HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur få bättre high mid i rörslutsteg ??!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:01:16  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Jag kör för närvarande biampat med en Sony TA-N80ES solid state slutsteg till basarna och med ett par Dynaco MkIII rörmonoblock till mid och high. Jag gillar rörljudet men det är minst sagt lite dålig upplösning i det högre mellanregistret (=high mid) när jag kör med Dynaco slutstegen jämfört med om jag bara kör Sonyslutsteget. Ok jag vet att Sony kostar mycket mer, är betydligt nyare och ska vara bättre, men ändå. Kan man göra något åt detta. Jag vill gärna behålla rörstegen. Är det dags för rörbyte? Byta kondingar? Något annat? Eller har Dynacoslutstegen en begränsning i high mid?
Hjälp mig!
Mvh
Zeke

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:15:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kontrollera att bias är rätt justerad, kanske justera upp biasen så att steget ger mer klass A. Hur gamla är rören, och är de matchade?

Det finns också modifieringar att göra om man är händig. Bo Hansson har en variant på modifiering som jag hört, den låter bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:52:47  Show Profile Send matson a Private Message
Många rörsteg tycker inte om den höga impedansen som högtalare uppvisar i delningen mellan diskant och mellanregister. Brukar resultera i en distökning=minskad upplösning.

Be någon kunnig bygga en konjugatlänk att koppla mellan högtalare och förstärkare.

Mvh
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:31:45  Show Profile Send Flint a Private Message
matson
quote:
Många rörsteg tycker inte om den höga impedansen som högtalare uppvisar i delningen mellan diskant och mellanregister. Brukar resultera i en distökning=minskad upplösning.
Bevisa det. Så säker som du låter har du säkert massor med mätningar som bekräftar det du säger.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:34:00  Show Profile Send Flint a Private Message
zekewolf
Byt bort rören mot t.ex. en NAD så fär du den stickighet i övre mellanregistret som du vill ha.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:36:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du vaknat på fel sida idag Flint?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:44:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Bernt Jansson
Japp, som alltid.
Nej sanningen är alltid svidande. Jag reagerar mot alla utalanden som inte grundar sig i egna erfarenheter.

Edited by - Flint on 2004/02/17 10:45:30
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:56:23  Show Profile Send matson a Private Message
Flint: Du som är Sveriges främsta elektronikkonstruktör och har byggt rörförstärkare sen början på förra seklet borde väl ha koll på detta. Jag har inga mätningar alls på förstärkare, vare sig rör eller transistor.
Fast den enda mätningen som skulle kunna vara intressant här är väl just den på Zekewolfs förstärkare? Eller?

Jag vidhåller dock att en konjugatlänk är att föredra på förstärkare med dålig dämpfaktor. Både ur distsynpunkt och även för att hålla tonkurvan så rak som möjligt.

Bäst är ju dock att byta ut undermåligt konstruerade apparater.

Mvh
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/17 :  12:09:44  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå igen!
Och tack för alla idéer. Det verkar som att ämnet var lite känsligt. Nåja jag får prova mig fram. Jag ska börja med att byta försteg och se hur mycket det påverkar.
Konjugatlänk verkar intressant. Finns det några schemor på nätet på sådana? Jag jobbar med flygelektronik så det borde inte vara några problem att bygga själv.
Vad gäller rörens ålder och matchning så har jag faktiskt inte en aning om status. De satt där när jag köpte stegen. Min största undran var dock om "gamla" rör påverkar upplösningen i just high mid.
Biasjustering: Bernt (eller någon annan) vet du hur man justerar bias på ett Dynaco MkIII? Jag är helt novis på rörsteg!
Modifiering av stegen är ju också intressant. Jag såg att Svalander har en/flera ny konding att ersätta den/de gamla med. Men det som är intressant är ju om en eventuell modifiering ger det resultat som jag vill. Jag vill inte lägga ned tusentals kronor för att sedan inse att resultatet inte blev som jag tänkt mig.
Men tack för alla tips!
Mvh
Zeke
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/02/17 :  17:17:05  Show Profile Send EAR a Private Message
Matson
En fråga,har du hört något som Flint konstruerat nångång
Jag har och det är precis lika bra som han säger Punkt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/18 :  01:58:40  Show Profile Send Uniper a Private Message
Som jag har förstått det är Mk3:an konstruerad för att ge hög uteffekt med litet antal rör. Dvs drivsteget är inte så kul som det borde vara. Det finns massvis av ombyggnadsförslag att hitta. Bo Hanssons tex verkar bra, och det fanns (finns?) kretskort att köpa till den. Sen har Erik Andersson totat ihop en ombyggnad till klass A, med nytt drivsteg. Det finns nog inga kort att köpa till den men jag håller på att cad:a ett. Rören till det är beställda, men det lär dröja innan jag har tid att göra någonting färdigt. Det råkar inte vara någon som har hört den kanske? Blir det bra kommer jag att publicera layouten om ifall det är någon mer som vill bygga.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/02/18 :  06:02:09  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag har en kompis som har en mkIII som Helmer Malmqvist(skåne )byggt om som är helt okey med de modifieringarna som han gjort.
Adress här http://www.hmaudio.se/default.html

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/02/18 :  08:45:22  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
EAR: Så du känner Helmer , bra försteg har han åxå gjort

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/18 :  10:04:59  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Problemet löst!!!
Ursprungsproblemet för denna tråd är löst! Jag ersatte NAD-försteget med ett försteg från Rotel!
Plötsligt så föll allt på plats! Kanonupplösning i high mid området, och i alla andra frekvensområden också. Jag vet inte varför det blev sådan väsentlig skillnad? Men det spelar ju ingen roll, det låter kanon!!!!! Med andra ord kommer det inte att planeras några ingrepp i Dynaco slutstegen den närmaste framtiden.
Tack till alla som kommit med tips!
Zeke
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/02/18 :  18:17:34  Show Profile Send EAR a Private Message
Nej tyvärr så känner jag inte Helmer.Har en arbetskamrat som har fått hjälp med sina grejor där.Mycket duktig kille.
Men man kan aldrig veta när tillfället kommer att man fär köra dit

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000