbeltassar på mina kluttar under suben, mot suben har jag inget för där spelar det lixom ingen roll. Ang squashbollar, så har jag hört att bangolfbollar finns i grymt "studslöst" utförande med hakande polymerer.

Att säga att det ena (spikes, kuddar eller både och) är som att säga att en högtalare alltid är bäst och passar alla rum.

Prova dom billiga varianterna innan du eventuellt! satsar på dyrare grejer.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/02/21 :  14:11:53  Show Profile Send freann a Private Message
"hej varför ska dom in ett par cm?"
- Prova! Jämförelse: håll en lång stång i ändarna - om du för händerna upp och ner är det lätt att få den att vibrera ordentligt. Om du flyttar greppet någon decimeter i på varje sida uppför sig stången annorlund - det är mycket svårare att få den i svängning. Typ.
Go to Top of Page

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/02/24 :  01:54:00  Show Profile Send Dan.P a Private Message
Gå till din närmaste Volvohandlare o köp en rulle Butylgummi(används till att montera vindrutan på ex. 240) för en dryg hundring.

Det är mina öron inte dina!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/24 :  03:06:55  Show Profile Send sampix a Private Message
Tyvärr blir högtalarna väldigt vingliga av mjuka fötter mellan högtalare och stativ

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:06:07  Show Profile Send Poe a Private Message
Fega inte med häftmassan. Gör ett gänk riktiga bollar till stativen.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:18:59  Show Profile Send freann a Private Message
Det SKA vara vingligt :-)

http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000