HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Länge leve OPA627 -> men signaltrafo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/02/18 :  13:55:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Tre pajade trissor på Quaden...väntar på TLC i helgen. Min "reserv", Voice of Music 1448 (6AQ5) vikarierar.
Satte in OPA2604 och 2134 i min moddade CD63 KIS för skojs skull. Ljudbilden satt som smack i tapeten. Idag bytte jag tillbaka till OPA627 (i Brown Dog-adaptrar) och blev helt förbluffad över hur bra det låter i jämförelse!

Detta för mig till ett påstående/förslag och sedan en fråga (dum som vanligt).

Påstående*: jag tror örat vänjer sig vid vad man har tills man inte hör hur bra det egentligen låter, varvid klådan/åkomman "upgradeitis" infinner sig.
Förslag: Istället för att då rusa till närmaste high-end butik (för min del till lödkolven) och köpa allehanda uppgraderingar för dyra pengar, föreslår jag att man "nedgraderar" ett tag, t ex använder den något sämre kabeln, sätter i de där billigare Turkmeniska rören eller vad det nu kan vara...och efter en vecka byter man tillbaka igen.

Fråga: om nu OPA627 verkligen släpper fram mer ur DAC:en (5872), kan man inte bara sätta en balanserad signaltrafo bakom DAC:ens utgång? Jag menar, en gammla micktrafo kan ju inte vara våldsamt dyr...har hört om det, men har någon konkreta idéer eller ritningar? Ett filter måste dit på något vis också...
Man vinner ju två saker: dels att trafon ger det där "mjuka" ljudet som en del säger - sen slipper man en jäkla massa komponenter på vägen ut
Vad tror ni? Några källor? Förslag? Invändningar?
Mvh

* gäller kanske inte verkliga guldöron, men mina plåtöron iallafall

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/02/18 :  14:36:29  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Eh, undrar om någon förstår vad du _egentligen_ frågar om...

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/02/18 :  14:56:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
För dem som "inte förstår" vad jag frågar om, gör jag en Lite-version:

om nu OPA627 verkligen släpper fram mer ur DAC:en (5872), kan man inte bara sätta en balanserad signaltrafo bakom DAC:ens utgång och sedan ansluta den till utgången?

...har hört om det, men har någon konkreta idéer eller ritningar?
Vad tror ni? Förslag? Invändningar?

Bättre nu?

mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/02/18 14:59:56
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/18 :  15:00:54  Show Profile  Visit peranders's Homepage
DAC-utgången klarar inte en utgångstrafo direkt har jag en känsla av. Dessutom ska/bör trafon drivas i lågdistortionsfläge. Walt Jung har skrivit hur detta går till. Info kan hittas i hans tegelsten från Analog Devices.
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=10868&highlight=

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:08:26  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej peranders
Jag hittade en av referenserna till att en del DAC:ar kan driva en trafo direkt: http://www.referenceaudiomods.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=RAM&Category_Code=CTRANS
Priserna är ju förstås astronomiska...

eller http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/theory/vasfda/vasfda.html
"While each solution has it’s merits, one is too complex and has too many glowing bottles while the other is really ingenious but has no glowing bottles and relies upon a very high specification 40k : 40k Transformer, neither a readily nor cheaply available part. A pair of good quality, wideband 40k line-level transformer can easily exceed £ 60 and the best from Jensen cost several hundred dollars each."

Å andra sidan finns referenser där det sägs att SM5872 typens DAC:ar behöver buffert och filter.
En bok på 1000 sidor, man tackar! Vilken sida skall jag leta efter? :-)

Mvh

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:33:03  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag är totalt fri från DACkunskap men när man tittar på dom där trafona som verkar frikostigt prissatta så undrar man om inte en vanlig Lundahltrafo borde funka. LL1527 går att koppla 2:1, 1:1 och 1:2.
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1527_7xl.pdf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000