Author |
Topic |
|
Lumor
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 07:45:27
|
Hur är det egentligen?
Har det hänt mycket med de element som finns tillgängliga för oss DIY om man jämför med för tio-tjugo år sedan?
Jag menar att t.ex. när jag för femton år sedan byggde mina första högtalare så var det papperskon som gällde, idag finns det keram,metall samt plast och papper men är det någon stor ljudmässig skillnad? Vad jag förstår så skall de nya exotiska materialen göra att membranen "håler formen bättre" vid hård belastning men hur är det vid normala nivåer (som man oftast har hemma)?
När jag höll på med DIY så var mitt mål att få så liten komprimering av ljudet som möjligt.Jag "labbade" då mycket med JBLs proffs element samt aktiva filter och fick ganska bra dynamik enligt egen uppfattning.JBL har ju "alltid" kört med förstärkta papperskoner i sina proffsgrejor och lyckats bra och de kör ju fortvarande med papperkoner....
Vad tillför de nya materialen oss ljudmässigt?? Är de bättre eller är de bara modenycker?
Vill tillägga att jag absolut inte är någon motståndare till nya lösningar och material och en bakåtsträvare men när läser på olika forum så får jag känslan att det är en smaksak vad som är "bäst" ljudmässigt, vissa gillar metallkoner andra keramiska koner medans vissa blandar friskt för att få bästa ljud.
Kom med era tankar/kommentarer...
|
"Jag har funnit världens billigaste ljud uppgradering; Örontops" |
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 11:26:29
|
fins nog inte någon exakt förklaring som är bra.papper är bra lätt ger snabba transienter på grund av det men kanske lite svårt att få stabilt kolfiber ligger nära att atnvända till att asabilisera.polly koner har mycket stark egendämpning men kan enligt mig få problem med att de även dämpar det som inte skall dämpas och ger varmare karaktär ofta är dessa tunga och kräver stora magneter och får sämre impullssvar.kevlar har jag inte mycket erfarenhet av.keramik är hårt som bara bomben och gör att konens upp brytningar blir kraftiga men på ett vist område som går att filltrera bort tex "exell" vissa upplever dom hårda men jag tror att det ofta kan bero på att filtret är felaktigt dom får stor spridning ofta.sedan min lilla favorit papperskolfiber blandning scanspeak får en hyfsat kraftig upp brytning men inte där jag delar har hört här på forumet att vissa tycker dom är lite slöa men jag vill absolut inte påstå det.däremot har jag uppfattat det hos xls.aluminium lätt som keram men inte lika hårt högre egendämpning. nu är jag ju inte en guru på allt men jag blandar fritt efter bästa ljud oftast kommer papper med i bilden.mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 13:33:28
|
jag förstår inte heller hur en del kan tycka att Scan speak låter "slöa", med rätt låda tycker jag dme återger bas som bas ska låta, många högtalare låter För stumma i basen tycker jag, all bas låter som när man slår på en säck ris, typ. Scan speak ger det där sköna "flytet" Å andra sidan tycker jag dem låter lite instängt i mellanregistret ibland. har hört andra säga samma |
Optimist. punkt slut. |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 14:19:30
|
deras 6,5 med samma av samma typ som deras basar dom kan låta lite dött i mellan åt.jag tycker inte deras mellanregister gör det deras nya revelator serie tycker jag är utmärktkanske lite känsliga för filter. |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 17:41:31
|
Revelator elementen är ju så J_vla dyra att dem SKA vara nästintill perfekta tycker jag!! Att dem är känsliga för filter tycker jag verkar lovande, det betyder ju att dem återger det man matar dem med |
Optimist. punkt slut. |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 17:41:31
|
Revelator elementen är ju så J_vla dyra att dem SKA vara nästintill perfekta tycker jag!! Att dem är känsliga för filter tycker jag verkar lovande, det betyder ju att dem återger det man matar dem med |
Optimist. punkt slut. |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 21:13:12
|
största skillnaden tror jag är att man har nu förtiden kunnat få ellement som slår längre med mindre dist och bättre magneter.om man skall gå till baks till vad tråden handlade om . |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 21:39:56
|
Jag upplever att moderna element är bättre lämpade för sina tilltänkta nischer.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 22:15:30
|
Det finns element från förr som låter mycket bra. Philips 9710 kom någon gång på 50-talet om jag inte minns fel och användes långt fram på 70-talet. Elementet hänger med riktigt bra än idag, speciellt i 1/4-våg pipor. Vad det gäller diskanter finns det troligtvis ingen som slår Fane 601. En riktig liten(?) rackare till element som kom 1965 och avled omk. 1970. Ett annat diskantalternativ som alltid arbetade parvis och heter HF1300 tillverkad av Celestion och STC 4001 tillverkad av ITT. Mina referenshögtalare är bestyckade med dessa diskanter. Under utveckling av mina diskanthögtalare, där målet är att nå ända upp till Fane 601, använder jag dessa diskanter som ref. Det finns troligtvis inget diskantsystem som det skrivits så mycket om som just dessa två´. Lovorden har haglat under hela 70-talet och lånt in på 80-talet. BBC-momitorhögtalare under denna tid var bestyckade med dessa. Under mitt utvecklingsarbete har jag lyssnat och gämfört moderna element med HF1300 och 4001 och kunnat konstatera att gammal är äldst. Ett annat diskantelement som inte får glömmas är Peerlees DT115. Det kom tidigt 70-tal och tillverkas fortfarande (!?), jo då, kolla in Hifikit mm.
Jag vill nog påstå att utvecklingen gått väldigt sakta när det gäller ljudkvalitén vid låg och medelhögt tryck medan den gått fortare vid högt ljudtryck.
När det gäller att återge en signal exakt som den kommer in leder troligtvis gammlingen Fane 601 över nykommlingen Thiel & Partner D12.
Mycket mer om diskanter kan man läsa snart på min hemsida där jag skall presentera utvecklingen mot en perfekt(eller?) diskanthögtalare. Glöm inte att en högtalare kan låta bra eller exakt. Dock sällan både bra och exakt. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 23:00:14
|
Ja JBL´s element, vissa av dem är idag bättre än många andra på flera punkter. SJÄLVKLART :)
Papper e bra! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Björn N
Fd. Speakerpro
731 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 23:52:57
|
Jag bor i Göteborg! vore spännande att provlyssna dina högtalare! Håller själv på att experimentera med ett par 8545.or, får se vart det hela leder=) |
Optimist. punkt slut. |
|
|
|
Topic |
|